Cityhuuhkajan kuolinsyy varmistui

Luonnontieteellisen keskusmuseon konservaattorit tekivät ruumiinavauksen Forumin huuhkajaperheen epäonniselle jäsenelle. Ulkoisesti hyväkuntoisen linnun maksasta löytyi iso repeämä ja sisäelinten ympäriltä paljon verihyytymiä. Nämä merkit vahvistivat aiemmat epäilyt linnun kuolinsyystä: se on törmännyt johonkin.

Luonnontieteellisen keskusmuseon konservaattorit tekivät keskiviikkona ruumiinavauksen Helsingin keskustasta sunnuntaina kuolleena löytyneelle huuhkajalle selvittääkseen linnun kuolinsyyn.

- Tämä on ulkoisesti täydellisessä kunnossa, Netta Seppälä totesi tutkiessaan pöllöä pintapuolisesti ennen ruumiinavausta. Huuhkajalta irrotettiin ensin varovaisesti nahka, jonka jälkeen päästiin käsiksi linnun sisuskaluihin. Seppälän mukaan pöllöllä oli varsin paljon rasvaa, mikä hankaloitti lihasten ja muiden rakenteiden erottamista.

Sisäelinten tarkastelu paljasti linnun kuolinsyyn: huuhkajan maksasta löytyi iso repeämä ja vatsaontelossa sekä sisäelinten ympärillä oli paljon verihyytymiä.

- Näiden merkkien perusteella huuhkaja on hyvin todennäköisesti törmännyt johonkin, ja maksan repeytyminen törmäyksen voimasta on aiheuttanut kuoleman, Janne Granroth vahvistaa.

Ruumiinavauksessa varmistui myös, että Friiduksi nimetty huuhkaja oli tosiaan naaraslintu. Sukupuoli oli nimittäin tähän saakka hieman epäselvä, sillä nuorten naaras- ja koiraslintujen erottaminen pelkän höyhenpuvun ja koon perusteella on varsin hankalaa.

Friidu pakastetaan ja se täytetään myöhemmin. Huuhkaja pääsee luultavasti aikanaan esille Luonnontieteellisen museon Suomen luontoa esittelevään näyttelyyn.

Lisätietoja:

Netta Seppälä / Luonnontieteellinen keskusmuseo / Konservointitiimi