Myötätunnolla menestykseen

CoPassion -tutkimushanke selvittää, ovatko myötätuntoiset yritykset menestyviä yrityksiä. Mahtuvatko kilpailukyky ja inhimillisyys samaan organisaatioon? 

− Firman tuotto ja sen työntekijöiden sitoutuminen riippuvat yrityksen arvoista ja asenteista. Myötätunto on kilpailuetu ja arvokas aineeton pääoma, sanoo Myötätunnon mullistava voima (CoPassion) Tekes-tutkimushanketta Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa johtava kirkkososiologian professori Anne Birgitta Pessi.

− Kysymme hankkeessamme, mitä myötätunto merkitsee organisaation arjessa ja vuorovaikutuksessa eri kumppanuuksissa. Miten se syntyy, pysyy yllä ja vahvistuu sekä parantaa tuottavuutta?

Myötätuntohanke käynnistyi 1.1.2015 ja sillä autetaan Suomessa toimivia yrityksiä ja yhteisöjä tunnistamaan aineettoman arvonluonnin mahdollisuudet, jotka ovat käännettävissä kilpailueduksi.

− Erityisesti tutkimme myötätuntoharjoitteiden vaikutusta eri yhteisöissä – suhteessa innovaatioihin ja luovuuteen, sitoutumiseen, työhyvinvointiin, myyntiin, asiakaskokemuksiin sekä myötätunnon ja innon ilmapiiriin ja kulttuuriin.

Arvot töissä ja koulussa

Hanke ennakoi pitkän aikavälin kehitystä, joka vie nykyistä arvopohjaisempaan ja merkityksellisyyttä korostavampaan johtajuuteen ja työkulttuuriin, professori Pessi sanoo. Hänen mukaansa myötätunto on nouseva teema liiketoiminnassa, mutta suomalaista yritys- tai tutkimustietoa aiheesta ei oikeastaan vielä ole.

Tulevaisuuden työn ja johtamisen kehittämisen rinnalla paneudutaan oppimiseen. Uusissa oppimisratkaisuissa myötätuntoharjoittelulla synnytetään innostusta ja helpotetaan asioiden omaksumista.

Hankkeen tavoitteisiin kuuluu myös auttaa Suomea luomaan Euroopan parhaita työpaikkoja ja osallistua vetovoimaisten, kestävien, tämän hetken arvoja palvelevien kaupunkien kehittämiseen.

Taidetta, firmoja ja tutkijoita

CoPassion kokoaa teologian, kauppatieteen, filosofian, erityispedagogiikan, valtiotieteiden ja psykologian asiantuntijat samaan tiimiin. Hankkeen tutkijat pureutuvat myötätuntoon organisaatioiden arjessa, johtamisessa ja asiakaskohtaamisissa. Lisäksi selvitetään, miten myötätunto vaikuttaa yritysten tuloksellisuuteen.

Kolmivuotiseen koitokseen osallistuu tutkijoita ja ohjausryhmän jäseniä Helsingin yliopiston lisäksi Tukholman Karoliinisesta instituutistaAalto yliopistosta ja Jyväskylän yliopistosta. Muita hankekumppaneita löytyi muun muassa Filosofian Akatemiasta, LähiTapiolasta, Ateneumin taidemuseosta ja MTV3:sta.

Tutkimushankkeen rahoittajana toimii Tekes. Lisäksi hanke on kerännyt kymmeneltä yritykseltä käyttöönsä yhteensä 165 000 euron summan.

Myötätunnon mullistava voima (CoPassion)

Katso myös tutkimushanke: Yhteistyö hoivassa. Merkitysjärjestelmät, mahdollisuudet, haasteet (CoCARE)