Miksi tekoäly ei mene yliopistoon tai tuhoa ihmiskuntaa? Kuuntele Utelias mieli -podcast

Kuinka älykästä tekoäly oikeastaan on? Professori Petri Myllymäki kertoo, miten ihmisen taipumus inhimillistää elottomia asioita on vaikuttanut mielikuviimme tekoälystä.

Tietokoneohjelmat voittavat ihmisen shakissa ja Go-pelissä, mutta Petri Myllymäen mukaan tekoälyä on turha pelätä. Helsingin yliopiston professori ja Tietotekniikan tutkimuslaitoksen (HIIT) johtaja ei oikeastaan välittäisi puhua tekoälystä älynä, sillä kyse on yksittäisiin tehtäviin erikoistuneista koneoppimista käyttävistä ohjelmista, jotka eivät tiedä muusta maailmasta mitään.

Utelias mieli -podcastissa pohditaan myös, miksi hypetetyn ja pelätyn big datan lisäksi tulisi kiinnittää huomiota small dataan.

Utelias mieli on Helsingin yliopiston podcast, jossa tutkijat puhuvat siitä, mikä heistä on omalla tieteenalalla kiinnostavinta juuri nyt.

Kuuntele jakso alta. Voit kuunnella ja tilata Utelias mieli -podcastin myös Spotifyssä ja iTunesissa. Muissa jaksoissa aiheina ovat muun muassa masennuksen hoito ja metsäteollisuuden sivuvirtana hyödyntämättä jäävä kuusikumi.