GREENTRAVEL 

Kaupunkivihreä — katupuista viherseiniin ja niityistä kaupunkimetsiin — on keskeisessä roolissa kaupunkien terveellisyyden ja viihtyisyyden varmistamisessa. Kaupunkivihreän jakautuminen liittyy myös sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon, sillä kaupunkivihreän hyödyt eivät jakaannu tasapuolisesti. Nämä teemat ymmärretään hyvin jo asuinalueiden osalta. Sen sijaan jokapäiväisen liikkumisemme osalta tunnetaan edelleen heikosti nmiten suuria sen aikana saamamme viheraltistuksen hyvinvointivaikutukset ovat ja miten tasaisesti ne jakautuvat.

GREENTRAVEL-hankkeessa hyödynnetään geoinformatiikan uusia edistysaskeleita ja tuotetaan uutta ymmärrystä arjen liikkumisympäristöissä koetun kaupunkivihreän merkityksestä, saatavuudesta ja hyvinvointivaikutuksista. Lisäksi hankkeessa tuotetaan tietoa siitä, kuinka tasa-arvoisesti kaupunkivihreälle altistuminen ja siihen liittyvät hyvinvointivaikutukset jakautuvat kaupunkilaisten kesken. Tätä tietoa hyödynnetään uusien analyysi- ja lähestymistapojen kehittämisessä, joiden tavoitteena on tukea vihreämpien liikkusmisympäristöjen suunnittelua ja edistää niiden tasa-arvoista kehittämistä eurooppalaisissa kaupungeissa.

Hankkeen neljä päätavoitetta ovat:

1. Ymmärtää ihmisten kokemuksia kaupunkiliikkumisen aikana koetusta kaupunkivihreästä ja sen vaikutuksista tutkimalla vihreydelle altistumisen terveys- ja hyvinvointihyötyjä. Tutkimme yhteyksiä esimerkiksi osallistavan kartoituksen, immersiivisten virtuaalitodellisuuskokeiden ja oikeassa kaupunkiympäristössä tehtävien kokeiden avulla. Tutkimuksessa huomioidaan myös vuodenaikojen vaihtelu ja sen mahdolliset vaikutukset.

2. Kartoittaa kaupunkivihreää ihmisen näkökulmasta hyödyntämällä katunäkymäkuvia ja konenäköä katuvihreän ja ympäristöjen vihreyden määrittämiseen eri vuodenaikoina.

3. Mallintaa liikkumisvirtoja ja altistumista kaupunkivihreälle hyödyntämällä mobiililaitteista kerättyä massadataa sekä joukkoliikennetietoja ihmisten liikkumisvirtojen kuvaamiseen ja yhdistämällä ne katutasolta kartoitettuihin vihernäkymiin eri vuodenaikoina

4. Tarkastella tasa-arvoa liikkumisen aikaisessa viheraltistuksessa ja priorisoida parannustoimia yhdistelemällä korkearesoluutioista paikkatietoa sosioekonomisista eroista, arjen liikkumisvirroista sekä kaupunkilaisten kokemuksista.

Hanke tuottaa olennaista uutta tietoa liikkumisympäristöjen vihreyden merkityksestä, saatavuudesta ja jakautumisesta. Hankkeessa kehitetään avoimesti jaettavia menetelmiä ja käytäntöjä liikkumisympäristöjen vihreyden tutkimiseen Euroopassa ja laajemmin.

 

GREENTRAVEL on Euroopan tutkimusneuvoston Consolidator Grant -hanke, jota johtaa Tuuli Toivonen. Hanke kestää viisi vuotta (2023–2027).

Lue uusimmat uutisemme ja katso lyhyt esittelyvideomme alta saadaksesi lisätietoa! Julkaisuluetteloomme on koottu tähänastiset tieteelliset edistysaskeleemme.

Project in a nutshell
News
Publications
  • Korpilo, S., Willberg, E., Müürisepp, K., Klein, R., Taylor, R., Torkko, J., Hasanzadeh, K., & Toivonen, T. (2025). Restoring nature, enhancing active mobility: The role of street greenery in the EU’s 2024 restoration law. Ambiohttps://doi.org/10.1007/s13280-025-02178-w
  • Malekzadeh, M., Willberg, E., Torkko, J., & Toivonen, T. (2025). Urban attractiveness according to ChatGPT: Contrasting AI and human insights. Computers, Environment and Urban Systems, 117, 102243 https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2024.102243
  • Klein, R., Willberg, E., Korpilo, S. & Toivonen, T. (2024). Temporal variation in travel greenery across 86 cities in Europe. Urban Forestry & Urban Greening. 102. 128566. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2024.128566
  • Willberg, E., Fink, C., Klein, R., Heinonen, R., & Toivonen, T. (2024). ‘Green or short: Choose one’ – A comparison of walking accessibility and greenery in 43 European cities. Computers, Environment and Urban Systems, 113, 102168. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2024.102168
  • Torkko, J., Poom, A., Willberg, E., & Toivonen, T. (2023). How to best map greenery from a human perspective? Comparing computational measurements with human perception. Frontiers in Sustainable Cities, 5, 1160995. https://doi.org/10.3389/frsc.2023.1160995
  • Willberg, E., Poom, A., Helle, J., Toivonen, T., (2023). Cyclists’ exposure to air pollution, noise, and greenery: a population-level spatial analysis approach. International Journal of Health Geographics, 22(5). https://doi.org/10.1186/s12942-023-00326-7
  • Helle, J., Poom, A., Willberg, E., & Toivonen, T. (2023). The Green Paths Route Planning Software for Exposure-Optimised Active Travel. Journal of Open Research Software, 11(1). https://doi.org/10.5334/jors.400
  • Poom, A., Willberg, E., & Toivonen, T. (2021). Environmental exposure during travel: A research review and suggestions forward. Health & Place, 70, 102584. https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2021.102584
Previous projects

GREENTRAVEL project builds on our previous and other projects on urban exposures:

Funding