Ahkera alumni kokosi mittavan lahjoituksen maatalous-metsätieteelliselle

Maatalous-metsätieteellinen koulutusala sai 725 000 euron lahjoituksen kuudelta eri taholta.

Tarmo Luoma toimi maatalousteknologian apulaisprofessorina Helsingin yliopistossa lähes koko 1980-luvun. Eläkkeelle hän jäi vuonna 2015 Työtehoseuran toimitusjohtajan paikalta, muttei ole jäänyt lepäämään laakereillaan.

Helsingin yliopiston kannalta on upeaa, että eläkkeellä Luoma on saanut uurastettua suhteillaan ja sinnikkyydellään kasaan 725 000 euron lahjoituksen maatalous-metsätieteelliselle koulutusalalle. Mukaan lähtivät Maatalouskoneiden tutkimussäätiö, Marjatta ja Eino Kollin säätiö, Salaojituksen tukisäätiö, MTK ry, Hankkija Oy sekä Raisio Oyj:n tutkimussäätiö.

Lahjoittajajoukkoa ja yliopistoa yhdistää erityisesti intressi turvata maatalousteknologian tutkimus ja opetus yliopistolla.

— Kukaan tuskin kiistää kotimaisen maatalouden ja maatalousteknologian sekä näiden tutkimisen merkitystä Suomelle. Silti taloudellisesti tiukat ajat tuntuvat tälläkin alueella, Tarmo Luoma miettii.

Luoma on erittäin iloinen siitä, että lahjoitushanke onnistui ja saatiin maaliin.

—Tämän matkan varrella moni muukin jututtamani taho olisi mielellään osallistunut, mutta ei tässä taloudellisessa tilanteessa vain kyennyt, hän huomauttaa.

Maatalouden tulevaisuus on teknologiassa

Tarmo Luoman mukaan tämän päivän maatalouden suurimmat haasteet liittyvät juuri teknologiaan.

— Erittäin suuri kuluerä maataloudessa tulee teknologiasta, joten sen tehostamista kannattaa tutkia. Suomalainen maatalouskoneteollisuus on merkittävä teollisuudenala, joka vie tuotannostaan noin 70 prosenttia, joten alalla ja sen kehittämisellä on selvää kansantaloudellista merkitystä.

Yksi lahjoittajista, Hankkija Oy, on maatalouskaupan jättiläisiä.

— Meille kauppiaillekin ajat ovat vaikeat, mutta silti tähän lahjoitukseen mukaan lähteminen oli helppo päätös. Maatalousteknologian tutkimus ja koko elintarvikesektorin kehittäminen ovat koko yhteiskunnan kannalta tärkeitä, toimitusjohtaja Jyrki Lepistö sanoo.

— Hankkijalla työskentelee paljon Helsingin yliopistosta valmistuneita henkilöitä, joten tiedämme koulutuksen olevan erittäin laadukasta. Sen jatkuvuus pitää pyrkiä takaamaan.