Kampusseikkailu

Kampusseikkailu on peli, jossa lukiolaisjoukkueet suorittavat yliopiston kampuksilla erilaisia tiedollisia ja luovia tehtäviä. Tavoitteena on tutustua yliopiston oppiainetarjontaan, opiskelijoihin ja oppimisympäristöihin elämyksellisellä tavalla. Pelivälineenä on oppilaan oma mobiililaite, kuten tabletti, läppäri tai puhelin. Pelilauta toimii interaktiivisesti verkossa: pelaajat palauttavat tehtäviään reaaliajassa pelinjohtajalle, joka johtaa peliä komentokeskuksestaan.

Keskustakampuksella, Kumpulassa tai Viikissä pelattava peli kestää 2-3 tuntia. Vähintään 20 hengen lukiolaisryhmät voivat neuvotella hakijapalveluiden kanssa pelin järjestämisestä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen anu.k.korhonen at helsinki.fi.

Pelin idea

Mikä minusta tulee isona? Olisiko yliopisto minua varten? Suomen suurimman ja kauneimman yliopiston oppiaineet ja kampukset ovat niin vaikea hahmottaa!

Kampusseikkailijat ottavat yliopiston haltuun suorittamalla kartalla olevia tehtäviä. Jokaisesta onnistuneesta suorituksesta joukkue saa opintopisteitä. Mitä laajemmin joukkue tutustuu yliopistoon, sitä helpompi on pohtia omia opiskelumahdollisuuksia! Joukkue, joka suorittaa laajimman tutkinnon eli kerää eniten opintopisteitä, on voittaja – Primusmaisteri.

Pelissä voi voittaa toisellakin tavalla. Kampukselle on kätketty Dekaanin Diplomi. Joukkue, joka löytää Diplomin, pääsee kamppailemaan Ultimusmaisterin arvonimestä. Muut joukkueet voivat kuitenkin anastaa itselleen paikan loppukilpailussa löytämällä Hevosenkengän ja tuomalla sen ensimmäisenä joukkueena maaliin. Peli huipentuu Suureen Finaaliin.

Missä pelataan?

Keskustakampuksen pelin kokoontuminen on Porthanian aulassa (Yliopistonkatu 3) vasemmalla olevien hissien takana. Koko joukkueen on hyvä olla valmiina sovittuun aikaan mennessä! Porthaniaan on viiden minuutin kävelymatka rautatieasemalta ja Kaisaniemen metrolta.

Viikin kampuksen pelin kokoontuminen on Infokeskus Koronan aulassa (Viikinkaari 11). Koko joukkueen on hyvä olla valmiina sovittuun aikaan mennessä! Siniseen ja pyöreään Koronaan on helpoin tulla busseilla 68 (Rautatientorilta), 57 ja 550 (Jokeri), pysäkkinä Viikin tiedepuisto.

Käyttäjätunnukset

Kampusseikkailua pelataan 4-5 hengen ryhmissä. Joukkueesi saa kokoontumisen yhteydessä pelitunnuksen ja salasanan, joilla pääsee kirjautumaan peliin täällä.

Mikäli tabletissanne ei ole internet-yhteyttä, voitte käyttää yliopiston verkkoa. Saatte tunnuksen verkkoon kokoontumisen yhteydessä.

Pelaaminen on hauskempaa, jos ratkaisette tehtäviä videoiden avulla. Videot ladataan ensin omalle YouTube-tilille, jonka jälkeen videon osoite linkitetään vastaukseen. Riittää, että yhdellä joukkueen jäsenellä on YouTube-tili, mutta se kannattaa perustaa hyvissä ajoin ennen peliä ja opetella videoiden lataaminen tilille. HUOM! Mikäli ette halua käyttää videoita, voi tehtäviin vastata myös kirjoittamalla ja ottamalla valokuvia.

Tehtävien ratkaiseminen

Kun avaat tehtävän, on se ratkaistava, ennen kuin voit siirtyä seuraavaan tehtävään.

Eri tehtävistä voi saada vaativuustason mukaan 1-5 opintopistettä. Pelinjohto voi antaa myös 1-2 extrapistettä erityisen hienosta, syvällisestä, heittäytyneestä tai luovasta ratkaisusta.

Pelissä saa käyttää apunaan internetiä. Neuvoa saa kysyä muilta ihmisiltä. Reipas kontakti yliopistoväkeen on suorastaan suotavaa. Pelin aikana on kuitenkin syytä olla häiritsemättä kampuksilla työskenteleviä opiskelijoita ja henkilökuntaa ylimääräisellä meluamisella.

Jokaiseen tehtävään liitetään lopuksi postikorttikuva/selfie ryhmästä. Kuvan avulla pelinjohto varmistaa, että joukkue on todella ollut paikan päällä ratkaisemassa tehtävää.

Salamatehtävä keskeyttää pelin. Jokainen joukkue ryhtyy ratkaisemaan samaa salamatehtävää yhtä aikaa. Nopein huolellinen vastaus kerää pisteet. Kun salamatehtävä päättyy, jatkuu peli siihen, mihin se jäi.

Joukkueet voivat viestiä toisilleen ja pelinjohdolle shoutboxin avulla. Pelinjohtoon saa ongelmatilanteissa yhteyden soittamalla numeroon 050 3102779.

Pelin finaali

Pelinjohto ilmoittaa kaikille joukkueille, kun yksi joukkueista on löytänyt Dekaanin Diplomin. Tällöin muut joukkueet voivat yrittää lunastaa paikkaa pelin finaalissa hakemalla Hevosenkengän ilmoitetusta paikasta ja kiiruhtamalla sen kanssa finaalipaikkaan.

Pelin ensimmäinen voittaja on joukkue, joka on saanut eniten pisteitä (Primusmaisterit). Toinen voittaja on finaaliottelun voittaja (Ultimusmaisterit). Finaaliotteluun osallistuvat Dekaanin diplomin löytänyt joukkue sekä se joukkue, joka on saapunut finaalipaikalle ensimmäisenä Hevosenkengän kanssa.

Finaalin lopuksi jaetaan voittajajoukkueille palkinnot. Peli kestää 2-3 tuntia.

Ota mukaan

  • Hyvät kävelykengät ja säähän sopivat vaatteet
  • Sateenvarjo, jos on ennustettu sadetta
  • Tabletti, läppäri tai älypuhelin (1/joukkue)
  • Iloinen ja utelias mieli