Mehiläishaukat tulevat taas

Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen verkkosivuilla on jo yli kahden vuoden ajan seurattu suomalaisia mehiläishaukkoja, jotka on varustettu satelliittilähettimillä. Tähän mennessä sivuilla on esitelty 15 mehiläishaukan elämänvaiheita.

23.05.2013 07:00 | Helsingin yliopisto |
Vanhat mehiläishaukat ovat saapumassa näinä päivinä takaisin Suomeen. Ne lähtivät talvehtimisalueiltaan Afrikan keskiosista huhtikuun puolivälin jälkeen ja ensimmäisenä kotikonnuilleen saapui lavialainen Jouko-koiras 16.5. ja kolme päivää myöhemmin palasi jurvalainen Tiina-naaras.
Lähetinlintujen joukossa on kolme nuorta, vuonna 2011 syntynyttä mehiläishaukkaa – LarsPuff ja Jaana. Tuoreiden paikannustietojen mukaan Puffille ensimmäinen matka kohti synnyinseutuja oli liian raskas, sillä se ilmeisesti menehtyi yrittäessään ylittää vaarallista Saharaa.
Jaana sen sijaan on ehtinyt jo Puolaan saakka, josta satelliitit bongasivat sen aamulla 19.5. Myös Lars on aloittanut kevätmuuton, tosin sen matka on edennyt vasta Mauritaniaan saakka. Onkin mielenkiintoista nähdä, pesisivätkö Jaana ja Lars jo tänä kesänä ja kuinka kauas synnyinseudultaan nuoret asettuvat. Koko porukan kuopus, vuonna 2012 syntynyt Hans, jää – aivan kuten arveltiin – kesäksi Afrikkaan viettämään teinielämää ja keräämään voimia kevään 2014 muuttoon varalle.
Jaanan paluun myötä tutkijoilla on ensimmäistä kertaa mahdollisuus vertailla Jouko-isän ja tämän tyttären kevätmuuttoreittejä. Ero on huikea: Jouko on matkannut kohti Suomea itäistä reittiä Välimeren ja Mustanmeren itäpuolelta, kun taas Jaana-tytär on valinnut läntisen reitin Gibraltarin, Espanjan ja Ranskan kautta. Toukokuun 9. päivä Jaana teki matkaa yli 3000 kilometriä lännempänä kuin Jouko!
Tutkimukseen osallistuu tutkijoita Ammattikorkeakoulu Noviasta, Helsingin yliopistosta ja Estación Biólogica de Doñana, C.S.I.C.:sta Espajasta.
Lisätietoja:
Patrik Byholm, Ammattikorkeakoulu Novia, patrik.byholm@novia.fi, 050-3466865
Jari Valkama, Luonnontieteellinen keskusmuseo Luomus, jari.valkama@helsinki.fi, 09-191 28849
Mehiläishaukkaprojekti Luomuksen sivuilla

Mehiläishaukka lähetin selässään (kuva: Jouko Kivelä)