Ampiaishämähäkki kehräsi museossa munakotelon

Oriveteläisen koululuokan löytämä ja viime viikolla Luonnontieteelliseen museoon tuotu suuri ampiaishämähäkkinaaras (Argiope bruennichi) on maanantain ja tiistain välisen yön aikana kehrännyt seitistä sormenpään kokoisen munakotelon.

Naaraan peräpää on kutistunut alle puoleen usean sadan, jopa yli tuhannen, munan munimisen jälkeen. Mikäli naaras on paritellut ennen saapumistaan, munista voi kuoriutua poikasia ensi keväänä.

Talven koittaessa naaras heittää henkensä ja jättää munakotelon oman onnensa nojaan. Poikaset kuoriutuvat jo syksyllä, mutta jäävät vielä talvehtimaan silkkisen kehtonsa uumeniin. Toivottavasti voimme keväällä ihastella uutta ampiaishämähäkkisukupolvea!

Ampiaishämähäkki ja munakotelo ovat näytteillä Luonnontieteellisessä museossa Helsingissä tiistaista 30.8. alkaen. Tervetuloa katsomaan!

Lisätietoja:
Museomestari Timo Pajunen
Luonnontieteellinen keskusmuseo
timo.pajunen @ helsinki.fi

Ampiaishämähäkin kuva tiedotusvälineiden käyttöön: www.luomus.fi/users/tiedotus/kuvia_medialle/ampiaishamahakki_LTKM-VilleHeimala.JPG
(kuva: Luonnontieteellinen keskusmuseo/Ville Heimala)

Luonnontieteellinen museo
Pohjoinen Rautatiekatu 13, Helsinki (Kampin keskuksen kulmilla)
Avoinna ti–ke 9–16, to 9–18, pe 9–16, la–su 10–16, ma suljettu.
Pääsymaksut 6/3/0 euroa, torstaisin klo 16–18 vapaa pääsy
Luonnontieteellinen keskusmuseo www.luomus.fi

Lisätietoja:
Museomestari Timo Pajunen
Luonnontieteellinen keskusmuseo
timo.pajunen @ helsinki.fi

(kuva: Luonnontieteellinen keskusmuseo/Ville Heimala)

Luonnontieteellinen museo
Pohjoinen Rautatiekatu 13, Helsinki (Kampin keskuksen kulmilla)
Avoinna ti–ke 9–16, to 9–18, pe 9–16, la–su 10–16, ma suljettu.
Pääsymaksut 6/3/0 euroa, torstaisin klo 16–18 vapaa pääsy
Luonnontieteellinen keskusmuseo www.luomus.fi