Koulutusohjelman laajuus: 70 opintopistettä
Alkaminen ja kesto: Koulutusohjelma alkaa elokuussa 2023. Koulutusohjelma kestää 3,5 vuotta (7 lukukautta). Ensimmäiset seminaaripäivät ovat 31.8.-1.9.2023, 26-27.10.2023 ja 14-15.12.2023.
Ryhmäkoko: Koulutusohjelmaan otetaan 24 opiskelijaa.
Opetustilat:Lähiopetus toteutetaan pääasiassa Helsingin yliopiston keskustakampuksen tiloissa.
Kognitiivinen psykoterapia sisältää useita teoreettisia malleja ja niihin pohjautuvia kliinisiä sovelluksia. Kaikkien mallien perustana on yhteinen kognitiiviseen psykoterapiaan perustuva käsitteistö ja tietyt kaikille kognitiivisille hoitomalleille yhteiset työskentelytavat.
Kognitiivisen psykoterapian teoria pohjautuu tietoon ihmisen mielensisäisestä tiedonkäsittelystä ja sen prosesseista. Tällöin on kyse siitä, kuinka ihminen käsittelee sisäistä ja ulkoista informaatiota ja luo sen pohjalta suhdetta itseensä ja maailmaan. Tarkastelun kohteena on myös se, miten nämä prosessit vaikuttavat ihmisen toimintaan, psyykkiseen hyvinvointiin ja psyykkisten häiriöiden kehittymiseen. Kognitiivisen psykoterapian alkuvaiheessa huomio ja interventiot kohdentuivat ajattelun ja oppimisen alueelle. Nykyisin mielensisäisiä tiedonkäsittelyprosesseja ja tiedonkäsittelyn rakenteita koskevan laajentuneen tietämyksen seurauksena kognitiiviset, emotionaaliset, fysiologiset ja sosiaaliset prosessit mielletään toisiinsa tiiviisti vaikuttaviksi. Nämä kaikki ovat tulleet osaksi terapiatyöskentelyä. Kokemuksen moniulotteisia aspekteja tutkitaan terapiassa yhdessä asiakkaan kanssa. Tämä painopisteen muutos näkyy myös asiakkaan ongelmien ja tilanteen käsitteellistämisessä ja hoitomenetelmissä.
Opetussuunnitelma kokonaisuutena ja opintovaiheiden nivoutuminen toisiinsa on suunniteltu James Bennett-Levyn kognitiivisen psykoterapeutin taitojen ja terapeuttikompetenssien kehittymistä kuvaavan mallin pohjalta. Mallissa kuvataan psykoterapeuttina kehittymisen tiedollista, taidollista ja reflektiivistä osaaluetta ja niiden vaikutusta toisiinsa.
Koulutusohjelman eri osa-alueet (teoriaopinnot, työnohjaus, ohjattu potilastyö sekä koulutuspsykoterapiat) on suunniteltu sisällöllisesti ja aikataulullisesti toisiaan tukeviksi. Tiedollinen oppiminen painottuu teoriaopinnoissa, mutta seminaareissa opetellaan terapiataitoja mm. potilastapauskäsittelyjen ja rooliharjoitusten avulla. Taitojen oppimista tukee erityisesti työnohjaus, joka toisaalta sisältää myös tiedollista oppia mm. teoreettisten ilmiöiden havainnoimisena kliinisessä työssä. Koulutuspsykoterapian tarkoituksena on erityisesti lisätä reflektiivistä kykyä havainnoida niin omia reaktioita terapeuttina kuin vuorovaikutuksen ja terapiasuhteen ilmiöitä. Omien reaktioiden, työskentelyn ja osaamisen arviointi ja reflektointi kulkevat sisäänrakennettuna osana teoreettisesta opiskelua ja työnohjausta koko koulutuksen ajan.
Koulutusohjelmassa osaamistavoitteet ja -sisällöt rakentuvat prosessinomaisesti lähtien peruskäsitteistä ja - taidoista. Opintokokonaisuuden ensimmäisessä vaiheessa perehdytään kognitiivisiin hoitomalleihin (masennus, ahdistus). Teorioiden soveltamista käytäntöön lähdetään opettelemaan työnohjauksen tuella. Toisessa vaiheessa paneudutaan psyykkisten häiriöiden kehitykselliseen taustaan syvällisesti sekä linkitetään tätä ymmärrystä terapiasuhteen ilmiöihin. Työnohjauksessa siirrytään koulutuksen toisen vaiheen aikana enemmän reflektiiviseen oman työskentelyn havainnoimiseen ja terapiasuhteen ilmiöiden tarkasteluun. Ensimmäisen ja toisen vaiheen aikana toteutunut ryhmämuotoinen koulutuspsykoterapia sekä siihen kuuluva oman elämänhistorian ja vuorovaikutustapojen tarkastelu syventävät opiskelijoiden ymmärrystä kehityksellisistä ilmiöistä sekä terapiasuhteen ja terapeuttisen vuorovaikutuksen kysymyksistä.
Opintojen noin puolivälissä, kolmannen ja neljännen vaiheen aikana työnohjaajat vaihtuvat, ja jälkimmäisessä työnohjausjaksossa siirrytään itsenäisempään oman työskentelyn suunnitteluun ja tarkasteluun. Työskentelytapoihin ja menetelmien soveltamiseen tulee monipuolisuutta. Samalla niitä opitaan mukauttamaan erilaisten potilastilanteiden, tavoitteiden ja terapian vaiheen mukaisiksi.
Opintojen kolmannessa ja neljännessä vaiheessa perehdytään tarkemmin monimutkaisempien mielenterveyden häiriöiden hoitoon (mm. pakko-oireet, psykoosit, persoonallisuushäiriöt) ja niiden hoidossa keskeisiin integroiviin, transdiagnostisiin hoitomalleihin. Kolmannen vaiheen aikana perehdytään erityisesti tunnekeskeiseen psykoterapiaan ja skeematerapiaan sekä niiden mahdollisuuksiin pitkäaikaisten ja monimutkaisten psyykkisten ongelmien hoidossa. Tässä vaiheessa myös laajennetaan ja syvennetään hankittua osaamista perehtymällä erityisteemoihin: traumojen, addiktioiden ja syömishäiriöiden psykoterapeuttinen hoito sekä kehollisten menetelmien käyttäminen ja seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen psykoterapiassa. Kolmannessa vaiheessa osallistutaan myös kansainväliseen seminaariin. Neljännessä vaiheessa fokusoidaan keskeisesti ja monipuolisesti persoonallisuushäiriöiden hoitoon.
Opintokokonaisuuden viidennessä vaiheessa opiskelijat aloittavat opinnäytetyön kirjoittamisen intensiivisesti. Viides vaihe myös koostaa opintoja ja orientoi opiskelijan jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Opinnäytetyöt esitellään tämän opintojakson aikana.
Kouluttajina toimivat kognitiivisen psykoterapian kouluttajapsykoterapeutit:
Kaikille Helsingin yliopiston psykoterapeuttiopiskelijoille yhteiset teoria- ja menetelmäopinnot koostuvat kolmesta opintojaksosta.
Kuhunkin opintojaksoon sisältyy kaksi seminaaripäivää sekä itsenäisiä tehtäviä. Opintojaksot järjestetään pääsääntöisesti kerran lukuvuodessa. Suoritusajankohdan voi itse valita, mutta vahva suositus on, että Mielenterveyden häiriöt suoritetaan heti opintojen alussa, Psykoterapiatutkimuksen menetelmät ennen opinnäytetyön aloittamista ja Integroiva tapausseminaari opintojen lopulla.
Teoria- ja menetelmäopinnot muodostavat prosessinomaisen kokonaisuuden, jossa teorian ja menetelmien lisääntyvä hallinta ovat vuorovaikutuksessa opiskelijan henkilökohtaisten taitojen ja itsen tuntemisen kehittymisen kanssa. Koulutuksen teoriaosioon kuuluu lähiopetuksen lisäksi alan kirjallisuuteen perehtymistä, välitehtäviä ja muuta omatoimista, koulutusohjelmaan sisältyvää opiskelua. Teoria- ja kliinisiä seminaareja sekä lähiopetusta pienryhmissä on yhteensä 312 tuntia. Lähiopetus jakaantuu 20 kaksipäiväiseen seminaariin, jonka lisäksi siihen sisältyy viisi verkko-opetuksena toteutettavaa kirjallisuustutorryhmää.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetukseen osallistuminen, ennakkotehtävät, pienryhmätyöskentely ja harjoitteet.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetukseen osallistuminen, ennakkotehtävät, pienryhmätyöskentely ja harjoitteet.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Kirjallisuuteen perehtyminen, verkossa suoritettavat tehtävät
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet:
a) opiskelija:
b) opiskelija:
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Saa ymmärrystä siitä, mitä kuuluu hyvään psykoterapeuttiseen vuorovaikutukseen ja omaksuu työskentelymalleja, joiden avulla voidaan ratkaista terapiasuhteessa mahdollisesti ilmeneviä säröjä/katkoksia.
Toteutus: Kirjallisuuteen perehtyminen, verkossa suoritettavat tehtävät
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet a): opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet b): opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Kirjallisuuteen perehtyminen, verkossa suoritettavat tehtävät
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: Tutustua tyypillisimpiin persoonallisuushäiriöihin ja niihin liittyviin vuorovaikutusnoidankehiin
Toteutus: Kirjallisuuteen perehtyminen, verkossa suoritettavat tehtävät
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus ja ennakkotehtävät, opinnäytetyösuunnitelman palaute ja jatkotyöstäminen. Koulutuksen väliarviointi.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Pienryhmäseminaari. Ennakkotehtävät. Opinnäytetyöseminaarit toteutetaan 4-5 hengen ryhmissä, jotka koostuvat opinnäytetyöteemojen mukaan. Opiskelijat tuottavat ensimmäiselle seminaarikerralle opinnäytetyösuunnitelman teoreettisen osan
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Pienryhmäseminaari. Ennakkotehtävät. Opinnäytetyöseminaarit toteutetaan 4-5 hengen ryhmissä, jotka koostuvat opinnäytetyöteemojen mukaan. Opiskelijat tuottavat ensimmäiselle seminaarikerralle opinnäytetyösuunnitelman teoreettisen osan.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Pienryhmäseminaari. Ennakkotehtävät. Työskentelyä jatketaan aikaisemmin nimetyissä 4-5 hengen ryhmissä, jotka koostuvat opinnäytetyöteemojen mukaan. Opiskelijat tuottavat toiselle seminaarikerralle työnsä kliinisen osan (aineisto, tulokset ja pohdinta).
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät
Osaamistavoitteet a): opiskelija
Toteutus: Seminaariopetus sisältäen kliinisen työskentelyn esimerkkejä ja simulaatioharjoitteita, ennakkotehtävät.
Osaamistavoitteet b): opiskelija
Toteutus: Kouluttajan luento-osiot, kysymykset ja keskustelut, tematiikkaan eläytymiseksi mahdollisesti lyhytelokuvat.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: englanninkieliseen workshopiin osallistuminen
Osaamistavoitteet: Opiskelija ymmärtää valitsemansa aihealueen teoreettiset lähtökohdat ja soveltamismahdollisuudet
Toteutus: Kirjallisuuteen perehtyminen, verkossa suoritettavat tehtävät
Osaamistavoitteet: opiskelija
Toteutus: Omien töiden esittely koulutusryhmälle ja tähän liittyvät keskustelut pienryhmissä. Tutustuminen muiden ryhmäläisten töihin ja niistä keskustelu. Ryhmässä esiteltyjen lopputöiden keskeinen oppi kerätään ja jaetaan koko ryhmälle. Järjestetään posternäyttely kaikkien töistä.
Osaamistavoitteet: opiskelija
Osaamistavoitteet: Tutustua tyypillisimpiin persoonallisuushäiriöihin ja niihin liittyviin vuorovaikutusnoidankehiin
Toteutus: Kirjallisuuteen perehtyminen, verkossa suoritettavat tehtävät
Koulutukseen kuuluu kaikkia sen opintokokonaisuuksia integroiva opinnäytetyö, joka on johonkin psykoterapian erityiskysymykseen laaja-alaista perehtymistä vaativa, tieteellisen kirjoittamisen periaatteita noudattava kirjallinen tuotos. Opinnäytteen tavoitteena on edistää opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä psykoterapeuttina sekä teoreettisen ja kliinisen osaamisen integraatiota. Opinnäytetyössä opiskelijan tulee osoittaa:
Työnohjaus, jonka tulee perustua vähintään 300 tuntiin psykoterapeuttista potilastyötä, toteutetaan ryhmätyönohjauksena neljän opiskelijan ryhmissä noin 4 tuntia kerrallaan, noin 4 kertaa lukukaudessa. Potilastyötä ei lasketa opintopisteisiin. Koulutukseen kuuluu vähintään kaksi pitkää koulutushoitoa (yli vuoden, yli 40 tapaamiskertaa) ja neljä aikarajoitteista koulutushoitoa (alle vuoden, alle 40 tapaamiskertaa). Työnohjausta on yhteensä 140 tuntia.
Koulutukseen kuuluu 40 tuntia ryhmämuotoista koulutuspsykoterapiaa sekä 40 tuntia yksilöpsykoterapiaa. Ryhmämuotoinen koulutuspsykoterapia toteutetaan koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana 4-5 hengen ryhmissä joko 3+2 päivän, 2+3 päivän tai 2+2+1 päivän jaksoina. Näiden jaksojen välissä on joidenkin viikkojen tai kuukausien välityöskentelyjakso. Yksilöpsykoterapia suositellaan toteutettavaksi ryhmämuotoisen koulutuspsykoterapian jatkoksi. Koulutuspsykoterapian tulee olla kognitiivista ja psykoterapeutin tulee olla vaativan erityistason (VET) psykoterapeutti tai kouluttajapsykoterapeutti.
Koulutusohjelmassa hankittu osaaminen osoitetaan jatkuvalla näytöllä. Jatkuva näyttö tarkoittaa sitä, että opiskelijan psykoterapeuttikompetenssien kehittymistä arvioidaan itsereflektiivisesti yhdessä työnohjaajan ja vastuukouluttajien kanssa. Näyttö kertyy koko koulutusprosessin ajan ja sen kertymistä arvioidaan erityisesti työnohjauksessa ja HOPS-keskusteluissa vastuukouluttajien kanssa.
Koulutuksen teoria- ja menetelmäopinnot: 15 390 euroa. Koulutusmaksu jakautuu seitsemälle lukukaudelle.
Muut maksut, jotka maksetaan suoraan palveluntarjoajalle: