Tutkimukset ja hankkeet

Autismikirjon tyttöjen erityispiirteiden ilmeneminen ja tunnistaminen peruskoulussa

Tutkimushankkeessa eritellään suomalaisten erityisopettajien havaintoja, jotka liittyvät tyttöoppilaiden (mahdolliseen) autismikirjon häiriöön liittyviin käyttäytymispiirteisiin: tutkimus keskittyy näiden piirteiden tunnistamiseen. Tutkimuksen empiirinen puoli sisältää poikkitieteellisen tutkimusasetelman, jossa hyödynnetään varsinaisten diagnoosikuvausten (DSM-5, ICD-10) lisäksi toimintakykyluokitusta (ICF). Tutkimus toteutetaan Helsingin yliopistossa aikavälillä 2017–2020. Tutkimustulosten avulla on mahdollista lisätä peruskoulun opettajien tietämystä kohderyhmän käyttäytymiseen liittyvistä ominaispiirteistä sekä havainnollistaa autismikirjon tyttöjen diagnosointia lääketieteellisen perspektiivin ulkopuolelta.

Tutkijat: KT Irene Rämä, irene.rama@helsinki.fi

 

Autismikirjo suomalaisessa mediassa

Tutkijat: KT Henri Pesonen, henri.pesonen@helsinki.fi

https://tuhat.helsinki.fi/portal/fi/publications/autismin-mediakasit(59b3a2a9-c506-4a37-84fc-bf6ee811c49f).html

 

Kuuluvuuden tunne ja sen tukeminen oppilaille, jotka kuuluvat autismikirjoon

Tutkijat: KT Henri Pesonen, henri.pesonen@helsinki.fi

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/159852

InTo

on Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteinen tutkimushanke, jonka tarkoituksena on selvittää toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen nykyistä tilannetta. Tutkimusta varten haastatellaan ympäri Suomea opettajia, jotka opettavat haastatteluhetkellä oppilasta tai oppilaita, joiden opetus on järjestetty toiminta-alueittain. Haastatteluissa keskustellaan mm. opettajan opetusryhmän käytännöistä, toiminta-alueittaisesta opetussuunnitelmasta sekä toiminta-alueittaiseen opetukseen liittyvistä huolista ja uudistuksista.

Tutkimuksesta julkaistaan laajemman julkaisun lisäksi mm. väitöskirja ja pro gradu, joissa käsitellään haastattelujen tiettyjä kysymyksiä. Tutkimuksen tuloksia raportoidaan sekä suomeksi että englanniksi. Haastattelut on tarkoitus tehdä vuoden 2018 aikana.

Tutkijat:

Raija Pirttimaa, Elina Kontu, Satu Peltomäki, Irene Rämä, Miina Sipilä, Ritva Ketonen

Haluatko haastateltavaksi? Ota yhteys: satu.peltomaki@helsinki.fi

Hetki on kehitysvammaisten lasten perheille suunnattu projekti, jossa työstetään voimavaralähtöistä Hetki-ryhmämallia. Kohderyhmänä ovat perheet, joissa on kokemus haasteellisesta käyttäytymisestä ja tilanteista, jotka kuormittavat perheitä. Toimintamallia kehitetään toimintatutkimuksen keinoin.

Yhteyshenkilöt:

Jael Virtanen, projektisuunnittelija, jael.virtanen@rinnekoti.fi

Varpu Tyyskä-Korhonen, projektipäällikkö, varpu.tyyska-korhonen@rinnekoti.fi

https://www.rinnekoti.fi/tutkimus-ja-kehitys/kehittaminen/hetki.html

Kuuluvuuden tunteen eri osatekijät ja niiden tukeminen erilaisissa oppimiskonteksteissa

Sosiaaliset verkostot: 

Tutkija: Minna Saarinen

 

Tekeillä oleva artikkeliväitöskirja: Koulun henkilökunnan (opettajat ja koulunkäyntiavustajat) käsityksiä ja kokemia ristiriitoja erityisen tuen oppilaiden opettamisesta:

Koulun henkilökunnan käsityksiä siitä, miten he kokevat kykenevänsä opettamaan tukea tarvitsevia oppilaita osana yleisopetusta, inklusiivinen näkökulma: 

https://tuhat.helsinki.fi/portal/en/publications/the-school-staffs-p(29314a4b-5b3a-4f0f-81fc-77ded43c03bb).html

Ristiriidat kehittämisen voimavaroina kehitettäessä inklusiivista opetusta perusopetuksessa:

https://tuhat.helsinki.fi/portal/en/publications/contradictions-as-d(07b1a2fd-fe96-4b69-a96d-28a1be67d17f).html

Tutkija: Birgit Paju

Päätutkimusalueita sosiaalishaptisen kommunikaation alueelta ovat:

1. Haptiisien käyttö opetustilanteissa erilaisten oppijoiden kanssa yksilö- ja ryhmäopetuksessa. Pedagoginen tutkijaverkosto kokeilee, havainnoi ja analysoi haptiisien käyttöä erilaisissa oppimistilanteissa. Verkosto tuottaa artikkeleita alan lehtiin, tukee pedagogista tutkimusta ja järjestää tapaamisia. Meneillään olevat haptiisien käyttökokeilut ovat haptiisit matematiikan ja biologian tunnilla opetusmenetelmänä, vaikeasti vammaisten lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten haptiisien tuottaminen päiväkodissa, sekä haptiisien ja kuvailun käyttö näkövammaisille kotitaloustunneilla.

2. Haptiisien käyttö ympäristön ja objektien kuvailussa, multimodaalinen vastaanottaminen.

3. Sosiaalishaptisen kommunikaation pedagogiikan koontia, opetusopin perusteiden pohjaa sosiaalishaptisen kommunikaation opettamiseen ja kouluttajille.

4. Erilaisten haptisten apuvälineratkaisujen haptiset käyttöliittymät ympäristössä orientoitumisessa; testaamiset ja palautteet.

Tutkijat: Riitta Lahtinen, Sari Lahtinen

Lisätietoja: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/index.php