Virtuaalinen opintokäynti Kemianluokka Gadoliniin - yläkoulu

 

Virtuaaliset opintokäynnit toteutetaan videoyhteyden välityksellä koulujen ja oppimisyhteisöjen omissa tiloissa ja heidän omia välineitään hyödyntäen. Opettaja vastaa kokeellisissa töissä tarvittavien välineiden ja reagenssien hankkimisesta, videoyhteyden toimimisesta sekä opetustilan valmistelusta virtuaalista opintokäyntiä varten hyvissä ajoin etukäteen. Opettaja vastaa myös työturvallisuuden toteutumisesta koko opintokäynnin ajan. 

Kemianluokka Gadolinin ohjaajat vastaavat kokeellisten töiden teoriasisältöjen sekä työvaiheiden läpikäymisestä sekä niissä opastamisesta videoyhteyden välityksellä. He jakavat opettajille myös mielellään huomioita ja ideoita liittyen valittujen kokeellisten töiden käytännön toteuttamiseen luokkahuoneessa.

Gadolin-ohjaajat ovat itse yhteydessä opettajaan virtuaalisen opintokäynnin tarkemman sisällön ja niihin liittyvien yksityiskohtien sopimisen suhteen sähköpostitse tai puhelimitse. Opettaja voi suoraan ohjaajan kanssa sopia vierailun tarkemmasta aikataulutuksesta, keskustella työn käytännön toteutukseen liittyvistä huomioista sekä suunnitella yhdessä etäyhteyden käyttöön liittyvistä yksityiskohdista. 

  • Tällä sivulla voit tutustua virtuaalisen opintokäynnin ohjelmavaihtoehtoihin yläkoulun oppilasryhmille. 
  • Tutustu työohjeisiin ja työssä vaadittaviin välineisiin ja reagensseihin huolella ennen kuin päätät mitkä aktiviteetit virtuaaliopintokäynnillenne valitaan.
  • Opintokäynnin kesto määräytyy valitun ohjelman mukaan. Listattujen aktiviteettien kestot ovat suuntaa antavia. Mikäli valitsette useamman aktiviteetin, virtuaalisen opintokäynnin kesto on pitenee. Varaa opintokäynnin kestoon myös riittävästi aikaa siivoukselle! 

Ennen virtuaalista opintokäyntiä

  1. Valmistele etäyhteys luokkahuoneeseen ja testaa sen toimivuus. Varmista erityisesti äänten kuuluvuus sekä videoesityksen näkyvyys koko ryhmälle. Etäyhteyden sujuvaan toimimisen suhteen olisi hyvä huomioida seuraavat asiat: 

    -Internet-yhteys
    -Projektori / näyttö
    -Äänentoisto
    -Verkkokamera
    -Videoneuvottelualusta (esim. Zoom, Meet tai Teams)
    -Tarvittavat työvälineet (katso työohjeista tarkemmat kuvaukset)
     

  2. Tutustu valitsemasi aktiviteetin työohjeeseen ja testaa työ etukäteen.
  3. Käsittele ryhmäsi kanssa lyhyesti virtuaaliopintokäyntiä edeltävällä tunnilla valittuihin aktiviteetteihin liittyviä ennakkokysymyksiä tai anna ne kotitehtäviksi. 
  4. Varaa työssä tarvittavat välineet ja reagenssit jokaiselle työpisteelle.
  5. Varmista, että virtuaaliopintokäynnin aikana kaikki oppilaat ja opiskelijat ymmärtävät ohjaajan antamat ohjeet sekä toimivat niiden mukaan. Varmista myös, että työturvallisuuteen liittyvät huomiot toteutuvat opintokäynnin aikana. 

 

Kesto: 45-60 min

Suojaimet ja työturvallisuus: Käytä laboratoriotakkia, suojalaseja ja suojahanskoja. Suolahappo on syövyttävä aine. Magnesiumjauhe on helposti syttyvää. Sinkkijauhe on erittäin myrkyllistä vesieliöille. Kerää jätteet metalliliuosjätteeseen.

Tarvittavat välineet:

  • Kolme hioksellista koeputkea
  • Reiällinen korkki
  • Tabletti/tietokone, jossa SPARKVue-ohjelma
  • Pasco-paineanturi

Tarvittavat reagenssit:

  • Fe-jauhe
  • Mg-jauhe
  • Zn-jauhe
  • 1 M HCl

Opettajan ohje:

Kesto: 45-60 min

Suojaimet ja työturvallisuus: Käytä laboratoriotakkia, suojalaseja ja suojahanskoja. Työssä käytetään jodia, joten ainakin yksi käytettävissä oleva vetokaappi on työn suorittamisen edellytys.

Jodi, kuparisulfaatti ja natriumhydroksidi ärsyttävät ihoa. Jos kemikaaleja joutuu silmiin, huuhdellaan silmiä usean minuutin ajan ja hakeudutaan tarvittaessa lääkäriin. Jodi on haitallista hengitettynä, joten sitä tulee käsitellä vain vetokaapissa. Jodi ja kuparisulfaatti ovat myrkyllisiä vesieliöille. Jätteistä jodi kerätään jodijätteisiin ja kupari raskasmetalleihin. 

Tarvittavat välineet: 

250 ml dekantterilaseja
Lasisauvoja
Lasisia koeputkia
Petrimaljoja
Suodatinpaperia 
Lusikoita
(Huhmare)

Tarvittavat reagenssit:

Öljyä tai voita
Maissi- tai perunajauhoa
Kananmunan valkuaista tai maitoa
Fruktoosia
(Halutessa lisäksi glyserolia ja esim. leivänmuruja)

Kuparisulfaattiliuos 
Natriumhydroksidiliuos
Jodiliuos

Opettajan ohje:

Kesto: 15–20 min

Suojaimet ja työturvallisuus: Käytä laboratoriotakkia ja suojalaseja. Natriumhydroksidi on syövyttävä aine.

Tarvittavat välineet:

  • Kennolevy, vähintään 3–6 kennoa
  • 3 pipettiä
  • Hammastikkuja tai muu liuoksien sekoitukseen sopiva väline
  • pH-paperi
  • Pieniä astioita reagensseille, esim. pieniä keitinlaseja, koeputkia tai kennolevyn kennoa

Tarvittavat reagenssit:

  • Väkiviinaetikkaa
  • Indikaattoriliuosta, esim. fenoliftaleiini
  • 1 M natriumhydroksidiluos

Opettajan ohje:

 

Kesto: 60 min

Suojaimet ja työturvallisuus: Käytä laboratoriotakkia, suojalaseja ja suojahanskoja. Natriumhydroksidi ja suolahappo ovat syövyttäviä aineita. Natriumkarbonaatti ja ammoniumkloridi ärsyttävät silmiä. Mangaanikloridi on haitallista nieltynä.
Mangaanijäte tulee kerätä epäorgaaniseen liuosjätteeseen. 

Tarvittavat välineet:

  • Kaksi kappaletta 24-kennoista mikrolevyä
  • Viisi pipettiä
  • Viisi astiaa liuoksille

Tarvittavat reagenssit:

  • 1 M NaOH
  • 1 M MnCl2
  • 1 M Na2CO3
  • 1 M NH4Cl
  • 1 M HCl

Opettajan ohje:

Kesto: 45 min

Löytyykö kivaa kuvaa? Moodlesta tai Teamsista ei löytynyt sopivaa ei-yleismuovikuvaa.

Suojaimet ja työturvallisuus: Käytä suojalaseja ja –takkia. Etikka on happo, eli syövyttävä aine, huuhtele roiskeet runsaalla vedellä.

Tarvittavat välineet:

  • Pieni kattila tai muu kuumennusta kestävä astia
  • Lämpömittari
  • Mittalasi
  • Kertakäyttölusikka
  • Käsipyyhepaperi

Tarvittavat reagenssit:

  • Rasvaton maito
  • Etikka
  • Elintarvikeväri

Opettajan ohje:

 

Kesto: 30-45 min

Suojaimet ja työturvallisuus: Työ tulee suorittaa elintarviketurvallisessa tilassa, eli ei laboratorioluokassa. Työssä käytettävät kanamuna ja maitotuotteet ovat mahdollisia allergeeneja.

Tarvittavat välineet:

(Yhtä 4 hlö ryhmää kohden)
2 kulhoa
Vispilä tai sähkövatkain
Desimitta
Ruokalusikka
Juomalasit tarjoiluastioiksi 
Teelusikoita

Tarvittavat ainekset:

Pakastemustikoita 
Kuohukermaa
Maitorahkaa
Sokeria 
Sitruunamehua
Kananmunia 

Opettajan ohje:

Kesto: 15 min

Yleisesittely kemian opiskelusta ja uramahdollisuuksista ei aktiviteettina vaadi mitään välineitä tai muita valmisteluja.

Kemian opettajaksi opiskeleva Gadolin-ohjaaja kertoo videoyhteyden avulla yleisesti kemian yliopisto-opinnoista, niiden vaatimuksista ja omista kokemuksistaan niihin liittyen. Lisäksi esitellään erilaisia kemian alan uramahdollisuuksia sekä kemianteollisuuden ja tutkimuskentän yhteiskunnallista merkitystä. Oppilailla on myös hyvä tilaisuus kysyä mieltään askarruttavia kysymyksiä kemian opiskeluun ja uramahdollisuuuksiin liittyen.

Kesto: 10 min

Koululuokassa demoihin ei tarvitse varata mitään erityisiä välineitä tai reagensseja. 

Nestetyppidemonstraatioissa ohjaaja esittelee videoyhteyden välityksellä oppilaille nestemäisen typen ominaisuuksia ja tutkii mitä erilaisille materiaaleille tapahtuu kosketuksissa nestetypen kanssa.

Kesto: 10 min

Demoon ei tarvita mitään erillisiä välineitä tai reagensseja.

Näyttävässä hiilidioksidin happamuus -demonstraatiossa ohjaaja esittelee videoyhteyden välityksellä mitä tapahtuu punakaali-indikaattorin värille, kun sen joukkoon lisätään kuivajäätä eli kiinteää hiilidioksidia. Demonstraation yhteydessä voi hyvin keskustella hiilidioksidin ympäristövaikutuksista erityisesti vesistöjen osalta.