Tietokirja Afrikan kasviluonnosta julkaistu

Ainutlaatuinen suomenkielinen kirja Afrikan kasviluonnosta on julkaistu. Kasvimuseon eläkkeellä oleva yli-intendentti Tuomo Niemelä on kirjoittanut ja kuvittanut kattavan teoksen Saharan eteläpuolisen Afrikan ekologiasta ja luonnon monimuotoisuudesta.

Kipinä Vihreä Afrikka -kirjan tekemiseen syttyi jo 40 vuotta sitten, kun Tuomo Niemelä matkusti ensimmäisen kerran Keniaan ja Tansaniaan vuonna 1971. Ensimmäinen matkan jälkeen Niemelä on palannut Afrikkaan aina uudelleen ja uudelleen. Kirja muotoutui vähitellen trooppisen Afrikan kasvimaantieteen luentosarjasta, jota Niemelä on pitänyt Helsingin yliopistossa vuodesta 1984.

Kirja on jaoteltu kuuteen päälukuun eli luontopolkuun. Niitä pitkin Niemelä johdattaa lukijansa savanneilta puoliaavikoille ja sademetsien kautta vuoristoon sekä rannikolle. Viimeisellä polulla paneudutaan ihmisen aiheuttamiin vaikutuksiin Afrikan luonnolle. Kirjan esimerkkialueena on Itä-Afrikka, josta löytyy mantereen kasvillisuuden koko kirjo, mutta näkökulma laajennetaan koko Afrikan tropiikin kattavaksi.

Vihreä Afrikka esittelee kasviluontoa sellaisena kuin se on lähes alkuperäisenä, sillä vain tästä lähtökohdasta voi ymmärtää ihmisen aiheuttamia muutoksia. Kirjan kuvat on otettu lähinnä kansallispuistoissa ja luonnonsuojelualueilla.

Asiasisällöltään ja kuvitukseltaan loistava kirja on oivallinen lukukokemus kenelle tahansa Afrikan luonnosta kiinnostuneelle luontoharrastajalle. Kirja toimii myös oppikirjana biologian ja maantieteen opiskelijoille, ja on hyödyksi kehitysyhteistyön parissa työskenteleville. Lähes 300 afrikkalaista puuta ja muuta kasvia saavat nyt virallisen suomenkielisen nimensä, mikä tekee kirjasta tärkeän työkalun esimerkiksi television luonto-ohjelmien kielenkääntäjille. Suomen tietokirjailijat ry on tukenut kirjoitustyötä, ja painatuskuluihin on saatu avustusta Suomen Biologian Seura Vanamolta ja ulkoministeriön kehitysviestinnältä.

Kirja on myynnissä ainakin Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan lipunmyynnissä.

Niemelä, Tuomo 2011: Vihreä Afrikka – kasveja ja kasvillisuutta. – Norrlinia 23: 1–320. ISBN 978-952-10-6959-8.

Lisätietoja:
FT Tuomo Niemelä / Luonnontieteellinen keskusmuseo / Kasvimuseo