Aina ajankohtainen Jules Verne

Jules Vernen klassikkoteokset ovat tuttuja useimmille: Kapteeni Nemo, Maailman ympäri 80 päivässä ja Matka maan keskipisteeseen. Verne oli suosittu jo omana aikanaan, ja hän on yhä suuri nimi maailmankirjallisuudessa.

– Jules Vernen teokset lukeutuvat maailman kaikkein käännetyimpään kirjallisuuteen Shakespearen ja Agatha Christien ohella, kertoo yliopistonlehtori Kai Mikkonen.

– Vernen hahmoista, kuten kapteenit Nemo ja Hatteras tai Phileas Fogg, tehdään jatkuvasti uusia versioita eri ilmaisuvälineissä.

Ekokysymyksiä 1800-luvulta

Mikkonen on mukana järjestämässä Jules Vernen tuotantoon keskittyvää seminaaria, joka järjestetään 9. syyskuuta. Seminaari on avoin kaikille Vernestä kiinnostuneille.

Ajatus seminaarista syntyi Mikkosen ja professori H. K. Riikosen yhteistyönä: kumpikin on tutkinut Jules Verneä. Seminaarin esitelmöitsijöiksi on kutsuttu eri alan Verne-harrastajia ja -tutkijoita. Suomentaja Kristina Haataja puhuu Vernen ajattomuudesta kääntäjän näkökulmasta ja FL Essi Varis esittelee kapteeni Nemon sarjakuva-adaptaatioita.

Professori Christian Chelebourg Université de Lorrainesta tarkastelee Vernen teoksia ekofiktiona.

– Hän aikoo puhua Vernen ilmastoa ja ympäristöä koskevista kuvauksista ja pohtia niiden merkitystä nykypäivän kysymysten näkökulmasta, Kai Mikkonen kertoo.

Kai Mikkonen itse tarkastelee fiktion ja tieteellisen tiedon suhdetta erityisesti Vernen esikoisromaanissa Viisi viikkoa ilmapallossa sekä Voyages extraordinaires -sarjan alkuvaiheessa.

Tutkittu, luettu ja lainattu

Kai Mikkosen mukaan Vernellä on vakaa asema ranskankielisessä kirjallisuushistoriassa ja kirjallisuudentutkimuksessa, esimerkiksi 1800-luvun populaarikirjallisuudessa ja nuortenkirjallisuudessa sekä realismin tutkimuksessa. Verne on siis yhä luettu kirjailija, ja hänen tuotannostaan esiin nousevat teemat ovat lisäksi ajankohtaisia.

– Seminaari pyrkii vastaamaan monipuolisella tavalla kysymykseen Vernen ajankohtaisuudesta.

Kai Mikkosen mukaan Verneä voidaan pitää scifin yhtenä tärkeimpänä alkulähteenä, ja hän on todennäköisesti tuttu myös viktoriaanisten höyrykoneiden ystäville:

– Vernen vaikutus on huomattava myös tuoreessa alakulttuuri-ilmiössä steampunkissa, Mikkonen kertoo.

Ranskalaisen filologian ja yleisen kirjallisuustieteen järjestämä Jules Verne -seminaari 9. syyskuuta klo 12 alkaen järjestetään Metsätalon salissa 2. Seminaari on kaikille avoin. Seminaarin ohjelma: