Linnunradan musta aukko on pystytty kuvaamaan – Heino Falcke luennoi 30.5.

Professori Falcke kertoo Event Horizon -teleskoopin viimeisimmistä tuloksista, ja mustan aukon uusien kuvien tieteellisistä vaikutuksista Exactumissa 30.5. klo 17. Tapahtuman juontaa Helsingin yliopiston kosmologi Syksy Räsänen ja mukana keskustelemassa on myös lehtori Esko Keski-Vakkuri sekä erikoistutkija Kaj Wiik.

Avaruuden mustat aukot ovat äärimmäisiä aineen keskittymiä, joiden gravitaatio on niin voimakas, ettei edes valo pääse karkaamaan niistä. Huhtikuussa 2019 saatiin Event Horizon -teleskoopin avulla otettua ensimmäinen kuva mustasta aukosta radiogalaksissa M87. Nyt on julkaistu ensimmäiset kuvat Linnunradan keskustassa olevasta mustasta aukosta.

Havainnot ja tietokonesimulaatiot tukevat vahvasti käsitystä, että kuvaan on saatu supermassiivisen mustan aukon tapahtumahorisontti, yksisuuntainen kalvo, jonka läpi aine, valo ja informaatio pääsevät sisään mutta eivät voi koskaan poistua.

Mustat aukot ovat keskeisiä galaksien kehitykselle, ja tapahtumahorisontin ymmärtäminen on ollut tärkeää kvanttigravitaatioteorian etsimisessä.