Opiskele koodaamista, tekoälyä tai tietoturvaa – tietojenkäsittelytiede avaa lisää avoimia verkkokursseja

Tietojenkäsittelytieteen avoimet verkkokurssit tähtäävät nyt koodaripulan helpottamiseen ja työelämässä olevien ammattitaidon kasvattamiseen. Poimimme esimerkit avoimista ja tulevista verkkokursseista.

Helsingin yliopiston avoimet verkkokurssit tarjoavat kenelle tahansa mahdollisuuden suorittaa yliopistotasoisia opintoja. Tietojenkäsittelytieteen avoimilla verkkokursseilla on nyt mahdollisuus uppoutua esimerkiksi tietojenkäsittelytieteen perusteisiin, tekoälyyn ja datatieteeseen, pilvipohjaisiin web-sovelluksiin ja tietoturvaan.

Tarkemmat tiedot kurssien sisällöstä, aloitusajoista ja suoritustavoista löydät kunkin kurssin verkkosivulta. Ajantasainen tieto käynnissä olevista ja alkavista kursseista löytyy aina Mooc.fi-sivulta ja Avoimen yliopiston verkkosivuilta.

Tässä esimerkkejä avoinna olevista tai tulevista kursseista. Tutustu tarjontaan ja valitse itsellesi sopiva kurssi!

Tietojenkäsittelytieteen perusteet

Ohjelmoinnin MOOC (5 + 5 op)
Kurssilla perehdytään nykyaikaisen ohjelmoinnin perusideoihin, ohjelmoinnissa käytettävien työvälineiden sekä algoritmien laatimiseen. Kurssille osallistuminen ei vaadi ennakkotietoja ohjelmoinnista.

Tietoliikenteen perusteet 1 (5 op) (ent. Johdatus tietoliikenteeseen)
Tämän kurssin jälkeen tunnet keskeiset tietoliikenteen käsitteet ja lyhenteet. Lisäksi sinulla on yleiskuva siitä, miten tietoliikenne ja erityisesti internet toimii. Kurssille voi ilmoittautua 19.8. alkaen, itse kurssi alkaa seuraavan kerran keväällä 2020.

Tietokoneen toiminnan perusteet (2 op)
Tällä kurssilla opit perusasiat tietokoneen rakenteesta ja siitä, kuinka se suorittaa ohjelmia. Kurssilla esitellään myös käyttöjärjestelmän osa-alueet sekä kuinka käyttöjärjestelmä hallinnoi koko järjestelmää ja avustaa ohjelmien suorittamisessa. Kurssi edellyttää ohjelmointiosaamista.

Tietorakenteet ja algoritmit (10 op)
Kurssi käsittelee tehokkaiden algoritmien suunnittelua. Kurssin aiheita ovat muun muassa järjestäminen, lista- ja joukkorakenteet, dynaaminen ohjelmointi sekä verkkoalgoritmit.

Pilvipohjaiset web-sovellukset

Full Stack -websovelluskehitys (3–8 op)
Kurssilla tutustutaan JavaScriptilla tapahtuvaan moderniin websovelluskehitykseen. Kurssi edellyttää aiempaa ohjelmointiosaamista ja sopii hyvin myös jo työelämässä oleville. Tutustu myös kurssin englanninkieliseen versioon.

Web-palvelinohjelmointi Java (5 op)
Kurssilla perehdytään web-sovellusten perusideoihin sekä niiden toteuttamiseen. Kurssi edellyttää pohjatietoja ohjelmoinnista. Kurssi alkaa seuraavan kerran lokakuussa 2019.

DevOps with Docker (1–3 op)
Kurssi on johdattaa ohjelmistokehitykseen Docker- ja Docker Compose -työkalujen avulla. Samalla opit niistä monista osista, joista web-palvelut koostuvat. Kurssi on englanninkielinen, ja opiskelijoilta vaaditaan tietokoneen pääkäyttöoikeuksia.

Tekoäly ja datatiede

Elements of AI (2 op)
Elements of AI tarjoaa perustiedot tekoälystä ymmärrettävästi, ilman pohjatietovaatimuksia. Helsingin yliopiston historian suosituimmalle kurssille on ilmoittautunut jo 185 000 ihmistä 110 maasta. Kurssi on tällä hetkellä tarjolla suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Data Analysis with Python (5 op)
Kurssi opettaa Python-ohjelmointikielen perusteet. Edellyttää ohjelmointitaitoja mutta ei aiempaa Python-osaamista. Opiskelukieli englanti.

Tietoturva

Cyber Security Base -kokonaisuus (10 op), kokonaisuuden osat 1–3 op
Syksyllä 2019 alkava kuudesta moduulista koostuva kurssikokonaisuus perehdyttävää monipuolisesti tietoturvakysymyksiin. Edellyttää perustaitoja ohjelmoinnista. Opiskelukieli englanti.

Valikoimaa aloittelijoille ja edistyneille

Kaikki kurssit eivät edellytä opiskelijalta aiempia opintoja tai pohjatietoja. Tällaisia kursseja ovat esimerkiksi Elements of AI ja Ohjelmoinnin MOOC.

Osa kursseista edellyttää jonkinlaisia pohjatietoja, ja vaatimukset vaihtelevat kursseittain. Pohjatietoja vaativia kursseja ovat esimerkiksi modernin websovelluskehityksen perusteet opettava Full Stack -websovelluskehitys ja tietoturvaan keskittyvä Cyber Security Base, joka käynnistyy seuraavan kerran loppuvuodesta 2019.

Ota opintopisteet talteen

Avoimista verkkokursseista saa opintopisteitä. Jos et ole Helsingin yliopiston tutkinto-opiskelija, kursseille kannattaa ilmoittautua Avoimen yliopiston opinto-ohjelman kautta, jotta opintopisteet saa kirjattua Helsingin yliopiston opintorekisteriin. Näin opinnot voi myös liittää osaksi tutkintoa, jos siirryt myöhemmin Helsingin yliopiston tutkinto-opiskelijaksi.

Osa kursseista kuuluu myös Digital education for all -opintoihin, joiden kautta voit saada opinto-oikeuden Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen opintoihin.

Lisää tietoa tietojenkäsittelytieteen avoimista opinnoista Avoimen yliopiston verkkosivuilla
Tutustu Avoimen yliopiston koko opintotarjontaan
Tutustu Helsingin yliopiston muuhun avoimeen opetukseen