Luonto-Liitolta tunnustusta Luomukselle

Luonto-Liitto myönsi tänään Siilin peukku -palkinnon Luomukselle arvokkaasta ja monipuolisesta työstä ympäristöä ja luontoa koskevan tiedon tuottajana, kerääjänä ja välittäjänä. Erityisesti Luonto-Liitto kiittää Luonnontieteellisen keskusmuseon näyttelytoimintaa, joka tekee luonto- ja ympäristöteemoja tutuksi eri-ikäisille yleisöille.

Luonto-Liiton liittovaltuusto on myöntänyt Siilin peukku -palkinnon Luomukselle. Siilin peukku on Luonto-Liiton kunnianosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ympäristön hyväksi.

Kunniamaininta myönnettiin Luonnontieteelliselle keskusmuseolle arvokkaasta ja monipuolisesta työstä ympäristöä ja luontoa koskevan tiedon tuottajana, kerääjänä ja välittäjänä. Erityisesti Luonto-Liitto haluaa kiittää Luonnontieteellisen keskusmuseon näyttelytoimintaa, joka tekee luonto- ja ympäristöteemoja tutuksi eri-ikäisille yleisöille. Näyttelyiden ohella Luonto-Liitto arvostaa myös keskusmuseon vähemmän näkyvää toimintaa, kuten pitkäjänteistä aineiston keruuta, tutkimusta ja opetusta.

– Siilin peukulla haluamme huomioida Luonnontieteellisen keskusmuseon arvokkaan työn, joka palvelee niin tutkimusta, opetusta kuin suurta yleisöäkin. Esimerkiksi Muutosta ilmassa -näyttely tuo ilmastonmuutoksen iholle näyttämällä konkreettisesti, millainen on pari astetta lämpimämpi Suomi. Museon näyttelyt avaavat ympäristöaiheisiin näkökulmia, jotka eivät tehokkaasti välity median kautta, toteaa Luonto-Liiton hallituksen puheenjohtaja Varpu Määttänen.

Luonnontieteellinen keskusmuseo on Luonto-Liitolle myös tärkeä ja pitkäaikainen yhteistyökumppani. Luonto-Liitto ja Luonnontieteellisen keskusmuseo tekevät yhteistyötä esimerkiksi vuotuisen Kevätseurannan parissa, jossa kerätään luonnonharrastajien havaintoja kevätlajien ilmaantumisesta ja runsastumisesta Suomessa.

– Tänä vuonna kevätseuranta täyttää jo 40 vuotta. Siilin peukku -palkinnolla haluamme kiittää Luomusta antoisasta yhteistyöstä, jonka toivomme jatkuvan myös tulevaisuudessa, kertoo Luonto-Liiton valtuuston puheenjohtaja Tuomo Lindholm.

Luonto-Liiton valtuusto on pahoillaan siitä, että Helsingin yliopiston budjetin leikkaukset heijastuvat rajusti Luomuksen toimintaan. Museo ei esimerkiksi voi enää rakentaa uusia näyttelyitä ja sen näyttelytiimi lopetetaan.

– Olemme erittäin surullisia Luomukseen kohdistuvista leikkauksista ja niiden vaikutuksista näyttelytoimintaan. Näyttelyt ovat antaneet tietoa ja elämyksiä niin isoille kuin pienille kävijöille, joten toiminnan supistaminen on suuri menetys, Määttänen ja Lindholm harmittelevat.