Nelli Hankonen osallistui Kultaranta-keskusteluihin

Kuva: Matti Porre/Tasavallan presidentin kanslia

Apulaisprofessori Nelli Hankonen osallistui tasavallan presidentin isännöimiin Kultaranta-keskusteluihin sunnuntaina 24

.5.2020. Keskustelujen teemana oli yhteiskunta koronakriisin jälkeen.

Nelli huomoi Suomen rakenteellisia vahvuuksia, jotka lisäävät yhteiskunnan kriisinkestävyyttä.

"Jos työntekijällä ei ole varaa jäädä oireiden takia pois töistä tai käyttää terveyspalveluita, se edesauttaa epidemian leviämistä.

– Se, että meillä on Suomessa järjestelmä, joka takaa säälliset elinolot ja tietyn perusturvan kaikille, vahvistaa meitä yhteisönä ja yhteiskuntana, Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian apulaisprofessori Nelli Hankonen muistutti."

Nelli nosti esiin myös sen, että hyvinvoinnista huoltapitävän järjestelmän tulisi näkyä sellaisena myös ruohonjuuritason sote-kohtaamisissa: Esimerkiksi nuorten kiinnittämisellä yhteiskuntaan työhön tai koulutukseen velvoittamisen kautta on hyvä tarkoitus. Pitäisi välttää sitä, että toimet koetaan kyykyttävinä ja kontrolloivina, ja varmistaa näiden kohtaamisten voimavaralähtöisyys ja osallistavuus. Tässä henkilöstöresurssit sekä näytön tukemat taidot ovat avainasemassa.

Tutkimusnäyttöön perustuvien ohjelmien käyttöön ottaminen palvelujärjestelmässä säästäisi myös rahaa.

Nelli julkaisi joistain pohdinnoista lisäksi blogin.

Keskustelujen Yhteiskunta-osuus löytyy tästä Yle Areenan nauhoituksesta kohdasta 1:15.