Tieteellisesti merkittävä, kaupallisesti kiinnostava

Helsingin yliopiston tutkijat tekivät viime vuonna yhteensä 92 keksintöilmoitusta. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 61 %. Keksintöilmoitus on yleensä kaupallistamisen ensimmäinen vaihe, joten myös patenttien ja perustettavien spin out -yritysten määrän uskotaan jatkossa kasvavan yliopistossa.

Ainutlaatuinenkaan idea ei yksin kanna

Kun farmasian tiedekunnan apulaisprofessori Vincenzo Cerullo uskoi, että hänen kehittämänsä viruksiin perustuva syövän hoitomuoto voisi olla patentoitavissa ja kaupallistettavissa, hänen oli ensin vakuutettava Helsinki Innovation Servicesin Sara Kangaspeska asiasta.

– Ainutlaatuiset ideat ovat toki menestyksekkään liiketoiminnan edellytys. On kuitenkin erittäin tärkeää, että yliopistossa on teknologiansiirtoon keskittynyt yksikkö, joka voi viipymättä muuttaa tutkijoiden ideat kaupallisiksi menestystarinoiksi. Näin ne hyödyttävät koko yliopistoa ja maata sekä tuovat mukanaan sijoittajia, rahoitusta ja uusia ideoita, Vincenzo Cerullo toteaa.

Sara selvitti, että keksintö on paitsi tieteellisesti merkittävä ja ainutlaatuinen, myös kaupallisesti kiinnostava. Tämän jälkeen asiat alkoivat edetä.

Uusi näkökulma tutkimukseen

Vincenzo ja Sara kollegoineen laativat patenttihakemuksen yhteistyössä patenttiasiamiehen kanssa, tekivät taustatutkimusta alan muista toimijoista sekä lähtivät miettimään rahoitusta ja spin out -yrityksen perustamista. 

Koska idea on osattava myydä rahoittajille ja perustettavan yhtiön avainhenkilöille, aikaa käytettiin myös ydinviestien miettimiseen ja esitysmateriaalin tekemiseen. Tämä vaatii tutkijalta usein uutta näkökulmaa omaan tutkimukseensa.

- Helsinki Innovation Servicesin asiantuntijat tietävät, miten kannattaa edetä ja he auttavat niin oikeiden rahoittajien kuin muidenkin kumppanien löytämisessä. Yhteistyömme on mennyt hyvin eikä ole vienyt liikaa aikaa tutkimustyöltäni, sanoo Vincenzo Cerullo.

Kihloissa, mutta tuleeko häät?

Usein kaupallistamisen valmisteluvaiheen rahoitus voidaan saada siihen räätälöidystä rahoitusmuodosta kuten Tekesin Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -rahoituksesta (TUTL). Tämän jälkeen voi tulla eteen vaikea vaihe. Tuote tai palvelu ei ole vielä täysin valmis, vaan tarvittaisiin lisätutkimusta tai muuta työtä ennen markkinoiden avautumista. Miten rahoituksen kuoleman laakso ylitetään?

PeptiCRAd oli tässä vaikeassa vaiheessa loppuvuonna 2015.

– Tuntui, ettei mistään tule mitään. Sitten noin viikon sisällä kaikki palaset loksahtivat kohdilleen. Saimme tiedon, että Novo Nordisk myöntää meille pre-seed-rahoitusta ja saimme Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n kahden miljoonan euron consolidator-rahoituksen. Myös muita pienempiä rahoituseriä tuli muualta, Cerullo kertoo.
ERC:n rahoitus on tarkoitettu ennen kaikkea akateemisen tutkimuksen tukemiseen kun taas Novo Nordiskin pre-seed on räätälöity nimenomaan kaupallistamistarkoituksiin. Akateeminen huippututkimus ja kaupallistamisaihio kulkevat siis käsi kädessä, toinen toistaan tukien.

Novo Nordiskin pre-seed-rahoitus on tarkoitettu bio- ja lääketieteen innovaatioille, joilla on kaupallista potentiaalia, mutta jotka eivät vielä ole valmiita hakemaan rahaa sijoitusmarkkinoilta. PeptiCRAd:in saama rahoitus on summaltaan 322 000 euroa. Rahoituksen arvoa nostaa sekin, että PeptiCRAd on lähestulkoon ainoita suomalaisia rahoituksen saaneita hankkeita.

Rahoitus on myönnetty vuodeksi ja sen jälkeen tehdään päätös jatkosta. Novo Nordisk hyväksyy noin joka neljännen pre-seed-vaiheen hankkeen jatkorahoitukseen. Tällöin puhutaan jo huomattavasti isommista summista. Novo Nordisk voi sijoittaa perustettavaan yritykseen jopa 15 miljoonaa euroa.

- Vuosi on pitkä aika ja muitakin kiinnostuneita kumppaneita voi ilmaantua ja on jo ilmaantunutkin. Myös me voimme siis purkaa kihlauksemme. Pystymme rauhassa tekemään tarvittavat tutkimukset loppuun ja miettimään sopivimmat yhteistyökumppanit. PeptiCRAdin tulevaisuus näyttää nyt valoisalta, kertoo Cerullo.

Lue Helsingin yliopiston verkkosivujen juttu aiheesta.