Satelliittiseuranta paljasti suuria vuosien välisiä eroja muuttolintujen reiteissä

Tiedote 22.10.2012
Helsingin yliopisto, Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS
Ammattikorkeakoulu Novia
Estación Biológica de Doñana, CSIC

Suomessa pesivät mehiläishaukat vaihtavat usein muuttoreittiään suunnatessaan kohti Afrikassa sijaitsevia talvehtimisalueitaan tai sieltä palatessaan. Toisistaan poikkeavat reitit selvisivät monivuotisessa tutkimusprojektissa, jossa tämän piilottelevan metsäpetolinnun liikkeitä seurataan.

- Tähän saakka on oletettu, että linnut muuttomatkoillaan Suomen pesimäalueiden ja etelän talvehtimisalueiden välillä seuraavat pitkälti samoja reittejä vuodesta toiseen. Mutta havaintojemme perusteella tämä ei aina pidä paikkaansa, kertoo tutkimusprojektin johtaja Patrik Byholm.

Esimerkiksi eteläpohjalainen Kariksi nimetty mehiläishaukkakoiras ylitti tänä syksynä Balkanin niemimaan Mustanmeren länsirannikkoa pitkin, kun viime syksynä sen reitti seurasi Adrianmeren itärannikkoa. Välimeren Kari ylitti molempina syksyinä Kreikan kautta. Kevään 2011 paluulennolla Gabonin trooppisista sademetsistä Karin reitti Välimeren yli kulki selvästi lännempää, Tunisiasta Italiaan.

- Lisäksi vaihtelu reittivalinnassa eri yksilöiden välillä on hämmästyttävän suurta. Jopa saman pesän kasvatit muuttavat usein aivan eri reittejä, tiivistää Byholm.

Hänen mukaansa mehiläishaukkojen reittivalintojen vaihtelu on sitä luokkaa, että sitä on vaikea selittää vallitsevien lintujen muuttoa koskevien teorioiden valossa.

- Muuttoreittien muuttelu voi myös vaikeuttaa mehiläishaukan suojelua, Byholm pohdiskelee havaintoa.

Tutkimukseen osallistuu tutkijoita Ammattikorkeakoulu Noviasta, Helsingin yliopistosta ja Estación Biológica de Doñana, (CSIC) Espanjasta.

Lisätietoja:
Patrik Byholm, Ammattikorkeakoulu Novia, patrik.byholm(at)novia.fi, 050-3466865
Jari Valkama, Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS, jari.valkama(at)helsinki.fi, 09-191 28849

Linkki mehiläishaukkaprojektin verkkosivulle: www.luomus.fi/elaintiede/mehilaishaukat

Yksi tutkimusprojektin satelliittimehiläishaukoista, Mikko, valokuvattuna touokuun lopussa Porkkalanniemellä paluumatkallaan pesimäreviirilleen Pirkanmaalla (valokuva: Erkki Hallila).

Tiedote 22.10.2012
Helsingin yliopisto, Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS