Suomen Akatemia rahoittaa kasvatustieteellistä rottatutkimusta!

Suomen Akatemia rahoitti CitiRats-hanketta, jota johtaa Pauliina Rautio Oulun yliopistosta, ja jonka piirissä tutkitaan tarkemmin miten lapset suhtautuvat kaupunkien monilajisiin yhteisöihin.

Pauliina Rautio Oulun yliopistosta johtaa CitiRats-hanketta, joka yhdistää luonnontieteitä ja kasvatustieteitä ja se toteutetaan yhteistyössä nuorten kanssa. Tavoitteena on kehittää ja tutkia taitoja havaita yhteisöjen monilajisuutta sekä kykyä kuvitella vaihtoehtoisia kestäviä tulevaisuuksia.

Tutkijat, iältään 13-15-vuotiaat nuoret ja asiantuntijat käyvät yhdessä läpi kolme tutkimusvaihetta, joissa käytetään menetelmiä luonnontieteistä, ihmistieteistä ja taiteesta. Hanke tuottaa uutta tietoa nuorten omista kaupunkiyhteisöistä monen eliölajin yhteisöinä sekä tietoa siitä, kuinka nuoret parhaiten oppivat kestävästä yhteiselosta ja kykenevät kuvittelemaan vaihtoehtoja.