Toiminta vuonna 2017

Tiedekasvatus on tiedeosaamisen vahvistamista, ja Suomi pyrkii tiedekasvatuksen kärkimaaksi vuoteen 2020 mennessä (OKM, 2014). Helsingin yliopisto vahvisti vuonna 2003 alkanutta tiedekasvatustoimintaansa yhdistämällä yliopiston LUMA-keskuksen ja AinO-keskuksen vuoden 2017 alussa Tiedekasvatuskeskukseksi.

Lapsia, nuoria ja koko perheitä eri tieteiden opiskelun ja harrastamisen pariin innostavan monialaisen tiedekasvatustoiminnan kautta keskuksessa kehitetään tutkimuspohjaisesti uusia pedagogisia ratkaisuja. Kehitettyjä innovaatioita levitetään kaikenlaisessa opetuksessa hyödynnettäväksi mm. kouluttamalla niin tulevia kuin nykyisiäkin opettajia sekä monipuolisella julkaisutoiminnalla.

Keskus tekee yhteistyötä lukuisten kansallisten ja kansainvälisten tahojen kanssa ja edustaa yliopistoa valtakunnallista tehtävää toteuttavassa LUMA-keskus Suomi -verkostossa.

Vuonna 2017 toiminnan parissa työskenteli viitisenkymmentä yliopiston työntekijää sekä kymmeniä perustutkinto- ja jatko-opiskelijoita osana opintojaan.

Rehtori avasi keskuksen juhlallisesti yliopiston päärakennuksessa ystävänpäivänä 14.2.2017.

Keskus toteutti ensimmäisen Uudenmaan StarT-festivaalin, yhdessä LUMA-keskus Aallon kanssa, Tiedekeskus Heurekassa 6.-7.4.2017.

Keskus vastasi LUMA-keskus Suomi -verkoston vuotuisen päätapahtuman Valtakunnallisten LUMA-päivien 2017 & International LUMAT Symposiumin 2017 sekä kansallisen & kansainvälisen StarT-gaalan 2017 järjestämisestä Helsingissä 22.-24.5.2017.

Keskus toteutti suuren suosion saaneen perheiden tiedepäivän osana yliopiston ThinkFest-tapahtumaa 14.10.2017.

Eri asteiden oppimisyhteisöjen opetusryhmille tarjotut vierailut yliopiston kuuteen tiedeluokkaan olivat edelleen keskuksen suosituinta palvelutarjontaa. Kävijöitä tiedeluokissa vieraili lähes 8 800.

Opettajille tarjottuihin LUMA SUOMI -ohjelmaan kuuluvien hankkeiden täydennyskoulutuksiin osallistui reilut 1 100 esi- ja perusopetuksen opettajaa.

Myös lasten ja nuorten tiedeleirit (30 kpl) kesällä olivat hyvin suosittuja (600 osallistujaa).

 

Video: Yläkouluikäisille suunnatun Mathversum-virtuaalikerhotoiminnan tutkimuspohjainen kehittäminen jatkui aktiivisesti. Kerhon teemana syksyllä 2017 oli Mihin … tarvitsee matikkaa?

Mihin sairaanhoitaja tarvitsee matematiikkaa?

Keskuksen johtoryhmän toiminnan tavoittavuudelle asettamat tavoitteet ylitettiin vuonna 2017 selkeästi. Vuoden aikana osallistui keskuksen noin pariinkymmeneen erityyppiseen toimintamuotoon kaikkiaan reilut 20 000 henkilöä, kun tavoite oli noin 12 000 henkilöä.

Toiminnan tavoittavuudesta on koostettu seuraava yhteenveto, kuin myös yksityiskohtaisempi taulukko.

TOIMINTO Tavoitettu
    Suomesta ulkomailta
    hlöä hlöä
YHTEENSÄ 18 963 1 255
       
Tarjonta 0-6-vuotiaille 158  
  Tiedekerhot 55  
  Tiedetapahtumat ja -työpajat 103  
       
Tarjonta 7-15-vuotiaille 2 132 247
  Tiedekerhot 419  
  Tiedekerhot virtuaalisesti 50 247
  Tiedekilpailut 665  
  Tiedeleirit 600  
  Tiedetapahtumat ja -työpajat 21  
  Tiede-TET-jaksot 7  
  Tiedejuhlat 370  
       
Tarjonta 16-19-vuotiaille 212 59
  Tiedekerhot 32  
  Tiedekilpailut 89 59
  Tiedekurssit 50  
  Tiedetapahtumat ja -työpajat 40  
  Tiede-TET-jaksot 1  
       
Tarjonta lasten/nuorten huoltajille 215  
       
Tarjonta kaiken ikäiselle suurelle yleisölle 949  
       
Tarjonta eri asteiden oppimisyhteisöille 13 029 582
  StarT-hankkeella edistetään monialaista, projektimaista opiskelua 2 010 500
  Tiedekerhot oppimisyhteisöjen tiloissa 89  
  Eri asteiden opetusryhmien vierailut tiedeluokkiin ja muuten yliopistolle 8 715 82
  Tiedeseikkailut oppimisyhteisöjen tiloissa 1 875  
  Muu tarjonta 340  
       
Tarjonta opettajille (ja tutkijoille ym.) 1 922 50
  LUMA SUOMI -ohjelman hankkeiden koulutukset 1 156  
  Muut täydennyskoulutustapahtumat 503 50
  Korkeakoulujen (opettaja)opiskelijoille kurssit 225  
  Muu tarjonta 38  
       
Tarjonta muille organisaatioille 346 317

Vuonna 2017 oli käynnissä lukuisia tiedekasvatustoimintaan liittyviä hankkeita – myös kansainvälisiä, kuten Designstem ja LINKS.

Toimintaan liittyen julkaistiin useita tutkimus- ym. julkaisuja, joista esimerkkeinä nostetaan tässä yhteydessä esiin

  • Affeldt, F., Tolppanen, S. P., Aksela, M. K., & Eilks, I. (2017). The potential of the non-formal educational sector for supporting chemistry learning and sustainability education for all students: a joint perspective from two cases in Finland and Germany. Chemistry education research and practice, 18(1), 13-25. DOI: 10.1039/c6rp00212a
  • Holttinen, T. E., & Haatainen, O. M. (2017). Projekti opettaa - opettaja ohjaa. Tempus, 2017(4), 16-17.

Lisäksi valmistui lukuisia opinnäytetöitä, joiden aiheet kytkeytyvät toimintaan.

Toimintaa esiteltiin – osin toiminnallisestikin – lukuisissa yhteyksissä sekä kotimaisille yleisöille (reilut 300 hlöä) että kansainvälisille yleisöille (reilut 300 hlöä, yli 10 maasta).

Ajankohta Seloste Esittelijät
5. – 10.1. Johtaja vierailevana professorina Ljubljanan yliopistolla Sloveniassa Maija Aksela
3.2. Matikkakerhotoiminnan esittely LUMA-keskus Lapin johtaja Anna-Maija Partaselle ja romanialaiselle Adela Ratiulle Jenni Räsänen
2.5. Sveitsiläinen delegaatio (OPH:n vieraina Suomessa) tutustumassa toimintaan Juha Oikkonen, Justus Mutanen ym.
5.5. Thaimaalainen delegaatio tutustumassa toimintaan Juha Oikkonen, Justus Mutanen ym.
8.5. Lengxin Liu & Xinsong Wang (Beijing Normal University) vierailulla Maija Aksela
10.5. Yhdysvaltalainen delegaatio tutustumassa Justus Mutanen ym.
16. – 18.5. LINKS-hankkeen vieraita Ranskasta Maija Aksela, Julia Halonen ym.
27.6. Toiminnan esittely australialaiselle matematiikan opettajalle Jacky Peille Jenni Räsänen
31.7. – 11.8. Tsekkiläinen opiskelija Jakub Poruba harjoittelussa Summamutikka-tiedeluokassa Jenni Räsänen, Juha Oikkonen
18.8. Etelä-Korean opetusministeriön delegaation vierailu Maija Aksela
28. – 29.8. LUMA China Centerin (Beijing Normal University) delegaatio vierailulla Maija Aksela
25.8. Toiminnan esittelyä osana kerhopedagogiikan luentoa Rakveressä Virossa Merike Kesler
4.9. Chwee Geok (Singaporen opetusministeriö) tutustumassa Maija Aksela
5. – 6.9. Prof. Sarah Campbell (Australia) tutustumassa pienten lasten tiedekasvatustoimintaan Maija Aksela, Merike Kesler, Jenna Tuominen, Jenni Räsänen
29.9. StarT-toiminnan esittely Haapsalussa Virossa Merike Kesler
8. – 16.10. Johtajan vierailu Beijing Normal Universityssä Kiinassa Maija Aksela
1. – 2.11. Toiminnan esittely Pääkaupunkiseudun opetusalan henkilöstölle Oppimisen fiesta -tapahtumassa Julia Halonen, Jenni Räsänen ym.
16.10. – 6.11. Kiinalainen opiskelija Li Wenjing tutustumassa Useita
7.11. Eduskunnan sivistysvaliokunnan vierailu Maija Aksela, Juha Oikkonen, Emma Karjalainen ym.
4.12. StarT-perehdysesittely hankkeen Virossa aloittamiseen liittyen Haapsalussa Merike Kesler, Essi Purhonen, Outi Haatainen

Toiminnan parissa työskentelivät

  • Ada-Maaria Hyvärinen, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Aino Haavisto, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Anne Kivistö, tutkimusavustaja (1.9.-30.11.)
  • Anni Järvenpää, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Arttu Ylhävuori, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Emma Karjalainen, matematiikkakerhojen koordinaattori
  • Emma Myllyrinne, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Essi Purhonen, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Fanny Kytölä, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Hanna Aarnio, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Heidi Venho, kemian tiedekasvatuksen koordinaattori, 1.6. - 31.8.
  • Henri Tunturi, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Iikka Hauhio, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Iisa Rautiainen, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Jaakko Turkka, videoviestintäavustaja
  • Jenna Tuominen, tietojenkäsittelytieteen tiedekasvatuksen koordinaattori
  • Jenni Räsänen, matematiikan tiedekasvatuksen koordinaattori
  • Joona Kontinen, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Juha Oikkonen, varajohtaja
  • Julia Halonen, tiedekasvatuksen yleiskoordinaattori
  • Julius Uusinarkaus, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Justus Mutanen, biologian tiedekasvatuksen koordinaattori
  • Krista Väänänen, Linkki-tiedeluokan ohjaaja (31.8. saakka)
  • Laura Lahti, humanististen aineiden tiedekasvatuksen yliopisto-opettaja (21.11. alkaen osa-aikaisesti)
  • Leo Pynnönen, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Maija Aksela, johtaja
  • Markus Jylhä, maantieteen tiedekasvatuksen koordinaattori
  • Matias Jääskeläinen, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Meri Mikkola, tutkimusavustaja
  • Merike Kesler, pienten lasten tiedekasvatuksen koordinaattori
  • Minja Lahdelma, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Neo Lehtola, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Noora-Kaisa Rantanen, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Pihla Toivanen, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Pipsa Blomgren, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja (31.5. saakka), kemian tiedekasvatuksen koordinaattori (1.9. alkaen)
  • Salla Merenheimo, tutkimusavustaja (1.9. - 30.11.)
  • Sami Sarsa, Linkki-tiedeluokan ohjaaja
  • Tanja Luostari, kemian tiedekasvatuksen koordinaattori (31.5. saakka)
  • Tapio Rasa, fysiikan tiedekasvatuksen koordinaattori (1.9. alkaen)
  • Terhi Närhi, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Toni Silvennoinen, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Tuuli Holttinen, humanististen aineiden tiedekasvatuksen koordinaattori
  • Veera Sinikallio, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Vilja Kämppi, Gadolin-tiedeluokan ohjaaja
  • Virpi Sumu, tietojenkäsittelytieteen tiedekasvatuksen koordinaattori

ja toimintaa tukivat yliopistopalveluissa mm.

  • Anu Korhonen, markkinoinnin asiantuntija
  • Lauri Vihma, suunnittelija
  • Leena Kaukolahti, projektikirjanpitäjä
  • Riitta-Leena Inki, tiedeviestinnän asiantuntija

Lisäksi keskuksen ohjausryhmä tuki keskuksen johtamista ja toiminnan suunnittelua.