Laji.fi on avattu

Massiviinen Suomen Lajitietokeskuksen portaali Laji.fi kerää ensimmäistä kertaa Suomen eliölajitiedon yhteen paikkaan. Testikäytössä olevasta palvelusta rakentuu työkalu tutkijoille, päättäjille, luontoharrastajille sekä opettajille ja oppilaille. Portaalissa kuka tahansa voi selvittää vaikka lempimetsänsä kasvit, linnut ja käärmeet sekä ilmoittaa omat havaintonsa. Tallenteen 22.5. järjestetystä Suomen Lajitietokeskuksen avajaisseminaarista voi katsoa verkossa.

Massiviinen Suomen Lajitietokeskuksen portaali Laji.fi kerää ensimmäistä kertaa Suomen eliölajitiedon yhteen paikkaan. Testikäytössä olevasta palvelusta rakentuu työkalu tutkijoille, päättäjille, luontoharrastajille sekä opettajille ja oppilaille. Portaalissa kuka tahansa voi selvittää vaikka lempimetsänsä kasvit, linnut ja käärmeet sekä ilmoittaa omat havaintonsa.  Toukokuun 22. päivä järjestetyn Suomen Lajitietokeskuksen avajaisseminaarin tallenteen voi katsoa verkossa.

Luontokuvista täyttyvän sivuston tietovarastoon yhdistetään tiedot eri ympäristötoimijoiden lähteistä. Data on avointa, joten tutkijoiden lisäksi kalastajille, marjastajille, retkeilijöille ja koululaisille on luvassa uusia palveluita.

Yhdistetty tieto levinneisyydestä, uhanalaisuudesta ja elintavoista tuo nipun uusia keinoja monen uhanalaisen lajin ja elinympäristön suojeluun.

– Avoin tieto lisää myös sellaisten lajien arvostusta, joita ei yleensä postikorteissa nähdä. Yhteiskunta kehittyy avoimemmaksi ja tietoa käytetään entistä tehokkaammin, projektipäällikkö Kari Lahti Helsingin yliopistosta sanoo.

Aivan kaikkea tietoa palvelusta ei kuitenkaan näe. Uhanalaisten lajien tarkat sijaintitiedot on tarkoituksella piilotettu.

Monessa muussa maassa Lajitietokeskusta vastaavat palvelut ovat olleet jo pitkään tutkijoiden ja muiden luonnosta kiinnostuneiden käytössä. Esimerkiksi Ruotsissa Artdatabanken on toiminut jo vuosia.

– Suomen Lajitietokeskuksesta on kuitenkin tulossa toimivampi ja näyttävämpi, lupaa Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen  johtaja Leif Schulman.

Maaliskuussa Luomuksen tutkijat ja Yle Luonto aloittivat Lajitietokeskuksen pilottihankkeena Sammakkoeläinten ja matelijoiden kartoituksen. Tieto tulee tarpeeseen, sillä edellisestä kartoituksesta on 20 vuotta. Toukokuun puoliväliin mennessä palveluun on kirjattu sammakkoelämistä ja matelijoista lähes 1 500 havaintoa.

Suomen Lajitietokeskus antaa tärkeää tietoa päätöksentekijöille ja ympäristöviranomaisille eri lajeista. Tieto on olennaista muun muassa ilmastonmuutoksen tutkimukselle. Lajitietokeskuksen perustamista on pidetty välttämättömänä jo vuosia, jotta esimerkiksi YK:n tavoitteet luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi voidaan täyttää.

Luomuksen vetämä projekti ulottuu vuoden 2017 loppuun osana Suomen ympäristökeskuksen Envibase-hanketta ja Suomen Akatemian tutkimusinfrastruktuuriohjelmaa.

Suomen Lajitietokeskuksen avajaisseminaarin tallenne
Suomen Lajitietokeskuksen avajaisseminaarin ohjelma