Algoritmit tulevat

Miksi ohjelmointia ja algoritmeja on alettu opettaa koulussa? Tiedekulmassa tiistaina 28.3. aiheesta lisää!

Algoritmin käsite liitetään nykyisin tietokoneiden ohjelmointiin ja tietojenkäsittelytieteeseen, mutta algoritmit tunnettiin toki jo ennen tietokonetta.

Yksinkertaisimmillaan algoritmi on allekkain laskemista ja lukujen kertomista, mutta tietokoneet ovat tuoneet algoritmeihin aineiston käsittelyn tehokkuuden.

Nykyisin algoritmi onkin julkinen hyödyke, jonka sovelluksia ovat internetin hakukoneet, sosiaalinen media koneoppiminen ja tekoäly sekä robotiikka. Algoritmit toimivat nykyään hajautetusti, jatkuvasti ja usein pilvipalveluissa.

Huolia tietojen turvallisuudesta

Tehokkaasti ja isoja data-aineistoja käsittelevät tietokoneohjelmat myös pelottavat. Varsinkin tietoturvallisuusammattilaisten pitää ymmärtää esimerkiksi kryptologiaa.

- Turvallisia standardoituja salausalgoritmeja löytää helposti, mutta on vaikea varmistaa, että juuri oikeilla tahoilla on salaukseen ja sen purkamiseen tarvittavat juuri oikeat avaimet. Salaus sinänsä kun ei vielä takaa, että dataa ei olisi matkalla muutettu.

Näin sanoo professori Valtteri Niemi tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Hän on kiinnostunut kryptologian soveltamisesta erilaisiin tietoturvaongelmiin.

- Tutkimme nyt pilviavusteisia tietoturvapalveluja, tulevaisuuden 5G-mobiiliverkkojen tietoturvaa ja esineiden Internetiin liittyviä kysymyksiä sekä yksityisyyden suojaamista eri tilanteissa, esimerkiksi paikkatietoon perustuvissa palveluissa.

Datan eheys tarkistetaan erikseen

Tietoturvan merkitys kasvaa digimaailmassa päivä päivältä. Tietojenkäsittelyn ja tietoliikenteen turvaaminen syntyy siitä, että tieto on luottamuksellista, ehyttä ja käytettävää.

Valtteri Niemi tutkii luottamuksen hallintaa:

- Luottamuksellisuus edellyttää sitä, että tiedot ovat sovitulla tavalla ja sovittuun aikaan saatavilla vain niille, joilla on oikeus tiedon käyttöön, eikä tietoja paljasteta tai anneta sivullisille, hän sanoo.

Eheys tarkoittaa sitä, että tiedot ja tietojärjestelmät ovat luotettavia, oikeellisia ja ajantasaisia eivätkä ole muuttuneet tai vahingoittuneet minkään tahattoman tai edes tahallisesti aiheutetun häiriön takia.

Käytettävyys taas tarkoittaa sitä, että tiedot ja tietojenkäsittelyjärjestelmät ovat toiminnan kannalta hyväksyttävän ajan kuluessa käytettävissä ja käyttökelpoisia valtuutetuille käyttäjille.

Algoritmit Tiedekulmassa

Tiedekulmassa pidetään tiistaina 28.3.2017 kello 16.30 yleisölle avoin Algoritmit tulevat -tilaisuus. Silloin algoritmeista ja algoritmisesta ajattelusta keskustelevat Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhonen, professori Valtteri Niemi, professori Hannu Toivonen ja professori Esko Ukkonen.

Tutkijat pohtivat muun muassa sitä, milloin tekoälyalgoritmit ohittavat ihmisten kyvyt. Tietävätkö kännyköiden kätkemät algoritmit meistä kaiken? Mihin algoritmien kehitys johtaa? Entä näkökulma luovuuteen; minkälainen on ihmisen hyvinvointia tukeva algoritmi? Ja miten käy vaaliuutisia kirjoittavalle toimittajalle; saako hän joskus vaalibotista hyvän taustatuen työhönsä?

Tiedekulman tilaisuus on osa yliopiston alkuvuoden Urban future -tiedeteema. Yleisö on lämpimästi tervetullut mukaan!

Osallistu tapahtumiin ja keskusteluun! #HelsinkiFuture #Tiede2017

Katso suoraa lähetystä tästä.

F-Secure ja Helsingin yliopisto käynnistivät yhteisen tietoturva-alan MOOC-kurssin lokakuussa 2016; opiskelijoita on noin 700. Yhteistyö jatkuu. Cyber Security Base with F-Secure –kurssi

Yliopistoon opiskelijaksi tietojenkäsittelyn MOOC:in kautta

Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje siitä, miten tehtävä tai prosessi suoritetaan; sitä seuraamalla ratkaistaan tietty ongelma. Esimerkiksi keittokirja on kokoelma algoritmeja, joita seuraamalla ruoanlaiton pitäisi onnistua. Sana algoritmi tulee persialaisen matemaatikon ja tähtitieteilijän Muhammed ibn-Musa al-Khwarizmin nimestä.

Valtteri Niemi valittiin vuoden tietoturvallisuustutkijaksi viime vuonna: http://www.finnishsecurityawards.fi/voittajat/2016

Minna Meriläinen-Tenhu, @MinnaMeriTenhu, 050 415 0316, minna.merilainen@helsinki.fi