Kaisaniemen makkarapuu hedelmöi

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneissa kasvaa trooppinen makkarapuu. Nyt puussa riippuu kaksi makkaramaista hedelmää.

Afrikassa ja Amerikassa luonnonvaraisena kasvava makkarapuu (Kigelia africana) on akaasian ja apinanleipäpuun ohella tyypillinen trooppisten alueiden savannipuu. Meillä Suomessa makkarapuu on ainoastaan kasvihuoneiden eksoottinen harvinaisuus.

Kaisaniemen kasvihuoneissa makkarapuu on hämmästyttänyt kukkimalla jo kaksi kertaa. Vaikka makkarapuun pölyttyminen kasvihuoneolosuhteissa on epätodennäköistä, puu teki viime kesänä vielä kolme hedelmää, joista kaksi on yhä tallella.

- Pitkät, tummanpunaiset kukinnot yllättivät iloisesti. Kun hedelmät sitten ilmaantuivat, hämmästys oli vieläkin suurempi, kertoo kasvitieteellisen puutarhan ylipuutarhuri Merja Pulkkinen.

- Luonnossa makkarapuu on lepakkopölytteinen. Kuka tai mikä makkarapuun täällä kävi pölyttämässä, jää arvoitukseksi, Pulkkinen nauraa.

Makkarapuu on saanut nimensä makkaraa muistuttavien hedelmiensä ansiosta. Hedelmät ovat kookkaita: suurimmillaan ne voivat kasvaa jopa metrin mittaisiksi ja painaa kymmenenkin kiloa. Alas mätkähteleviä hedelmiä onkin hyvä ihailla turvallisen välimatkan päästä.

Makkarapuun hedelmät maistuvat monille savannin eläimille. Vastavuoroisesti hedelmillä herkuttelevat sarvikuonot, norsut, apinat ja muut savannieläimet levittävät siemeniä suolistossaan uusille kasvupaikoille.

Ihmiselle makkarapuun hedelmät ovat sellaisinaan myrkyllisiä. Varovaisuutta noudattaen hedelmää silti hyödynnetään esimerkiksi ummetuslääkkeenä ja alkoholijuomien valmistuksessa. Kasvista saatavalla kigelia-uutteella on antibakteerisia ja tulehdusta estäviä ominaisuuksia. Uutetta käytetään myös ihonhoitotuotteiden ainesosana.

Kaisaniemen makkarapuu on peräisin vuoden 1986 siemenvaihdosta Kuuban kansallisesta kasvitieteellisestä puutarhasta, La Habanasta.

Lisätietoja:
puutarhuri Merja Pulkkinen, puh. 050 576 2728, Merja.L.Pulkkinen@helsinki.fi