World Design Capital Helsinki 2012: Liv Säilö - yhteistyötä viherkatoilla

Helsingin kaupunkikuvassa näkyy kaksi designvuoden hanketta vielä pitkään. Helsingin yliopiston Viides ulottuvuus – viherkatot osaksi kaupunkia -tutkimusohjelma ja Helsingin kaupungin liikuntavirasto ovat yhteistyössä muotoilleet designvuoden aikana parempaa kaupunkia. Lauttasaaren liikuntapuistoon ja Johanneksen kentälle Helsingin keskustaan on tuotu viherkatoilla päällystettyjä Liv Säilö -pienvarastoja.

Arkkitehtitoimisto A-konsulttien suunnittelemat ja Turun Teräskalusteen toteuttamat säilöt kehitettiin Helsingin liikuntaviraston WDC-hankkeena ratkaisemaan liikuntapuistojen pienvarastotarve. Helsingin yliopiston designvuoden hanke ”Viides ulottuvuus” tutkii viherkattojen roolia kestävässä kaupunkimuotoilussa.

Liv Säilö on pienvarasto, jota voidaan muunnella käyttötarpeen ja paikan mukaan. Säilön avulla uudistetaan ja yhtenäistetään liikuntapuistojen visuaalista ilmettä kestävällä tavalla.

- Säilö on kevyt, siirrettävä rakennus, jonka suunnittelussa huoltovapaus, kierrätettävyys ja pitkä elinkaari ovat olleet tärkeitä, sanoo Turun Teräskalusteen toimitusjohtaja Raimo Kiviniemi.

Säilössä yhdistyvät laadukas muotoilu ja käytännöllisyys. Julkisivupinnat ovat valokuvista ja teksteistä koostuvia painatuksia, jotka kertovat paikallisesta urheiluhistoriasta. Rakennelman kruunaa luonnon monimuotoisuutta edistävä, helppohoitoinen viherkatto. Katolle voidaan asentaa myös aurinkopaneelit.

Liv Säilöt tekevät liikuntapuistoista viihtyisämpiä ja toimivampia. Näkyvästi esille tuotu paikallishistoria kiinnittää rakennelmat kaupunkikuvaan ja herättää myönteisiä mielikuvia. Tyylikäs muotoilu myös vähentää ympäristöön kohdistuvaa ilkivaltaa. Kuvapinnoissa on graffitisuojapinta. Ympäristö säilyy siistinä ja puiston käyttömukavuus lisääntyy. Erillisiä ilmoitustaulujakaan ei tarvita, koska osa seinästä on infopintaa.

Viherkatot suunniteltiin yhteistyössä valmistajan kanssa ja ne toimivat Helsingin yliopiston Viides ulottuvuus -tutkimusohjelman koealoina. Katoilla tutkitaan kotimaisia kasvilajeja luonnonmukaisille ja hoitovapaille viherkatoille. Lauttasaaren kahdessa säilössä tutkitaan myös hulevesien hallintaa viherkaton avulla. Säilöihin on asennettu hulevesien keruusäiliöt yhteistyössä valmistajan kanssa.

- Viherkattojen avulla voidaan tuottaa monenlaisia hyötyjä kaupunkitilassa. Viherkatot viilentävät, pidättävät sadevesiä ja tuottavat viihtyisämpää kaupunkiympäristöä, kertoo tutkimusohjelman johtaja Susanna Lehvävirta Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta.

Viherkatot rakennettiin yhteistyössä Envire VRJ Groupin kanssa.

- On tärkeää, että viherkatot otetaan huomioon jo suunnittelun alkuvaiheessa. Näin voidaan määritellä katon riittävä kantavuus, joka on yksi viherkaton asennuksen perusasioista, kertoo ympäristötuotevastaava Taina Suonio.

Lisätietoja:
Viides ulottuvuus -tutkimusohjelma/dosentti Susanna Lehvävirta (tutkimus viherkatoilla), puh. 050 576 2952
Envire VRJ Group/ ympäristötuotevastaava Taina Suonio (viherkaton suunnittelu ja asennus), puh. 050 443 5789
Turun Teräskaluste Oy/ Raimo Kiviniemi CEO (tekninen suunnittelu ja valmistus), puh. 0400 313 887

Viides ulottuvuus: www.luomus.fi/kasvitiede/tutkimus/viherkatot
World Design Helsinki 2012 -vuosi Helsingin yliopistossa: blogs.helsinki.fi/wdc-2012
Envire: www.envire.fi
Turun Teräskaluste Oy: www.turunteraskaluste.fi

Liv Säilö saapuu paikoilleen Johanneksen kirkon viereiselle kentälle

Liv Säilön katolle rakennettiin hoitovapaa viherkatto (kuvat © Taina Suonio)

Viherkatot rakennettiin yhteistyössä Envire VRJ Groupin kanssa.

Lisätietoja:

Viides ulottuvuus: www.luomus.fi/kasvitiede/tutkimus/viherkatot
Envire: www.envire.fi
Turun Teräskaluste Oy: www.turunteraskaluste.fi

Liv Säilö saapuu paikoilleen Johanneksen kirkon viereiselle kentälle

Liv Säilön katolle rakennettiin hoitovapaa viherkatto (kuvat © Taina Suonio)