"Ihmisen häkellyttäviä kulttuurinmuutoksia" - Muutosta ilmassa -näyttely täydentynyt ihmisen roolilla

Ilmastonmuutoksia ja niiden vaikutuksia pohjoiseen luontoomme esittelevä Muutosta ilmassa -näyttely Luonnontieteellisen museossa on täydentynyt uudella ihmisen roolia havainnollistavalla osiolla.

Helmikuun 2020 alussa auenneen uuden näyttelyosion tavoitteena on tehdä näkyväksi ja haastaa kävijöitä pohtimaan, miten suhteemme luontoon, elinympäristöömme ja muihin eliölajeihin on muuttunut aikojen saatossa. Aiheeseen näyttelyvieraan tutustuttaa kolme naishahmoa; metsästäjä-keräilijä, perinteinen maanviljelijä ja länsimainen, kaupungistunut nykyihminen.

Näyttelyn tarina kattaa pitkän ajan ja huiman muutoksen ihmisen elintavoissa.

”Kaikkia noin 10 000 vuoden tarkastelujaksolla tapahtuneista muutoksista ei voitu näyttelyssä käsitellä, joten vertailuun valittiin ravinto, työkalut, energia, liikkuminen ja ympäristövaikutukset. Muutoksia näillä sektoreilla on tarkasteltu ensisijaisesti Suomen näkökulmasta, mutta rinnalla kulkee myös globaali kehityskulku”, kertoo kokonaisuuden suunnittelusta päävastuussa ollut Luomuksen amanuenssi Hasse Hyvärinen.

Esille on nostettu tutkittuun tietoon ja tieteellisiin faktoihin perustuvia havaintoja, päätelmiä ja näkökulmia. Kuvin ja tekstein havainnollistetaan, miten me ihmiset olemme alistaneet maapallon tuotantohyödykkeeksemme ja elintapamme on muuttunut luonnon kannalta kestämättömäksi.

Muutosta ilmassa -näyttelyn uusin osio on toteutettu Helsingin yliopiston asiantuntijoiden avustuksella, ja Luomuksen henkilökunnan ja taiteilija, biologi Ville Heimalan (FM, TaK) voimin.

Muutosta ilmassa -näyttely

Muutosta ilmassa -näyttely avautui Luonnontieteellisessä museossa vuonna 2015 ja se esittelee Luomuksessa ja muualla Helsingin yliopistossa tehtävää ilmastonmuutoksen tutkimusta. Näyttely kuljettaa menneestä tulevaan kertoen muuttuvan ilmaston vaikutuksista pohjoiseen luontoomme sekä keinoista sopeutua nykyiseen muutokseen. Näyttely myös pohtii mahdollisia ratkaisuja ihmiskuntaa koetteleviin suuriin haasteisiin.