Äyräpää-palkinto sitkeälle lasten diabeteksen tutkijalle

Arvostettu lapsuusiän diabeteksen tutkija, Helsingin yliopiston lastentautien professori Mikael Knip on saanut tämän vuoden Matti Äyräpää -palkinnon.

– Professori Mikael Knip on koko uransa pyrkinyt yhteen erittäin tärkeään tavoitteeseen: lapsuusiän diabeteksen syntytapojen selvittämiseen ja ehkäisykeinojen löytämiseen. Hän on tunnistanut väestössämme esiintyvän tärkeän ja vaikean haasteen ja lähestynyt sen ratkaisua johdonmukaisen ja pitkäjänteisen tieteellisen työn kautta, Duodecim-seuran hallituksen puheenjohtaja, professori Markku Savolainen kertoo palkinnon myöntämisen perusteista.

Knip on johtanut useita laajoja lasten ja nuorten diabetesta koskevia kansallisia ja kansainvälisiä tutkimushankkeita, ja hänen työnsä tuloksena on opittu tunnistamaan mekanismeja, jotka saattavat johtaa tyypin 1 diabeteksen kehittymiseen. Viime vuosina Knip on tutkinut erityisesti suoliston mikrobiomin roolia sairauden kehittymisessä.

Knip on julkaissut yli 550 alkuperäisjulkaisua, ja hänen tutkimuksiinsa on viitattu tieteellisissä julkaisuissa yli 16 000 kertaa. Hän on ohjannut 30 väitöskirjaa ja kouluttanut oman tutkimustyönsä ohella kokonaisen sukupolven lääkäreitä ja tutkijoita. Hän on aikaisemmin saanut muun muassa Ludvigssonin tiedepalkinnon sekä ansioituneelle tutkijoiden kouluttajalle myönnettävän Maud Kuistilan palkinnon.

Vuodesta 2000 Helsingin yliopiston lastentautien professorina ja HYKS:n lastenklinikan ylilääkärinä toiminut Knip johtaa Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan Diabetes ja lihavuus -tutkimusohjelmaa sekä Suomen Akatemian Molekylaarisen systeemi-immunologian ja fysiologian (SyMMyS) -huippuyksikköä.

Vuosittain Lääkäripäivien avajaisissa jaettava Matti Äyräpään palkinto on Suomen arvostetuin lääketieteellisestä tutkimuksesta myönnettävä palkinto. Palkintosumma on 20 000 euroa. Palkinnon saajan valitsee valiokunta, jonka puheenjohtajana toimii Duodecim-seuran hallituksen puheenjohtaja ja johon lisäksi kuuluu Duodecimin, Finska Läkaresällskapetin ja Suomen jokaisen lääketieteellisen tiedekunnan nimeämät edustajat.