Avoin yliopisto: Muinaisen Lähi-idän kielet

Muinaisen Lähi-idän kielet on Helsingin yliopiston kielten kandiohjelman opintosuunta.

Kiinnostaako muinaisen Lähi-idän historia? Nyt voit opiskella muinaisen Lähi-idän tutkimusta Helsingin yliopiston uudessa opintosuunnassa.

Muinaisen Lähi-idän tutkimus tutkii muinaisen Lähi-idän historiaa, kieliä ja kulttuureja (noin 3000 eaa. – 100 jaa.), joilla on paljon annettavaa myös nykyajan ihmiselle: länsimainen kulttuuri ja monet uskonnot pohjautuvat osaltaan muinaisen Lähi-idän keksintöihin ja kulttuureihin.

Helsingin yliopisto on ainoa paikka Suomessa jossa voi opiskella muinaisen Lähi-idän kieliä ja kulttuureja.

Koulutamme erikoistuneita asiantuntijoita, jotka osaavat analysoida ja tulkita alkukielillä kirjoitettuja lähteitä, esimerkiksi mesopotamialaisella nuolenpääkirjoituksella kirjoitettuja akkadin ja sumerinkielisiä tekstejä. Muinaisen Lähi-idän opinnot koostuvatkin sekä kieli-, kulttuuri-, että menetelmäopinnoista. Akkadin ja sumerin lisäksi muinaisen Lähi-idän tutkimuksen opinnoissa voi opiskella myös muita muinaisen Lähi-idän kieliä, kuten

• arameaa
  • hepreaa
  • ugaritia
  • syyriaa
  • koptia
  • kreikkaa
  • heettiä tai
  • muinaisen Egyptin kieliä (esimerkiksi hieroglyfitekstejä).

Kieliopintojen lisäksi joka lukukaudella on tarjolla muinaisen Lähi-idän historiaan ja kulttuureihin liittyviä kursseja.

Edeltäviä opintoja tai osaamista ei edellytetä.

Muinaisen Lähi-idän opinnot

Voit opiskella Muinaisen Lähi-idän opinnoista yksittäisiä kursseja tai suorittaa laajemman opintokokonaisuuden:

Opinnoista valtaosa toteutetaan yhteisopetuksen koulutusohjelman kanssa eli avoimen yliopiston opiskelijat osallistuvat tutkinto-opiskelijoiden kursseille.

Tarkemmat tiedot löydät kurssin sivulta. Opintoihin ilmoittaudutaan kurssi kerrallaan.

Kurssitarjontaan saattaa tulla muutoksia vuosittain.

Joitain kursseja ei ole vuosittain tarjolla avoimina yliopisto-opintoina ja osaan kursseihin voi liittyä esitietovaatimuksia.

Perusopintoihin kuuluu 15 opintopistettä kieliopintoja (10 op yhtä muinaisen Lähi-idän kielistä ja 5 op jotain muuta muinaisen Lähi-idän kieltä). Lisäksi opintoihin kuuluu kolme 5 op laajuista kurssia jotka yhdessä kattavat muinaisen Lähi-idän tutkimuksen perusteet: historian kaaren noin vuodesta 3000 vuoteen 323, maantieteen, tärkeimmät alan teokset, katsauksen primäärilähteisiin, katsauksen materiaaliseen kulttuuriin ja tärkeimipiin sosiaalisiin instituutioihin.

Perusopintojen vaihtoehtona voit suorittaa Muinaisen Lähi-idän kielet, opintokokonaisuus (15 op). Tällöin valitse kolme perusopintojen kursseista.

Muinaisen Lähi-idän kielet, perusopinnot (30 op) Kurssitarjontaan saattaa tulla muutoksia vuosittain.

Tarjolla olevat kurssit ovat osa Muinaisen Lähi-idän kielten aineopintoja. Opinnot ovat Helsingin yliopiston kielten kandiohjelman mukaisia. Kursseilla on rajallinen määrä paikkoja.

Muinaisen Lähi-idän kielten aineopintoja Kurssitarjontaan saattaa tulla muutoksia vuosittain.
Ohjeita opiskeluun

Tärkeää tietoa opiskeluihisi liittyen löydät Opiskelijan ohjeista.

Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta, ota yhteyttä avoin-student@helsinki.fi

Tutkinto-opiskelijaksi?

Tutustu koulutusohjelmiin ja opiskelijaksi hakemiseen

Sinua voisi kiinnostaa myös