. Lisäksi selvitettiin, millaisia taitoja opettajat tarvitsevat monialaisen opetuksen toteuttamiseen.
Hankkeessa tuotettu englanninkielinen dokumentti löytyy täältä. Alapuolella on esitelty joitakin selvityksen keskeisiä tuloksia.
Hankkeeseen osallistuvat maat keräsivät aineistoa opettajille lähetettyjen kyselylomakkeiden avulla sekä kävivät haastattelemassa ja koulujen opettajia ja rehtoreita. Suomesta tutkimukseen osallistui opettajia ja rehtoreita yhteensä kolmesta koulusta.
Eri maissa kerätyn aineiston perusteella löydettiin seuraavat oppiainerajat ylittävän opetuksen mahdollistajat sekä esteet:
MAHDOLLISTAJIA
ESTÄJIÄ
Rehtorit ja opettajat pohtivat myös, millaista osaamista kouluissa tarvitaan oppiainerajat ylittävän opetuksen toteuttamisessa. Alla on listaus keskeisimmistä tarvittavista taidoista:
REHTOREIDEN MUKAAN
OPETTAJIEN MUKAAN
Raportin yhteenvedossa todetaan, että koulun henkilökunnan yhteinen ymmärrys monialaisesta tai oppiainerajat ylittävästä opettamisesta helpottaa opetuksen suunnittelua ja toteutusta. Konkreettiset esimerkit toimivista monialaisista tehtävistä voivat auttaa opetuksen ja projektien suunnittelussa.
Raportissa painotetaan myös, että rehtoreiden on otettava vastuuta ajan ja tilan järjestämisessä oppiainerajat ylittävän opetuksen kehittämiseksi. Rehtoreiden on myös aktiivisesti vahvistettava jaettuja opetuksellisia tavoitteita, ammatillisia näkemyksiä ja ammatillista luottamusta opettajien välillä.
LÄHDE: Situational Survey. An insight on Interdisciplinary teaching in Europe today (2018).