Neljä vuodenaikaa

Toiminnallinen opastus Suomen luonto -näyttelyssä päiväkotiryhmille.

Kohderyhmät: 

Päiväkodit (3–6 v.) ja esikoulut 



Ryhmäkoko:

25 henkilöä 

Kesto:

55 minuuttia 

Opastuksella käymme läpi Suomen vuodenajat ja mitä luonnossa niiden aikana tapahtuu. Kesäisellä järvellä tapaamme majavat ja inisemme itsekin kuin hyttyset. Syksyllä, kun luonto ja eläimet valmistautuvat talveen, selvitämme, kuka nukkuu talviunta, ketkä muuttavat etelään ja kelle kasvaa talviturkki? Kevääseen ryömimme lumitunnelin kautta. Lopuksi painamme kaikille osallistujille mukaan eläinten jälkiä.

Lisätietoa opettajalle

Opastuksella kierrämme Suomen luonto -näyttelyssä ja istahdamme välillä juttelemaan lasten kanssa eri vuodenajoista. Muistelemme kesään liittyviä tuoksuja, ääniä ja makuja, sekä maistamme kuivattuja mustikoita. Syksyisen pellon laidalla katsomme, kuinka puun lehdet vaihtavat väriä ja lintu saa muuttomatkalle renkaan jalkaansa.  

Talvisessa maisemassa vertailemme kesä- ja talvipukuisia eläimiä ja kuvittelemme, miltä tuntuisi kutistua talveksi kuten päästäiset. Tunnustelemme horrostavan siilin piikkejä ja ketun pehmoista talvivillaa. 

Lopuksi siirrymme museon työpajaan, jossa painamme kierroksella nähtyjen eläinten jälkiä. Painamiseen käytämme luonnollista kokoa olevia jälkileimasimia (karhu, hirvi, jänis), joita kastamme mustaan valmisväriin ja paperille. Töiden hetken kuivahdettua rullaamme ne ryhmän mukaan.  

Tutkin ja toimin ympäristössäni 

Lapsille tarjotaan mahdollisuuksia luokitella, vertailla ja asettaa järjestykseen asioita ja esineitä sekä löytää ja tuottaa säännönmukaisuuksia ja muutoksia. 

Omakohtaiset havainnot, kokemukset ja elämykset auttavat lapsia ymmärtämään syy- ja seuraussuhteita sekä kehittymään ajattelijoina ja oppijoina. 

Ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhdetta ja vastuullista toimimista ympäristössä sekä ohjata heitä kohti kestävää elämäntapaa. 

Luonnon ilmiöitä havainnoidaan eri aistein ja eri vuodenaikoina. Niistä keskustellaan ja niitä tutkitaan. Samalla opetellaan ympäristöön liittyvien käsitteiden käyttöä. Eri kasvi- ja eläinlajien tunnistamisen harjoitteleminen vahvistaa luonnon tuntemusta.