Usein kysyttyä päähaun liitteiden toimittamisesta

Tälle sivulle on koottu päähaun liitteiden toimittamista koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä. Ole hyvä ja tutustu kysymyksiin ja niiden vastauksiin, mikäli olet epävarma jostain liitteiden toimittamiseen liittyvästä asiasta.

 

  1. Pitääkö juuri minun toimittaa liitteitä? Kaverini hakee samaan aikaan ja hänen ei tarvitse.

Liitepyynnöt ovat yksilöllisiä ja riippuvat hakukohteistasi ja koulutustaustastasi. Et voi päätellä toisen hakijan tilanteesta mitään. Täytettyäsi hakulomakkeen Opintopolku -palvelussa, näet palvelusta, mitä liitteitä juuri sinulta pyydetään. Sinun tulee toimittaa nämä liitteet verkkosivuillamme annettujen ohjeiden mukaisesti.

 

2. Koska liitteideni tulee olla perillä?

Liitteet tulee toimittaa hakijapalveluihin 13.4.2018 klo 15.00 mennessä. Liitteiden ensisijainen toimitustapa on sähköinen e-lomake. Mikäli et jostain syystä pysty lähettämään liitteitäsi e-lomakkeemme kautta, voit toimittaa liitteet meille myös postitse tai tuoda ne henkilökohtaisesti hakijapalveluiden postilaatikkoon. Löydät yhteystietomme sivulta Asiakirjojen toimittaminen hakijapalveluihin.

Huomaathan että postitse lähetettyjen liitteiden tulee olla perillä hakijapalveluissa edellä annettuun määräaikaan mennessä. Pelkkä saman päivän postileima ei siis riitä.

 

3. Haluan varmistaa, että lähettämäni liitteet ovat tulleet perille. Mihin otan yhteyttä?

Päähaun liitteiden ensisijainen toimitustapa on sähköinen e-lomake. Liitteiden lähettämistä e-lomakkeella suositellaan siksi, että saat sitä käyttämällä kuittauksen ja todisteen siitä, että olet lähettänyt liitteet asianmukaisesti. Kun olet saanut tämän kuittauksen, sinun ei tarvitse olla yhteydessä hakijapalveluihin selvittääksesi ovatko liitteesi tulleet perille. Mikäli liitteissäsi on epäselvyyksiä tai puutteita, olemme sinuun yhteydessä ja pyydämme sinulta täydennystä. Puutteet eivät näin ollen vaaranna hakuasi.

 

4. Lähetin liitteeni e-lomakkeella ja sain kuittausviestin jo ennen kuin olin lisännyt lomakkeelle varsinaisen liitteen. Onko liitteeni varmasti saapunut perille?

E-lomake lähettää kuittausviestin jo ennen lopullisen liitteen lisäämistä. Liite tulee kyllä perille, kun lisäät sen lomakkeelle siellä annettujen ohjeiden mukaisesti. Mikäli liite puuttuu, hakijapalvelut ottaa sinuun yhteyttä. Älä siis itse ota yhteyttä kysyäksesi asiasta. Liitteen puuttuminen ei vaaranna hakuasi, sillä sinulle tarjotaan mahdollisuus täydentää liitteitäsi.

 

5. Haluan varmistaa, että liitteeni tulee varmasti perille, joten haluan tuoda sen itse. Voinko varata tähän ajan?

Hakijapalvelut ei ota liitteitä vastaan henkilökohtaisesti. Suosittelemme käyttämään liitteiden toimittamiseen sähköistä e-lomaketta, koska sitä käytettyäsi saat kuittauksen toimittamisesta. Mikäli kuitenkin haluat tuoda liitteen henkilökohtaisesti postilaatikkoomme, näet postilaatikkomme sijaintiosoitteen sivulta Asiakirjojen toimittaminen hakijapalveluihin.

Huomaathan, että vain verkkosivulla mainittuun postilaatikkoon jätetyt liitteet tulevat varmuudella perille. Emme lähetä kuittauksia paperitse toimitetuista liitteistä ennen kuin ne on käsitelty. Ole hyvä ja älä ota yhteyttä hakijapalveluihin kysyäksesi paperisten liitteidesi saapumisesta tai niiden käsittelyn tilasta. Mikäli haluat kuittauksen liitteidesi saapumisesta, käytä niiden toimittamiseen sähköistä e-lomakettamme.

 

6. Lähetän liitteeni postitse. Mitä jos posti hukkaa kirjeeni?

Hakija vastaa liitteiden toimittamisesta hakijapalveluihin. Mikäli liite ei ole tullut postitse perille määräajassa, hakijan hakemus voidaan hylätä. Huomaathan, että paperiliitteen on oltava perillä liitteiden toimitusajan umpeutuessa. Postileima samalta päivältä ei siis riitä. Mikäli haluat välttämättä lähettää liitteet postitse suositellun sähköisen e-lomakkeen sijaan, suosittelemme käyttämään kirjattua kirjettä ja varaamaan postin kulkuun riittävästi aikaa. Emme lähetä kuittauksia paperitse toimitetuista liitteistä ennen kuin ne on käsitelty. Ole hyvä ja älä ota yhteyttä hakijapalveluihin kysyäksesi liitteidesi saapumisesta.

 

7. Olen suorittanut ylioppilastutkinnon vuonna 2014. Korotin arvosanoja vuonna 2015. Huomioidaanko korotukseni lähtöpisteissäni?

Huomioidaan. Sinun ei myöskään tarvitse toimittaa vuoden 1990 jälkeen suoritetuista ylioppilastutkinnoista liitettä, vaan hakijapalvelut saa tiedon suorituksistasi automaattisesti.

 

8. Sähköisellä lomakkeella liitteet pyydetään toimittamaan yhtenä pdf-tiedostona. Miten saan paperiset todistukseni yhdeksi pdf-tiedostoksi?

Useimmissa kotiprinttereissä on skannaustoiminto. Mikäli tiedostomuodon voi valita, valitse pdf ja skannaa kaikki todistussivut yhteen tiedostoon. Nimeä saamasi pdf-tiedosto seuraavasti: sukunimi_etunimi.

Mikäli et pysty skannaamaan kaikkia todistussivuja yhteen pdf-tiedostoon, voit toimia esimerkiksi seuraavasti:

  • skannaa todistuksesi kaikki sivut yksitellen kuvatiedostoiksi (esim. jpeg).
  • avaa uusi tyhjä Word-työkirja
  • valitse ylävalikosta Lisää/Insert --> kuvat/pictures, ja valitse haluamasi liitekuva. Liitä tällä tavoin kaikki todistuksen sivut samaan dokumenttiin.
  • tallenna sitten word-tiedostosi pdf:ksi valitsemalla tallenna/save kohdasta tallennusmuoto/save as type PDF.

Jos käytät macOS-käyttöjärjestelmää, voit lukea ohjeet dokumentin tallentamiseen PDF-tiedostona ja PDF-dokumenttien yhdistämiseen Applen tukisivustolta.

 

9. Olen lukenut läpi kaikki ohjeenne, enkä vieläkään löydä vastausta kysymykseeni. Mistä saan apua?

Mikäli olet tutustunut huolellisesti liitteiden toimittamista koskeviin ohjeisiimme ja tämän sivun kysymyksiin, etkä vieläkään ole löytänyt vastausta kysymykseesi, voit olla yhteydessä liitekäsittelijöihimme osoitteessa: hakijan-liitepalvelu@helsinki.fi.

Huomaathan että liitekäsittelijämme eivät anna väliaikatietoja liitteidesi käsittelyn tilasta. Lähetämme sinulle kuittausviestin sitten kun liitteesi on tarkistettu ja pyydämme samalla tarvittaessa sinulta täydennyksiä.

 

10. Lähetin tänä aamuna viestiä liitekäsittelijöiden palveluosoitteeseen. Kello on nyt neljä, enkä vieläkään ole saanut vastausta kysymykseeni. Miten kauan vastauksen saaminen oikein kestää?

Viestit käsitellään saapumisjärjestyksessä. Pyrimme käsittelemään viestit mahdollisimman pian. Odottaessasi voit lukea alta yleisimpiä tilanteita, joita yhteydenottosi saattaa koskea.

- Olet täyttänyt sähköisen e-lomakkeen ja saanut siitä kuittausviestin sähköpostiisi. Tiedoissa on selkeä virhe. tai sinulla on muuta kysyttävää. VASTAUS: Voit täyttää sähköisen lomakkeen uudestaan. Viimeisin täytetty lomake jää voimaan.

- Olet täyttänyt sähköisen e-lomakkeen ja saanut siitä kuittausviestin sähköpostiisi. Et ole varma, tallentuiko liite, oliko liite oikeassa muodossa tai sinulla on muuta kysyttävää. VASTAUS: Mikäli liite puuttuu tai tiedoissa on muita puutteita, hakijapalvelut on sinuun yhteydessä. Tietojen mahdollinen puutteellisuus ei vaaranna hakuprosessiasi, koska olet saattanut sen vireille ja saanut kuittausviestin sähköpostiisi. Tällaisissa tapauksissa ei ole tarvetta olla yhteydessä hakijapalveluihin.

- Olet täyttänyt sähköisen e-lomakkeen, mutta et saanut kuittausta sähköpostiisi. Tuliko lomake perille? VASTAUS: Joko lomake tuli perille, mutta antamassasi sähköpostiosoitteessa oli virhe tai lomake ei tullut perille. Ole hyvä ja täytä uusi sähköinen lomake.

- Lähetin liitteeni postitse. Ovatko ne tulleet perille? VASTAUS: Emme anna tietoa postitse lähetettyjen liitteiden perille tulosta tai niiden käsittelyn tilasta. Saat kuittauksen, kun liitteesi on käsitelty. Mikäli haluat varmistaa, että liitteesi varmasti saapuvat perille, käytä sähköistä e-lomaketta, tuo liitteet postilaatikkoon itse tai lähetä ne kirjattuna kirjeenä.

- Lähetin liitteen. Onko se vaaditunlainen? VASTAUS: Mikäli liitteessä on puutteita, hakijapalvelut on yhteydessä sinuun. Liitteen puutteellisuus ei tässä vaiheessa vaaranna hakuprosessiasi, vaan sinulta tullaan pyytämään täydennystä puutteellisen liitteen tapauksessa.