Hakemuksen jättämisen jälkeen

Tällä sivulla kerrotaan, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun olet jättänyt hakemuksesi Helsingin yliopiston kansainväliseen maisteriohjelmaan.
Vähimmäisvaatimusten tarkistaminen

Helsingin yliopiston hakijapalvelut tarkistaa, että hakemuksesi ja sen liitteet (hakemusta tukevat asiakirjat) ovat ohjelman vähimmäisvaatimusten mukaiset.

Vähimmäisvaatimukset ovat:

• Olet osoittanut kielitaitosi ajoissa ja maisteriohjelman vaatimusten mukaisesti.
  • Olet lähettänyt vaaditut koulutusasiakirjat ajoissa ja annettujen ohjeiden mukaisesti.
  • Hakemuksessa hakukelpoisuuden perusteeksi ilmoitettu tutkinto antaa oikeuden hakea maisteriohjelmaan.
  • Olet lähettänyt kaikki mahdolliset lisäasiakirjat, joita maisteriohjelma edellyttää.

Lähetettyäsi sähköisen hakulomakkeen verkossa olet saanut vahvistussähköpostiviestin. Lue sähköposti huolellisesti, sillä siinä luetellaan kaikki vaaditut hakemuksen liitteet sekä lopullinen määräaika mahdollisten hakemusliitteiden toimittamiselle. Jos jätät useamman kuin yhden hakemuksen, saat jokaisesta hakemuksesta erillisen sähköposti-ilmoituksen.

Huomioi, että kaikki hakemukseesi liittyvät sähköpostimme lähetetään hakulomakkeessa antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Tarvittaessa voit täydentää hakemuksesi liitteitä 24.1.2024 klo 15.00 asti (Suomen aikaa). Tämä on ehdoton takaraja liitteiden toimittamiselle. Määräajan jälkeen toimitettuja liitteitä ei hyväksytä tai käsitellä.

Varmista, että lähetät kaikki vaaditut hakemusliitteet määräaikaan mennessä ja että ne täyttävät hakijapalveluiden sekä koulutusohjelman vaatimukset. Huomioi erityisesti mahdolliset maakohtaiset vaatimukset ja se, että sähköpostilla lähetettyjä tavallisia viralliseksi todistamattomia koulutusasiakirjoja tai sähköisesti varmentamattomia PDF-tiedostoja ei hyväksytä. Lue lisää hakemuksen liitteistä

Hakijapalvelut käsittelee hakemuksien liitteet saapumisjärjestyksessä. Kun liitteesi on käsitelty, saat sähköposti-ilmoituksen hakemuksesi tilasta (valmis tai kesken).

Jos jokin liitteistä ei vastaa asetettuja vaatimuksia, hakemuksesi käsittelyä ei voida saattaa loppuun ja sinun täytyy toimittaa vaaditut liitteet määräaikaan 24.1.2024 klo 15.00 (Suomen aikaa) mennessä.

Suosittelemme, että toimitat vaadittavat liitteet hyvissä ajoin. Ota huomioon, että määräajan lähestyessä hakemuksesi liitteiden käsittely saattaa kestää yli viikon. Näin ollen saatat saada sähköposti-ilmoituksen liitteiden käsittelystä vasta määräajan umpeuduttua. Tällöin hakemusta ei voida enää täydentää.

Helsingin yliopisto ei vastaa lähettipalveluiden tai muiden kolmansien osapuolien tarjoamista palveluista tai niiden aiheuttamista viivästyksistä tai vahingoista.

Helsingin yliopiston hakijapalvelut arvioi koulutusasiakirjojesi kelpoisuuden ja aitouden. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että voimme ottaa yhteyttä aiempaan oppilaitokseesi tai kielikokeen järjestäjään. Mahdolliset väärinkäytökset ilmoitetaan kotioppilaitokseesi ja asianmukaisille viranomaisille.

Huomioi, että hakemusasiakirjoja ei palauteta hakijoille.

Akateeminen arviointi

Jos hakemuksesi ja hakemuksen liitteet vastaavat vähimmäisvaatimuksia, hakemuksesi etenee akateemiseen arviointiin.

Akateemisessa arvioinnissa hakemusta tarkastellaan maisteriohjelman valintakriteerien mukaisesti. Koulutusohjelmien valintaperusteet ovat saatavilla Opintopolku.fi -hakuportaalissa. Jos arviointiprosessiin kuuluu esimerkiksi haastattelu, portfolio tai ennakkotehtäviä, siitä kerrotaan erikseen valintaperusteissa.

Akateemisessa arvioinnissa hakemukset asetetaan paremmuusjärjestykseen ja vain parhaat hakijat hyväksytään.

Jos olet hakenut apurahaa, apurahahakemuksesi arvioidaan erikseen.

Opiskelijavalinnan tulokset

Saat henkilökohtaisen ilmoituksen opiskelijavalinnan tuloksista sähköpostitse viimeistään 15.4.2024. Sähköposti lähetetään siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka olet antanut hakemuslomakkeessasi.

Näet tulokset myös kirjautumalla Oma Opintopolku -palveluun.

Jos sinut hyväksytään Helsingin yliopistoon, saat ohjeet opintojesi aloittamiseen tarvittavista toimenpiteistä.

Yhteenveto päivämääristä ja aikatauluista
        • 3.1.2024 klo 15.00 Suomen aikaa – Hakuaika päättyy, ja sähköinen hakujärjestelmä sulkeutuu.
        • 24.1.2024 klo 15.00 Suomen aikaa – Määräaika vaadittujen hakemusliitteiden saapumiselle umpeutuu.
        • Helmi–maaliskuu 2024 – Hakijapalvelut arvioi koulutusasiakirjojesi ja kielikokeiden kelpoisuuden ja aitouden. Jos hakemuksesi ja sen liitteet vastaavat vähimmäisvaatimuksia, ne lähetetään akateemiseen arviointiin.
        • 15.4.2024 – Tähän päivään mennessä saat hakemuslomakkeella ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen tiedon opiskelijavalinnan tuloksista. Sähköpostissa saat myös yksityiskohtaiset ohjeet mahdollisista lisätoimista, joihin sinun on ryhdyttävä. Yleiset ohjeet ovat luettavissa myös Ohjeita kansainvälisten maisteriohjelmien haussa hyväksytyille ja hylätyille -sivulla.