Elements of AI -verkkokurssi alkaa keväällä myös Ruotsissa

Ilmainen, kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi alkaa levittää perustietoa tekoälystä Ruotsissa. Suunnitteilla on myös laajentuminen muihin maihin.

Helsingin yliopiston ja teknologiayhtiö Reaktorin kehittämä Elements of AI -verkkokurssi alkaa tänä keväänä myös Ruotsissa. Ruotsinkielisestä kurssista kerrottiin 6. helmikuuta AI Innovation of Sweden -tekoälykeskuksen avajaisissa Göteborgissa. Ruotsinkielinen kurssi aukeaa kevään 2019 aikana.

Elements of AI kaikille avoin, ilmainen verkkokurssi (MOOC), joka tarjoaa perustiedot tekoälyyn liittyvistä käsitteistä, käyttötavoista ja rajoitteista. Elements of AI on ollut Helsingin yliopiston historian suosituin kurssi. Tähän mennessä kurssille on kirjautunut yli 130 000 ihmistä, ja sen on suorittanut yli 13 000 ihmistä ympäri maailman. Alun perin kurssi julkaistiin toukokuussa 2018, ja sen voi suorittaa myös suomeksi.

Ruotsi on ensimmäinen ulkomaa, jossa kurssista toteutetaan oma versio.

– Ruotsi on meille pilotti, jossa näemme, miten hyvin onnistumme parantamaan tekoälyyn liittyvää osaamista muissa maissa. Tämä kuuluu olennaisesti myös Suomen tekoälystrategiaan. Kyse on niin sanotusta tekoälyn lukutaidosta ja yleisemmin digitalisoitumisen vaatimasta kansalaistaitojen päivittämisestä, sanoo kurssin vastuuopettaja, tietojenkäsittelytieteen apulaisprofessori Teemu Roos Helsingin yliopistosta.

Roosin mukaan myös esimerkiksi Tanskassa, Hollannissa, Belgiassa, Saksassa, Brasiliassa ja Dubaissa on oltu kiinnostuneita käännösversioista.

Ruotsinkielinen kurssi toteutetaan yhteistyössä AI Innovation of Sweden -verkoston sekä ruotsalaisten yhteistyöyliopistojen kanssa. Svenska kulturfonden tukee kurssin toteutusta ruotsiksi 80 000 eurolla. Tekoälykeskuksen lanseerauksen yhteydessä myös Ruotsissa käynnistyi kurssiin liittyvä #tekoälyhaaste-kampanja (#aiutmaningen, #aichallenge), johon elinkeinoministeri Mika Lintilä haastoi Ruotsin energia- ja digitalisaatioministeri Anders Ygemanin. Kampanjan tavoite on saada yksi prosentti Ruotsin väestöstä tutustumaan tekoälyyn.

– Suuri unelmamme on, että voisimme yhteistyössä muiden maiden kanssa saavuttaa yhden prosentin koko maapallon väestöstä. Se on kyllä aivan järjetöntä, mutta miksei, Roos sanoo.

Lisätiedot:

Teemu Roos
Apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
044 523 1238, teemu.roos@cs.helsinki.fi

Osallistu ruotsinkieliselle Elements of AI -peruskurssille täällä.
Osallistu suomenkieliselle Elements of AI -peruskurssille täällä.
Osallistu englanninkieliselle Elements of AI -peruskurssille täällä.

Lue lisää Elements of AI -verkkokurssista:

Tekoäly tarvitsee ihmisen apua: kolme syytä opiskella sen perusteet nyt
Suo­sit­tu Ele­ments of AI -te­ko­ä­ly­kurs­si nyt myös suo­mek­si – jat­ko­kurs­si jul­kais­taan vuon­na 2019
Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttanut jo tuhansia tekoälyn perusteisiin – suomenkielinen versio ja jatkokurssi tulossa