Tohtorinhatun ja -miekan käyttö promootiossa

Tältä sivulta löydät ohjeet tohtorinhatun ja -miekan käyttöön promootiossa.
Promovendit

Promootioon ei voi osallistua läsnäolevana promovendina ilman tohtorinhattua ja -miekkaa. Jokainen promovoitava huolehtii itse hatun ja miekan hankinnasta. Yliopistolla on rajallinen määrä tohtorinmiekkoja, joita se lainaa promootioiden osallistujille.

Promootiossa vihittävät tohtorit tuovat hattunsa ja miekkansa torstaina aktiharjoitukseen ja jättävät ne yliopistolle yöksi perjantain aktia varten. Kun tohtorit perjantaina saavat aktissa tohtorihattunsa ja -miekkansa, he käyttävät niitä sen jälkeen promootiopäivällisillä ja -tanssiaisissa, mutta eivät retkellä. Kirkossa jumalanpalveluksen aikana tohtorinhattua ei pidetä päässä. Sen sijaan promootiopäivällisillä ja tanssiaisissa tohtorinhattua ei riisuta edes syödessä.

Miekka kiinnitetään vyötärölle vasemmalle puolelle soljella, vyöllä tai muulla kiinnikkeellä.

Vieraat ja seuralaiset

Aiemmin promovoidut, promootioon vieraana osallistuvat tohtorit voivat ottaa tohtorinhattunsa mukaan promootioaktiin sekä promootiopäivällisille ja tanssiaisiin, mutta miekka ei kuulu heidän juhla-asuunsa. Aktissa hattu tuodaan juhlasaliin vasemmalla käsivarrella ja asetetaan päähän, kun promoottori asettaa oman hattunsa päähän. Myös ulkomaiset tohtorinhatut ovat sallittuja. Promovoitavien tohtorien seuralaiset eli miekanhiojat, jotka ovat tohtoreita, käyttävät tohtorinhattua promootiopäivällisillä ja tanssiaisissa, mutta eivät aktissa.

Yleissääntö tohtorinhattua käyttäville on, että hattu on päässä aina silloin kun promoottorillakin.