Valtti-koira häätää cityhanhia pelloilta ELY-keskuksen luvalla

Tutkijoiden viljlelykokeita suojelevaan hanhipartioon kuuluu viisi ihmistä ja seitsemän koiraa.

Kun Viikin koetilalla puitiin elokuussa ohraa, hanhet terhakoituivat. Hellekesä oli tarkoittanut linnuille ruoan niukkuutta, joten peltoon varisseille jyville riitti ottajia. Parvi kasvoi ja heinäkuussa vallinnut rauha katkesi.

Hanhet ovat koetelleet pelto- ja koeviljelyksiä jo pitkään, pahimmin muuttoaikaan. Viljelykokeet saattavat tuhoutua täysin, vaikka koevalikoimaa rajataan lintujen takia jo suunnitteluvaiheessa, tutkimustilaa johtava Tapani Jokiniemi sanoo.

Keväällä 2017 maita alettiin suojella koirien avulla. Ensin tilalla urakoi pilottikoira Valtti, nyt jo seitsenkoirainen partio, jolle on haettu ELY-keskukselta lupa häiritä rauhoitettua valkoposkihanhea.

Helsingin seudun valkoposkihanhien määrä on kolmena viime vuonna pienentynyt, noin viiteen tuhanteen lintuun. Valtin omistaja Terhi Multamäki uskoo partioinnin vaikuttaneen populaatioon. Linnuilla on rauhallista laidunta nyt 70 hehtaaria vähemmän kuin alun perin.

HAUKKUA JA TAPUTUKSIA

Tämänvuotisen partioinnin käynnistyessä huhtikuussa Viikissä viihtyi enimmillään 400 hanhea, mutta toukokuun alussa määrä äkkiä tuplaantui. Hätistelyä tiivistettiin, ja parvi alkoikin pienentyä tasaisesti. Iltahämärissä 19.5. lammaspaimeneksi alkujaan koulutettu Valtti säikäytti tehokkaasti satoja lintuja, minkä jälkeen ne pysyivät poissa yli viikon.

Orastava ohra sai hanhet taas sinnik­käik­si. Pelloilla laidunsi kesäkuussa kolmisensataa yksilöä, vaikka koirakot hätyyttelivät parvea miltei päivittäin. Kuun loppua kohden linnut herkistyivät, ja heinäkuu oli rauhaisa. Jos hanhia näkyi, ne kavahtivat jo koiran haukkua ja kättentaputuksia.

PARTIOON ETSITÄÄN VAHVISTUSTA

Parvea häädettiin elokuun jo puiduilta pelloiltakin, jotta alueelle ei laskeutuisi turvaisan laiduntamisen tunnelma. Urakan kruunasi syysmuutto 6.8.–4.9., kun Viikkiin kokoontui noin 3 000 hätisteltävää.

Multamäen Kanadasta hakeman häätötietämyksen mukaan lintujen käytöksen muuttaminen vie pari vuotta. Ensi keväänä onkin tarkoitus rekrytoida lisää koiraharrastajia ja tihentää peltokäyntejä.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/08/18.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.