Mehiläishaukkojen satelliittiseuranta paljasti uuden muuttoreitin

Mehiläishaukkojen satelliittiseuranta on paljastanut, että linnut välttelevät viimeiseen asti Välimeren ylitystä. Ne lentävät kotia kohti saapuessaan Afrikassa jopa tuhansia kilometrejä ylimääräistä kiertääkseen meren sen itäpuolitse Siinain niemimaan ja Israelin kautta.

Kesällä 2011 käynnistetty suomalaisten mehiläishaukkojen satelliittiseurantaprojekti on paljastanut aiemmin tuntemattoman kevätmuuttoreitin Afrikan sisällä. Parhaillaan koti-Suomeen palaavista viidestä satelliittihaukasta kolme ei aloittanut muuttoaan Keski-Afrikan länsiosissa talvehtimisalueiltaan suoraan pohjoiseen. Oletetun reitin sijasta kaikki kolme suuntasivat itäkoilliseen kohti Eritreaa Sudanin ja Etelä-Sudanin rajaseutua pitkin ennen kuin käänsivät pohjoiseen Egyptiin päin.

Kolmikon ainoa koiras – Joukoksi nimetty haukka – lensi ensin noin 3000 km itään ennen kuin suuntasi lopulta kohti pohjoista. Ilmeisesti näinkin pitkä kiertotie kannattaa, koska sitä seuraten linnut pystyvät lentämään Siinain niemimaan ja Israelin kautta Eurooppaan ja näin välttämään vaarallisen Välimeren ylityksen.

Joukon ja neljän muun aikuisen mehiläishaukan kevätmuuttoa Suomeen sekä viiden nuoren linnun kesäoleskelua Afrikassa voi parhaillaan seurata Luonnontieteellisen keskusmuseon Internet-sivuilla osoitteessa www.luomus.fi/elaintiede/mehilaishaukat.

Satakunnan Laviasta kotoisin oleva mehiläishaukka Jouko paljasti uuden muuttoreitin. Kuva: Ari Rantamäki

Lisätietoja:
Patrik Byholm (patrik.byholm@novia.fi), puh. 050-3466865
Jari Valkama (jari.valkama@helsinki.fi), puh. 09-191 28849

Kuva median käyttöön. www.luomus.fi/users/tiedotus/kuvia_medialle/haukka/Jouko_AriRantamaki.jpg. Kuva: Ari Rantamäki; lähde mainittava kuvan yhteydessä.

Lisätietoja:
Patrik Byholm (patrik.byholm@novia.fi), puh. 050-3466865