? Ensikokemuksia korkeakoulujen todistusvalinnasta ja sen vaikutuksista lukioon
Julkisuudessa korkeakoulujen uusi todistusvalinta on herättänyt paljon keskustelua. Lukio-opetuksessa, kuten myös aineenopettajankoulutuksessa, tähän liittyy huoli, joka kumpuaa eri aineiden erilaisen pisteytyksen vaikutuksista lukioon, erityisesti sen yleissivistävään ja kasvatukselliseen tehtävään. On tärkeä saada ja levittää oikeaa tietoa siitä, mihin kaikkeen todistusvalinta vaikuttaa. Todistusvalinnan vaikutuksien selvittämiseen tarvitaan sekä laajaa pitkittäistutkimusta että joustavia lyhyemmän ajanjakson analyysejä. Näille molemmille tulee turvata tarvittavat resurssit, sillä kansallisen sivistysvarannon kannalta on tärkeää, että lukio-opetus antaa tulevaisuudessakin laaja-alaisen yleissivistyksen ja että todistusvalinta on oikeudenmukainen ja yhdenvertainen tie korkeakouluihin.
Todistusvalinnassa käytetty pisteytysmalli asettaa lukion oppiaineet eriarvoiseen asemaan ja heijastuu niiden opiskeluun ja opetukseen lukiossa. Mediassa on myös ollut paljon väärää ja harhaanjohtavaa tietoa asiasta, mikä puolestaan vaikuttaa esimerkiksi huoltajien asenteisiin ja mielipiteisiin. Kaikki tämä lisää pelkoa siitä, että tulevaisuudessa valitaan yhä vähemmän sellaisten aineiden lukiokursseja, joiden ylioppilaskokeen suorittamisesta ei hyödy korkeakouluun hakiessa. Kaventuuko lukion antama yleissivistys? Miten todistusvalinta vaikuttaa lukion kurssien valintaan? On myös huoli opiskelijoiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista.
Järjestimme etäseminaarin ti 17.11.2020 klo 12:00–15:00, johon kutsuimme esityksiä ja kannanottoja aiheeseen liittyen eri tahoilta. Lämmin kiitos kaikille puhujille ja panelisteille mielenkiintoisista ja monipuolisista näkemyksistä, kokemuksista ja asiantuntijuudestanne puheenvuoroissanne! Lämmin kiitos myös kaikille osallistujille aktiivisuudestanne!
Linkki tilaisuuden tallenteeseen Helsingin yliopiston Unitube-kanavalla.
Linkki seminaarin keskusteluun Flingassa.
Aineenopettajankoulutus, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ohjelma pdf-tiedostoina:
Klo | Aihe/Puhuja |
---|---|
12:00-12:10 |
Alkusanat, varadekaani Anu Laine, Kasvatustieteellinen tiedekunta, HY |
12:10-12:20 | Puheenvuoro, valtiosihteeri Minna Kelhä, Opetus- ja kulttuuriministeriö: Toisen asteen ja korkeakoulutuksen nivelvaihe osana Suomen koulutusjärjestelmää |
12:20-12:30 | Puheenvuoro, sosiaalipoliittinen asiantuntija Iiris Hynönen, Suomen lukiolaisten liitto |
12:30-12:40 | Puheenvuoro, lukiotoimikunnan puheenjohtaja Pia Räsänen, Aineopettajaliitto |
12:40-12:50 | Puheenvuoro, lukiotoimikunnan puheenjohtaja Heini Kelosaari, Suomen Opinto-ohjaajat ry |
12:50-12:55 | TAUKO |
12:55-13:10 | Erityisasiantuntija Sirkku Kupiainen (Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus): Lukion kurssivalinnat, ylioppilastutkintomenestys ja valintapisteiden metsästys |
13:10-13:25 | Apulaisprofessori Jan Löfström (Turun yliopisto, aineenopettajankoulutus): Huomioita Turusta liittyen opiskelijavalintoihin |
13:25-13:40 | Erikoistutkija Helena Aittola & projektitutkija Timo Salminen (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos):
"Mitä, jos mä en nyt tässä toimi ihan oikein?" |
13:40-13:55 | Yleisökeskustelua (Breakout Rooms) |
13:55-14:05 | TAUKO |
14:05-14:55 |
Paneelikeskustelu (moderoija Kaisa Hahl) erityisasiantuntija Kyösti Värri (Kuntaliitto) |
14:55-15:00 | Päätössanat, dekaani, professori Johanna Mäkelä, Kasvatustieteellinen tiedekunta, HY |