Avoin yliopisto: Elokuva- ja televisiotutkimus

Elokuva- ja televisiotutkimus on taiteiden tutkimuksen maisteriohjelmaen opintosuunta. Osa elokuva- ja televisiotutkimuksen opinnoista tarjotaan kaikille avoimina yliopisto-opintoina. Voit opiskella yksittäisiä kursseja.

Elokuvalla ja televisiolla on tärkeä rooli yhteiskunnassa ja yksittäisten ihmisten elämässä. Elokuva- ja televisiotutkimus tarjoaa käsitteellistä välineistöä ja historiallisen perspektiivin elokuvan ja television ymmärtämiselle ennen kaikkea audiovisuaalisen kerronnan muotoina.

Elokuva- ja televisiotutkimus on  lukuvuoden 2023-2024 alusta lähtien taiteiden tutkimuksen maisteriohjelman oppiaine.

Elokuva- ja televisiotutkimuksen maisteriopintoja

Avoimen yliopiston opintotarjonnassa on yksittäisiä elokuva- ja televisiotutkimuksen kursseja,  jotka ovat osa Taiteiden tukimuksen  maisteriohjelman opintoja. Kurssit vaihtelevat lukuvuosittain.

Tutustu kurssien esitietovaatimuksiin. Tarkemmat tiedot löydät kurssin sivulta. Opintoihin ilmoittaudutaan kurssi kerrallaan.

ENNAKKOTIETO, muutokset mahdollisia (päivitetty 22.4.2024):
Lukuvuonna 2024-2025 järjestetään seuraava opetus

Kurssit järjestetään lähiopetuksena.

• TTM-501 Johdatus elokuva- ja televisiotutkimukseen 5 op, syyslukukausi 2024
  • TTM-502 Elokuvan historia 5 opm kevätlukukausi 2025
  • TTM-EL350 Vapaavalintainen erikoistumiskohde: Audiovisuaalinen kerronta dokumenttielokuvassa 5 op, syyslukukausi 2024 UUTTa
  • TTM-EL311 Elokuva-analyysi 1 5 op, syyslukukausi 2024 UUTTA
  • TTM-EL313 Teoriat ja käsitteet: Elokuvatutkimuksen teoriat ja käsitteet 5 op, syyslukukausi 2024 UUTTA

Lukuvuoden 2024-2025 opintotarjonta julkaistaan kesäkuun 2024 loppuun mennessä.

Elokuva- ja televisiotutkimuksen kurssit Voit opiskella yksittäisiä kursseja. Lisätiedot ja ilmoittautuminen kurssisivulla.

ENNAKKOTIETO, muutokset mahdollisia:
Lukuvuonna 2024-2025 järjestetään seuraavat Taiteiden tutkimuksen maisteriohjelman yhteisten syventävien opintojen kurssit:

• TTM-410 Taiteiden filosofiaa: Tulkinnan filosofiaa 5 op, etäopetus (tiettyyn aikaan), syyslukukausi 2024 UUTTA
  • TTM-440 Orfeuksen lyyra ja Panin huilu: Antiikin myytit ja musiikki 5 op, lähiopetus, syyslukukausi 2024 UUTTA
  • TTM-440 Taiteidenvälisyys: digitaalisuus, multimediaalisuus ja transmediaalisuus: Taiteidenvälisyys: tutkimusperinteitä ja näkökulmia 5 op, lähiopetus, kevätlukukausi 2025 UUTTA

Päivitetty 22.4.2024

Maisteriohjelman muut opinnot Lisätiedot ja ilmoittautuminen kurssisivulla.

ENNAKKOTIETO, muutokset mahdollisia:
Lukuvuonna 2024-2025 järjestetään seuraava taiteiden tutkimuksen maisteriohjelman valinnaisten opintojen kurssi:
TTM-471/TTM-472/TTM-473 Kestävyys taiteiden tutkimuksen näkökulmasta 5 op, monimuoto-opetusta (lähi-ja etäopetusta),  syyslukukausi 2024

Päivitetty 22.4.2024

Taiteiden tutkimuksen maisteriohjelman valinnaiset opintokokonaisuudet Voit suorittaa yksittäisiä kursseja.

Avoimessa yliopistossa voit opiskella myös kesällä; kursseja alkaa aina toukokuun alusta elokuun loppuun saakka. Valtaosa opinnoista järjestetään verkossa.

Elokuva- ja televisiotutkimuksen opinnoista järjestetään kesällä etäopintoina kurssi:
Avoin yo: Vaaleanpunaisia unelmia - Feminismi ja feminiinisyydet mediakoneiston rattaissa? 5 op (Korvaavuudet: TTM-EL350, TTM-471,472,473, KUKA-SPT503, KUKA-AL217/AL219)
Kurssisivu julkaistaan Avoin yliopisto: Humanistisen tiedekunnan ja psykologian kesäopinnot 2024 -sivulla (linkki alla).

Tutustu avoimen yliopiston muihin  kesäopintoihin.

Tutustu myös tulevien opintojen ennakkotietoihin.

Siirtymäsäännöt

Jos olet suorittanut aiempina vuosina elokuva- ja televisiotutkimuksen opintoja, voit oheiselta sivulta tarkistaa niiden vastaavuuden nykyisten kurssien kanssa.

Ohjeita opiskeluun ja opintoneuvonta

Löydät opiskeluun liittyvää tärkeää tietoa Opiskelijan ohjeista.

Uudelle opiskelijalle: Tutustu opiskelun muistilistaan, josta löydät kootusti opiskelun eri vaiheisiin liittyvät käytännöt ja ohjeet.

Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta, ota yhteyttä!

Olet tervetullut osallistumaan myös kaikille avoimiin ja maksuttomiin Opiskelutaito-webinaareihin! Webinaarit on toteutettu usean korkeakoulun yhteistyönä.

Tutkinto-opiskelijaksi?

Tutustu koulutusohjelmiin ja opiskelijaksi hakemiseen

Ennen syksyä 2023 järjestetyt opinnot

Katso ennen syksyä 2023 järjestetyt opinnot opintotarjonnan hausta