Oppilaat arvostavat autenttiseen tutkimukseen osallistumista

Tuore tutkimus paljastaa miten yläkoulun oppilaat ja lukion opiskelijat oppivat tutkiessaan kaupunkirottien yleisyyttä Helsingissä.

Helsingin kaupunkirottaprojektin ensimmäiseksi julkaisuksi ehti Suvi Huovelinin gradun pohjalta kirjoitettu tieteellinen artikkeli, joka on juuri julkaistu Environmental Education Research -lehdessä otsikolla "Combining formal education and citizen science: a case study on students’ perceptions of learning and interest in an urban rat project".

Suvi haastatteli koululaisia ja lukiolaisia sen jälkeen, kun he olivat osallistuneet kaupunkirottatutkimukseen ja selvitti miten he kokivat kenttätyön ja rottien tutkimisen. 

Osallistujat kuvasivat arvostavansa tutkimuksen itsenäisyyttä - sitä että he saivat itse päättää milloin ja missä osallistuvat tutkimukseen - sekä sitä että he saivat tutkia omia lähiympäristöjään. Rottia suhteen oppilaat olivat varauksellisia, mutta se ei estänyt heitä tutkimasta rottia.

Linkki julkaisuun Environmental Education Research -lehdessä.