Viikin Pop-up Kirjasto 2020-2021

Infokeskuksen 4. kerroksessa toimiva Viikin kampuskirjaston ja Viikin kirjaston yhteinen Pop-up Kirjasto palvelee sekä yliopiston että kaupunginkirjaston asiakkaita siihen asti, kunnes kirjastojen varsinaiset tilat valmistuvat kesällä 2021.

Kampuskirjaston palvelut on suljettu 30.11.-31.1.21. Kaupunginkirjasto palvelee rajoitetuin palveluin arkisin klo 11-18.

Pop-up Kirjastossa on noin 100 luku- ja työskentelypaikkaa, sekä jonkin verran ryhmätyötilaa. Tilat on suunniteltu yhteistyössä kaupunginkirjaston kanssa. 

Kampuskirjaston kokoelmat ja ryhmätyötilat sijaitsevat neljännessä kerroksessa. Viidennessä kerroksessa on hiljaiseen työskentelyyn soveltuvaa itseopiskelutilaa.

Poikkeustilanteen aikana 30.11.-31.1.21 Pop-up Kirjastossa on saatavilla ainoastaan kaupunginkirjaston rajoitetut palvelut arkisin klo 11-18. Kampuskirjasto on suljettu.

Sisäänkäynti on osoitteessa Viikinkaari 11 B.

Tutustu Pop-up Kirjaston pohjakarttaan (pdf) →

Turvallinen toiminta kirjastossa koronapandemian aikana

Pitämällä huolta itsestäsi pidät huolta myös muista.

  • Tule kirjastoon vain terveenä. 
  • Vältä pitkäkestoista ja turhaa oleskelua kirjaston tiloissa, asioi ripeästi.
  • Käytä kasvomaskia.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta.
  • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja kirjaston henkilökuntaan.
  • Noudata kirjastossa esillä olevia koronapoikkeustilan toimintaohjeita.

30.11.20 - 31.1.21 välisenä aikana voit tilata Viikin kampuskirjaston kokoelmiin kuuluvia kirjoja noudettavaksi Kaisa-taloon. Tilaus onnistuu tekemällä kirjaan normaalin varauksen Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, kirja on noudettavissa itsepalveluna Kaisa-talon sisääntulokerroksen varaustennoutoalueelta (3. krs). Kaisa-talon sisääntulokerros (3. krs) on avoinna asiakkaille, muut kerrokset on suljettu.

24h lukusali suljettiin kesäkuussa 2020 eikä se ole sellaisenaan käytössä enää Infokeskuksen remontin jälkeen. Jos sinulla on yhä kulkulupakortti 24h lukusaliin, voit palauttaa sen Viikin kampuskirjaston asiakaspalveluun. Täytettyäsi laskulomakkeen asiakaspalvelutiskillä kirjasto palauttaa panttimaksun tilillesi. 

Luokituksen mukaiset kirjakokoelmat on järjestetty tiiviimmin yhtenäiselle alueelle 4. kerrokseen. Neljännessä kerroksessa on myös sarjat, lehdet ja kurssikirjat. Osa lehdistä on siirretty helmikuussa 2020 Kaisa-taloon, samoin Viikin opinnäytteet ja erikoiskokoelma.

Kaikkien aineistojen sijaintitieto löytyy Helka-tietokannasta.

30.11.20 - 31.1.21 välisenä aikana voit tilata Viikin kampuskirjaston kokoelmiin kuuluvia kirjoja noudettavaksi Kaisa-taloon. Tilaus onnistuu tekemällä kirjaan normaalin varauksen Helka-tietokannassa. Kun saat Helkasta saapumisilmoituksen, kirja on noudettavissa itsepalveluna Kaisa-talon sisääntulokerroksen varaustennoutoalueelta (3. krs). Kaisa-talon sisääntulokerros (3. krs) on avoinna asiakkaille, muut kerrokset on suljettu.

Viikin kampuskirjaston ryhmätyöhuoneet sijaitsevat Pop-up Kirjastossa Infokeskuksen neljännessä kerroksessa. Ryhmätyöhuoneista osa on varattavissa O365-kalenterissa, osaa voi käyttää varaamatta.

Varustus ryhmätyöhuoneissa (maks. 4-12 hlöä): Kiinteä tietokone ja valkokangas. Tietokoneelle kirjaudutaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella. Oma kannettava VGA- tai HDMI-liitännällä.

Jos tarvitset ryhmätyöhuoneessa videotykkiä, voit lainata sen kirjastokortillasi asiakaspalvelusta. Videotykin voit varata käyttöösi etukäteen Office 365-kalenterista.

Varattavien ryhmätyöhuoneiden nimet O365-kalenterissa: Infokeskus, Library Group Study Room 412 ja 414

Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

  • Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee arkisin klo 10-17. 
  • Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-20.
  • Pääkirjaston asiakaspalvelupiste Kaisa-talossa on avoinna arkisin klo 10-19.
  • Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä ovat kiinni 30.11.20-31.1.21.

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta.

Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta

Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi. Kirjastokortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta aikaisintaan seuraavana arkipäivänä siitä, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Huomaa, että poikkeustilanteen aikana 30.11.2020-31.1.2021 kirjastokortin voi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla.

Älä päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmiin (esim. Oodi/Sisu).

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

Tilaa Helka-kortti täyttämällä verkkolomake. Kortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Helka-kortin saat myös asioimalla kirjaston palvelupisteellä.

Huomaa, että poikkeustilanteen aikana 30.11.2020-31.1.2021 kirjastokortin voi noutaa ainoastaan pääkirjaston asiakaspalvelusta Kaisa-talosta. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat kiinni.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.

Kirjaston tilamuutosprojekti kytkeytyy laajempaan Helsingin yliopiston korjaus- ja muutoshankkeeseen, jonka aikana koko Infokeskus Korona uudistuu. Infokeskuksen muutostyöt toteutetaan kahdessa vaiheessa:

  • Ensimmäisessä vaiheessa, kesä 2020 – kesä 2021, muutostöitä tehdään Infokeskuksen 1.-3. kerroksissa.
  • Toisessa vaiheessa, kesä 2021 – kesä 2022, muutostöitä tehdään Infokeskuksen 4.-5. kerroksissa.

Helsingin yliopiston kirjaston tavoitteena on luoda monipuolinen ja joustava oppimisympäristötila yhteistyössä kaupunginkirjaston kanssa. Uudistetut kirjastotilat avataan Infokeskuksen 1.-3. kerroksessa aikaisintaan loppukesästä 2021.

  • Kampuskirjaston luku- ja työskentelypaikkojen nykyinen määrä, noin 270, säilyy.
  • Ryhmätyö- ja hiljaisen työskentelyn tilojen määrä säilyy ennallaan ja ryhmätyötilojen varustus uusitaan.
  • Kirjojen lainaus- ja palautuspisteitä uudistetaan.
  • E-aineistot tuodaan enemmän esille oppimisympäristössä.
  • Painettu aineisto järjestetään selkeästi Infokeskuksen kerroksiin 1.-3.