Findery tuo terveysalan startupit Meilahteen pitchaamaan

Kolmessa minuutissa tutuksi ja uskottavaksi tutkijoille, opiskelijoille ja erikoissairaanhoidon ammattilaisille. Sitä on Findery-pitchaus.

Helsinki Think Company, Health Capital Helsinki ja HUS ovat ideoineet Findery-tapahtuman kohtaamispaikaksi, jossa terveysalan startup-yritykset esittäytyvät mahdollisille rahoittajille ja yrityskumppaneille sekä Meilahden kampusyhteisölle, tutkijoille ja opiskelijoille.

Startupeilla on tapahtumassa kolme minuuttia aikaa esittää liikeideansa: pitchausta kuuntelee yleisön lisäksi myös jury, joka antaa esityksestä rakentavaa palautetta.

Finderyn isä on HUSin kehittämisylilääkäri, neurokirurgian dosentti Miikka Korja.

– Harvalla tällä kampuksella työskentelevällä erikoissairaanhoidon ammattilaisella tai täällä opiskelevalla on mahdollisuutta kiertää startup-yritysten esittelytapahtumissa. Niinpä päätimme tuoda tapahtuman tänne, Korja sanoo.

HUS on yksi maailman suurimmista sairaalakonserneista – työntekijöitä on yli 22 000 ja HUSin palveluja käyttää lähes puoli miljoonaa ihmistä vuosittain. – HUS voi olla iso tekijä terveysalan yritysten sparraamisessa, ja samalla opimme itse hyödyntämään nopeasti kehittyvää terveysteknologiaa aivan uudella tavalla, Korja sanoo.

Findery tarjoaa tutkijoille, erikoissairaanhoidon ammattilaisille, opiskelijoille ja yritysten edustajille mahdollisuuden uusien näkökulmien löytämiseen ja hyödylliseen verkottumiseen.

Findery-pitchauksia on tähän mennessä järjestetty kaksi, ensimmäinen syyskuussa ja toinen 10.11. Molemmat tapahtumat vetivät runsaasti väkeä, vaikka järjestäjät ovatkin alkuvaiheessa pitäneet melko matalaa profiilia.  – Tapahtuma tulee varmasti kasvamaan, sillä kiinnostusta on paljon, Korja toteaa.

Palvelumuotoilusta bioaktiivisiin molekyyleihin

Terveysala yhdistää kaikkia Finderyssä pitchanneita startupeja, mutta yritysideat vaihtelevat palvelumuotoilusta ja mobiilisovelluksista aina leikkausteknologiaan ja rustovaurioiden korjaamiseen.

Yksi toisen Findery-tapahtuman pitchaajista, Montisera, on löytänyt liikeideansa innovaatioketjusta.

– Me kehitämme bioaktiivisia molekyylejä terveyttä edistäviksi lääke- ja elintarvikealan tuotteiksi, kuvaa toimitusjohtaja Mira Povelainen.

Yritys ei tee itse keksintöjä eikä myöskään valmista tuotteita: se ostaa innovaatioita ja kehittää niitä niin pitkälle, että tuote voidaan lisensoida tai myydä edelleen. Myös kehittämisessä tarvittavan tutkimuksen ja testauksen yritys ostaa ulkopuolelta.

Tällä hetkellä Montisera kehittää kolmea eri vaiheessa olevaa bioaktiivista yhdistettä alkoholismin, Parkinsonin taudin ja alatievirtsasairauksien hoitoon. Helsingin yliopiston tutkijoiden kanssa yhteistyötä on Meilahdessa ja Viikissä.

Syyskuussa pidetyssä ensimmäisessä Finderyssa esittäytyivät Kaufmann, Loimu Healthcare, BetterDay ja Beat2Phone. Toisessa tapahtumassa 10.11. vuorossa olivat Montiseran lisäksi Copla Biomaterials, Orchidea Innovations ja Surgify.  Pitchaajien lisäksi tapahtumissa on mukana myös isompia yrityksiä; esimerkiksi toisessa Findery-tapahtumassa Nokia esitteli Digital Health -tuotteitaan.

Seuraava Findery-tapahtuma järjestetään Biomedicumissa torstaina 8.12.

– Kampuksen opiskelijoiden kannattaa ehdottomasti osallistua näihin tapahtumiin, sillä tätä kautta etsitään myös nuoria ja innovatiivisia tulevaisuuden terveysteknologian suunnannäyttäjiä, Miikka Korja huomauttaa.

23.1.2023 Poistettu toimimattomia linkkejä