Limasienien ihmeellinen maailma

Vihdoinkin on ilmestynyt ensimmäinen suomenkielien limasienikirja Limasienet. Kirja avaa limasienten ihmeellisen maailman meille kaikille, ja kertoo tarkan tieteellisten määritysohjeiden lisäksi, miten limasientä voi pitää lemmikkinä tai miten tehdä paranvoimunakasta. Kirjan ovat tehneet eläkkeellä oleva Helsingin yliopiston dosentti Marja Härkönen ja Itä-Suomen yliopistosta biologiksi valmistunut Elina Sihvonen.

Oudon kauniit limasienet eivät ole sieniä, eivät kasveja, eivätkä eläimiä, vaan ne muodostavat oman sukuhaaransa yhdessä maa-amebojen kanssa. Kaikkialla Suomen luonnossa, niin metsäturpeessa, lahopuussa ja lehtikasoissa kuin eläinten lannalla elää limasienten hiljainen joukko piilottelevaa elämäänsä. Ne ryömivät näkyviin vasta lisääntymistään varten ja kokevat tuolloin muodonvaihdoksen limaisesta ryömijästä pieneksi hauraaksi koruksi.

Limasieni Lamproderma arcyrionema – eli nykyään suomalaisittain kauluskiilunen

Suomesta tunnetaan 204 limasienilajia. Ne esitellään Limasienet kirjassa tekstein, värikuvin ja levinneisyystiedoin. Kirjan alussa kuvaillaan limasienten rakennetta, biologiaa ja ekologiaa sekä neuvotaan harrastajia limasienten keräämisen, kasvatuksen ja määrittämisen saloihin. Teoksessa on yli 300 toinen toistaan hienompaa kuvaa 223 sivulla.

Kirja on helppolukuinen ja selkeä, joten sen avulla pääsee vaivattomasti tutustumaan limasienten ihmeelliseen maailmaan. Tieteellisten nimien lisänä kirjassa ovat nyt ensimmäistä kertaa kaikkien lajien suomenkieliset nimet, kuten kukkasilonen, umpisolmunen tai sievätupsunen. Aiemmin ainoastaan kahdella limasienellä on ollut kansanomainen nimi: sudenmaito ja paranvoi.

Limasienet kuuluu ympäristöministeriön rahoittamaan puutteellisesti tunnettujen eliölajien tutkimusohjelmaan (PUTTE), jonka yhtenä tavoitteena on lisätä suomalaista lajistotuntemusta ja luontoharrastusta laadukkaiden opaskirjojen avulla. Ohjelman puitteissa julkaistiin hiljakkoin Suomen jäkäläopas ja elokuussa 2010 Suomen luteet -opas. Limasienet kirja on tehty Luonnontieteellisessä keskusmuseossa.

Kirja on myynnissä ainakin Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan lipunmyynnissä.

Lisätiedot:
Dosentti Marja Härkönen puh. 050 524 9074

PUTTE -ohjelmasta ympäristöneuvos Mikko Kuusinen, puh. 050 345 0582, etunimi.sukunimi @ ymparisto.fi

www.luomus.fi/julkaisut/kirjat/limasienet
www.ymparisto.fi/putte
www.luomus.fi

Valokuvia median käyttöön Suomen ympäristökeskuksen sivuilta: www.environment.fi/default.asp?contentid=384598&lan=FI

Limasieni Lamproderma arcyrionema – eli nykyään suomalaisittain kauluskiilunen

Lisätiedot: