NADMED: Uusi tapa tukea taudinmääritystä ja hoitopäätöksiä

NADMED syntyi tarpeesta mitata kehon NAD-metaboliitteja, keskeisiä terveyttä sääteleviä ja tasapainottavia molekyylejä.

B3-vitamiinin aineenvaihduntatuotteet eli NAD-metaboliitit kytkevät päälle ja pois päältä satoja biokemiallisia reaktioita kehossamme ja säätelevät aineenvaihduntaamme ympäristöolosuhteiden, erityisesti ravinnon, mukaan.

– NAD+-pitoisuus nousee paaston aikana. Tutkimuksen perusteella tiedetään, että paasto pidentää eläinten ikää, mikä on herättänyt suurta kiinnostusta NAD:in hyödyntämiseksi myös ihmisten terveyttä edistävänä molekyylinä. Kudoksemme muuttavat B3-vitamiinia NAD:ksi. NAD-buustereiden kehittäminen ja kehon NAD-pitoisuuksien kasvattaminen niiden avulla on yhä useamman yrityksen tavoitteena, kun ne kehittävät terveyttä ja pitkäikäisyyttä edistäviä lääkkeitä, kertoo professori Anu Wartiovaara.

NAD-pitoisuuksien selvittämiseen ihmisillä luotettavasti, ei ole kuitenkaan ollut työkaluja. Dosentti Liliya Euron ja professori Anu Wartiovaaran menetelmälöydöksen pohjata kehitetty NADMED on ratkaissut tämän ongelman.

Monet sairaudet muuttavat ja aiheuttavat epätasapainoa elimistön NAD-pitoisuuksissa. Tutkimusnäyttö viittaa NAD+:n puutteeseen mitokondriosairauksissa ja ehdottaa sen osallisuutta myös esimerkiksi munuais- ja aineenvaihduntasairauksissa, neurodegeneratiivisissa sekä tulehduksellisissa sairauksissa kuten myös pitkittyneessä koronataudissa. NAD-pooleihin vaikuttavat myös rappeuttavat ja ravitsemukseen liittyvät tilat kuten liikalihavuus ja ikääntyminen.

– NAD-pitoisuuksien selvittäminen tarjoaa tärkeää lisätietoa diagnooseja ja hoitopäätöksiä varten, mutta siihen ei ole ollut käytettävissä kliinisessä työssä toimivaa ratkaisua. NADMED soveltuu hyvin monenlaisiin lääketieteellisiin tarpeisiin kuten niiden henkilöiden tunnistamiseen, jotka voivat hyötyä NAD-tehostehoidosta, ja sen lisäksi NAD-pitoisuuksien ja -tehostehoidon seurantaan, Wartiovaara selittää.

Uusi diagnostinen työkalu sekä analyysipalvelu

NADMED-työkalu mahdollistaa kaikkien NAD-tyyppien mittaamisen tavallisissa laboratorioissa. Menetelmä skaalautuu suuriin volyymeihin, kun taas tähän asti mittaukset ovat vaatineet kalliita laitteita ja pitkiä prosesseja, eikä kaikkia neljää NAD-muotoa ole pystytty mittaamaan.

– NAD-mittausten kysyntä tutkimuksessa on jo suurta ja kasvaa myös potilastyössä. Kiinnostusta näkyy myös lääkekehityksessä, erityisesti aineenvaihdunta-, mitokondrio-, munuais- ja neurodegeneratiivisiin sairauksiin ja niiden hoitoon liittyen, NADMEDin Chief Operations Officer Jana Buzkova vahvistaa lopuksi.

Ongelma

Tällä hetkellä ei ole olemassa sellaista veritestiä, jolla voitaisiin selvittää NAD-metaboliittien määrä elimistössä. NAD-molekyylien puute on haitallista terveydelle ja sillä on yhteys useisiin vakaviin sairauksiin.

Ratkaisu

Menetelmä, jolla voidaan mitata NAD-metaboliittien tasot veri- sekä muista kudosnäytteistä.

Keskeiset hyödyt

• Kaikkien neljän NAD-metaboliittien taso voidaan mitata verestä tai mistä tahansa kudoksesta.

• Menetelmää voidaan soveltaa sekä yksittäisen näytteen analysointiin että suuren mittaluokan seulontaan (high-throughput screening)

• Menetelmä on helppo käyttää missä tahansa kliinisessä laboratoriossa.

Liiketoimintamalli

Teknologian kaupallistamisesta vastaa startup-yritys, joka tarjoaa diagnostiikkatyökaluja ja analyysipalveluita kliinisille laboratorioille, ikääntymisklinikoille, tutkimuslaitoksille ja lääkeyhtiölle.

Teknologialle on jätetty patenttihakemus, joka suojaa hankkeessa luotua ainutlaatuista menetelmää.

Tule mukaan

Etsimme sijoittajia ja kumppaneita tutkimus- ja lääketeollisuudesta. Haemme myös yritykseemme avainhenkilöitä.

Tutustu NADMEDin verkkosivuihin.

Jari Närhi, CEO