Tutkimukseni keskittyy käsitteellisen ymmärryksen ja adaptiivisen asiantuntijuuden rakentumiseen erityisesti life sciences -tieteenalojen kontekstissa. Tutkimuksen kohteena on myös yliopisto-opettajien pedagogisen asiantuntijuuden kehittyminen ja sen tukeminen. Hyödynnän tutkimuksessani erilaisia tutkimusmenetelmiä, kuten silmänliikementelmää ja virtuaalisia oppimisympäristöjä. Vapaa-ajallani tykkään kuunnella äänikirjoja ja lenkkeillä Helsingin upeissa puistoissa.
Tutkimukseni koskee asiantuntijuuden kehittymistä erityisesti life sciences -alojen yhteydessä. Lisäksi olen kiinnostunut opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisestä ja tutkin opetusta ja oppimista korkeakoulutuksessa. Olen käyttänyt erityisesti laadullisia tutkimusmenetelmiä, mutta käytän tutkimuksessani monia, uudenaikaisempia ja perinteisempiä menetelmiä. Vapaa-ajallani harrastan liikkumista, kuten lenkkeilyä, pyöräilyä ja ratsastusta, ja lisäksi nautin omasta kukkapuutarhasta, leipomisesta ja kokkailusta perheen kesken.
Väitöskirjatutkimukseni koskee yliopisto-opettajien pedagogisen asiantuntijuuden kehittymistä life science –tieteenalojen yhteydessä. Tutkimukseni kohdistuu erityisesti yliopisto-opettajien kykyyn havaita ja tulkita pedagogisesti merkittäviä tilanteita opetus-oppimistilanteissa, ts. heidän kykyään tilannekohtaiseen asiantuntijahavainnointiin (engl. professional vision). Olen lisäksi kiinnostunut siitä, miten yliopisto-opettajien käsitykset oppimisesta ja opettamisesta liittyvät heidän kykyynsä havaita ja tulkita pedagogisesti merkittäviä tilanteita. Hyödynnän tutkimuksessani monimenetelmällistä lähestymistapaa kuten silmänliikemenetelmää. Vapaa-ajallani nautin lukemisesta, elokuvien katselusta sekä lintujen havainnoinnista ja tarkkailusta.
Tutkimusintressini liittyy erityisesti käsitteelliseen muutokseen, asiantuntijuuden kehittymiseen sekä ammatillisen osaamisen rakentumiseen erityisesti lääketieteen ja opettajankoulutuksen konteksteissa.
Biologian opettajana suhtaudun intohimoisesti koulutukseen ja oppimisen taustalla vaikuttavien prosessien ymmärtämiseen. Väitöskirjassani tutkin biologian kandiohjelman opiskelijoiden käsitteellistä muutosta. Vapaa-aikaani vietän rumpujen takana ja maastossa retkeillessä juosten tai pyöräillen.
Tutkimukseni koskee muun muassa kasvibiologiaa, kasvien talvehtimista ja morfologista sopeutumista sekä näiden sisältöjen oppimista. Olen tutkimuksessani keskittynyt esimerkiksi kasvien talvehtimiseen lämpenevässä ilmastossa ja kasvien morfologiseen sopeutumiseen talveen. Työskentelen opetuksesta vastaavana varadekaanina aktiivisesti opetuksen kehittämiseksi yliopistossa. Olen mukana kehittämässä aineenopettajakoulutusta, ja opettajien biologian alan täydennyskoulutuksessa.
Tutkimukseni käsittelee biotieteitä kuten ekologiaa ja evoluutiobiologiaa. Olen kiinnostunut erityisesti sosiaalisten loisten ja niiden isäntien välisen vuorovaikutuksen tutkimisesta. Pidän tärkeänä, että biologian sisältöjen oppimista tutkitaan, sillä tulevien bioalan asiantuntijoiden osaamista tarvitaan ratkottaessa mm. globaaleja ympäristöhaasteita.
Vera Liippala: Farmasian opiskelijoiden epistemiset uskomukset ja asiantuntijuuden kehittyminen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. April 2020. Department of Teacher Education, University of Turku. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744831
Tomi Kiviluoma: Identifying Misconceptions and Conceptual Change of Undergraduate Biology Students During Their First Academic Year. Elokuu 2021. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202109013602
Tiia Laisi: Life science -alojen yliopisto-opettajien tilannekohtainen asiantuntijahavainnointi ja käsitykset ennakkotiedon merkityksestä oppimisprosessissa. Joulukuu 2021. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202203041404
Satu-Frediksson-Nurmi: Luhtavilla vai tupasvilla?: Opettajaopiskelijoiden lajinhavainnointi ja -tunnistustaidot. Toukokuu 2022. Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/123456789/41063
Mathilda Carpelan: Missuppfattningar och konceptuell förändring hos studerande i kandidatprogrammet i miljövetenskap. Tammikuu 2023. Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202302011228