Väitöskirjatyö vie datatieteilijän kansainväliseen bisnekseen

Yliopiston datatieteen maisteriohjelma on aloittelemassa tulevan syksyn ohjelmaa.

Beddit on yritys, johon Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteellä on kiinteä yhteys: Joonas Paalasmaa teki vuonna 2014 väitöskirjansa Helsingin yliopistoon unianalyysimenetelmistä ja toimi samaan aikaan Bedditin tieteellisenä johtajana.

Nyt viime päivien iso uutinen on ollut se, että Apple osti Bedditin.

– Myynti Applelle on harvinainen kaupallinen saavutus suomalaiselle yritykselle. On hienoa, että Helsingin yliopistossa väitelleet tutkijat pystyvät tällaisiin läpimurtoihin. Edellisen kerran muistan vastaavaa tapahtuneen tasan kymmenen vuotta sitten, kun Google osti Jaikun; silloin tietojenkäsittelytieteessä väitöskirjan tehnyt Mika Raento oli Jaikun keskeinen tekninen kehittäjä ja työ perustui vahvasti Raennon yliopistolla tekemään tutkimukseen.

Näin kertoo datatieteen professori Hannu Toivonen Helsingin yliopistosta.

Hän on maanantaina 22.5. lanseeraamassa uuden maisteriohjelman.

Sen sisällöstä hän sanoo:

– Keskitymme koneoppimiseen ja tiedonlouhintaan sekä hajautettuihin järjestelmiin ja laskentaympäristöihin. Mukana kulkee myös tilastollinen mallinnus ja analyysi. Maisteriohjelmassa perehdytään dataintensiivisillä teollisuuden- ja tieteenaloilla tarvittaviin menetelmiin, sillä alan asiantuntijoita tarvitaan ja työmahdollisuuksien odotetaan edelleen lisääntyvän.

Kaupallinen menestys kulkee käsi kädessä väitöskirjatutkimuksen kanssa

Sekä Jaikun että Bedditin tapauksessa uusien data-analyysimenetelmien ja -järjestelmien kehittäminen yhdistyi tekijöiden Joonas Paalasmaan ja Mika Raennon vahvoihin näkemyksiin kokonaan uusista sovelluksista ja niiden mahdollisuuksista.

– Bedditin tapauksessa uutta oli se, että unta voi mitata täysin huomaamatta ja automaattisesti omassa sängyssään, Hannu Toivonen sanoo.

– Jaikun taustalla ContextPhonessa taas tehtiin aikanaan maailman ensimmäistä sovellusalustaa, jolla älykännyköistä pystyi tekemään tietoisia ympäristöstään ja siten myös siihen mukautuvia. Ne olivat Nokian Symbian-puhelimia.

Molemmissa on pohjana datatieteen perustutkimus.

Teoreettista ja soveltavaa tutkimusta samassa hankkeessa

– Nämä esimerkit kertovat siitä, kuinka loistavia jatko-opiskelijoita meillä on. Kansainväliset läpimurrot vaativat lahjakkaiden ihmisten lisäksi kuitenkin ympäristön, joka ruokkii niitä, Toivonen sanoo.

On siis tarvittu muutakin kuin tieteellisen taustan antama pohja ja yksilöiden näkemyksellisyyttä siitä, mihin suuntaan asioita kannattaa viedä.

Keskeinen osa tätä ympäristöä on start up –maailma, jossa nämäkin ovat syntyneet, mutta tieteellisen pohjan osalta laitoksen tohtorikoulutus on ollut hedelmällinen ympäristö, joka tarjoaa niin yhteyden laitoksen monipuoliseen tutkimukseen kuin korkealaatuisia kursseja ja muuta koulutusta.

– Yliopistojen ulkopuolella väitöskirjatutkimus nähdään ihan turhaan joskus teoreettisena haihatteluna. Tietojenkäsittelytiede on monipuolinen tieteenalana: sitä voi tehdä hyvin teoreettisesti, hyvin käytännöllisesti eri sovellusalueilla ja kaiken lisäksi teoreettista ja soveltavaa tutkimusta voi usein yhdistää samassa työssä.

Maisteriohjelman lanseeraustilaisuus pidetään maanantaina 22.5. kello 14.00 alkaen Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella Exactum-talossa.

Lisätiedot: Professori Hannu Toivonen, 050 911 2405, hannu.toivonen@helsinki.fi

Datatieteen maisteriohjelma

Helsingin yliopiston datatieteen maisteriohjelma Youtubessa

Joonas Paalasmaan väitös

Uutisointia aiheesta laitoksen sivulla ja The Guardianissa.