Jokaiselle Avoimen yliopiston opiskelijalle myönnetään käyttövaltuus (ent. käyttölupa, AD-lupa) Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Valtuutta käytetään henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla.

Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijat käyttävät opinnoissaan voimassa olevaa käyttäjätunnustaan.

Käyttövaltuus myönnetään ilmoittautumisen perusteella kaikille Avoimen yliopiston opiskelijoille opinto-oikeuden ajaksi. Käyttäjätunnus pysyy koko ajan samana. Tunnuksen voimassaolo päivittyy aina uuden opintojakson alkamisen tai uuden ilmoittautumisen perusteella. Uusi ilmoittautuminen jatkaa automaattisesti vanhan tunnuksen voimassaoloa. Jos tunnuksen voimassaolo ei jatku ilmoittautumisesta ja uudesta opintojaksosta huolimatta, on luvanhaltijan itse jatkettava sitä jatkolomakkeella.

Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella käytettäviä palveluita ovat

  • Avoimen verkkopalvelun Omat sivut -osion palvelut
  • verkko-oppimisympäristö Moodle
  • opintosuoritusrekisteri WebOodi (ohje)
  • opinto-ohjelmiin kirjautuminen/kurssisivut
  • kirjaston e-aineistot
  • Flamma-intranet
  • yliopiston wikipalvelut
  • yliopiston vierailijaverkko (Eduroam/HUPnet)
  • opiskelijoille tarkoitetut työasemat ja kotihakemisto
  • Microsoft Office 365-palvelut sekä helsinki.fi -sähköpostiosoite 16.2.2017 alkaen. Kirjaudu sähköpostiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365.

Lisätietoa palveluista

Käyttäjätunnuksen aktivointi edellyttää vahvaa sähköistä tunnistamista.

Sähköisen tunnistautumisen vaihtoehdot: Valitse tunnistautumistavaksi joko

  • pankkitunnistus (henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset) tai
  • mobiilivarmenne tai
  • varmennekortti, joka on poliisin myöntämä sirullinen henkilökortti tai OP-ryhmän Visa Electron -maksukortti. Tarvitset lisäksi kortinlukijalaitteen ja -ohjelmiston.

Mikäli sähköinen tunnistautuminen ei ole mahdollista, täytä käyttäjätunnushakemus ja lähetä se helpdeskiin sähköpostitse (helpdesk@helsinki.fi). Helpdesk luo tunnuksen ja lähettää siitä sähköpostiisi kuittauksen, kun olet saanut viestin, käy ID Point tunnistautumispisteellä todistamassa henkilöllisyytesi. Tämän jälkeen voit soittaa helpdeskiin (02 941 55 555) ja saada tunnuksen ja salasanan.

Saat sähköpostitse ohjeen käyttäjätunnuksen aktivoinnista.

  • Kun opinto-oikeutesi on kirjattu Helsingin yliopiston opiskelijatietojärjestelmään, voit aktivoida tunnuksesi viestin ohjeiden mukaisesti. Tunnus kannattaa aktivoida viimeistään ennen opintojen alkua.
  • Tunnuksen aktivoinnin yhteydessä saat käyttöösi Helsingin yliopiston sähköpostiosoitteen sekä Office 365 -postilaatikon.

  • Tunnus ja sähköpostiosoite toimivat vielä kymmenen viikkoa opinto-oikeuden päättymisen jälkeen.

  • Jos sinulla on ennestään vanha Helsingin yliopiston käyttäjätunnus, jolta puuttuu O365-palvelut (palvelu saatavissa 16.2.2017 alkaen), voit pyytää sen käyttöönottoa helpdeskistä.

     

Muista aktivoida tunnuksesi ajoissa: tunnus on käytettävissä aikaisintaan tunnin kuluttua aktivoinnista, joissain tapauksissa vasta vuorokauden kuluttua.

Käyttäjätunnuksen aloitussalasana on vaihdettava ennen kirjautumista tunnistautumista vaativiin palveluihin.

Salasana täytyy uusia vuoden välein. Salasanan vaihdosta ja uusimisesta tulee muistutus sähköpostiin.

Voit tarkastella oman tunnuksen tietoja (kuten sen voimassaoloaikaa) kirjautumalla Käyttäjän tiedot -sivulle.

Palvelusta voit lisätä tunnuksellesi yliopiston ulkopuolisen sähköpostiosoitteen, jos jätit sen lisäämättä tunnusta aktivoidessasi. Voit myös tarvittaessa muuttaa lisäämäsi sähköpostiosoitteen. Tiedot päivittyvät tunnukselle seuraavaan aamuun mennessä.