Helsingin yliopiston käyttäjätunnus

Avoimen yliopiston opiskelijat saavat opintojensa ajaksi käyttöönsä Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksen. Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen alkua. 

Huom! Kaikilla Mooc-kursseilla ei tarvita Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta. Näillä kursseilla opiskelijoille ei myönnetä myöskään tietojärjestelmien käyttövaltuuksia. Tieto asiasta löytyy kunkin Mooc-kurssin opinto-ohjelmasta. Katso lisätietoja Mooc-kurssien käytännöistä.

Avoimen yliopiston opiskelijoille myönnetään ilmoittautumisen yhteydessä käyttövaltuus Helsingin yliopiston tietojärjestelmien käyttöön. Käyttövaltuutta käytetään henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla. Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen aloittamista. 

Käyttövaltuus myönnetään ilmoittautumisen perusteella opinto-oikeuden ajaksi. Jos opiskelija ilmoittautuu myöhemmin uusiin opintoihin, pysyy käyttäjätunnus samana, ja vain sen voimassaolo päivittyy uuden opintojakson alkamisen tai uuden ilmoittautumisen perusteella. Jos tunnuksen voimassaolo ei kuitenkaan jatku ilmoittautumisesta ja uudesta opintojaksosta huolimatta, on luvanhaltijan itse jatkettava sitä jatkolomakkeella

Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijat käyttävät myös Avoimen yliopiston opinnoissa voimassa olevaa käyttäjätunnustaan. 

Huom! Kaikilla Mooc-kursseilla ei tarvita Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta. Näillä kursseilla opiskelijoille ei myönnetä myöskään tietojärjestelmien käyttövaltuuksia. Tieto asiasta löytyy kunkin Mooc-kurssin opinto-ohjelmasta. Katso lisätietoja Mooc-kurssien käytännöistä. 

Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella käytettäviä palveluita ovat

Lisätietoa palveluista

*) Huom! Saat helsinki.fi -sähköpostiosoitteen käyttöösi automaattisesti käyttäjätunnuksen aktivoinnin (ks. alla) yhteydessä. Kaikki opiskeluusi liittyvät sähköpostit lähetetään oletusarvoisesti helsinki.fi -sähköpostiosoitteeseen, ellet erikseen ohjaa postia johonkin toiseen osoitteeseen.  Kirjaudu sähköpostiin osoitteessa www.helsinki.fi/office365.

Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen alkua ja em. palveluiden käyttöönottoa. Aktivointi tapahtuu verkossa ja edellyttää joko henkilökohtaista tai vahvaa sähköistä tunnistautumista (ks. alla). 

Huom! Käyttäjätunnuksen voi aktivoida aikaisintaan ilmoittautumista seuraavana päivänä. Käyttäjätunnus toimii aikaisintaan tunnin ja enimmillään vuorokauden kuluttua sen aktivoinnista. Nämä viiveet johtuvat tiedonsiirroista eri tietojärjestelmien välillä.  

Huom! Kaikilla Mooc-kursseilla ei tarvita Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta. Näillä kursseilla opiskelijoille ei myönnetä myöskään tietojärjestelmien käyttövaltuuksia. Tieto asiasta löytyy kunkin Mooc-kurssin opinto-ohjelmasta. Katso lisätietoja Mooc-kurssien käytännöistä.

Ohje käyttäjätunnuksen aktivointiin

Muista aktivoida käyttäjätunnuksesi hyvissä ajoin ennen opintojen alkua! 

Käyttäjätunnuksen aktivointi edellyttää tunnistautumista joko sähköisesti tai henkilökohtaisesti. 

Vahva sähköinen tunnistautuminen tapahtuu joko

  • pankkitunnistuksella (henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset) tai
  • mobiilivarmenteella tai
  • varmennekortilla, joka on poliisin myöntämä sirullinen henkilökortti tai OP-ryhmän Visa Electron -maksukortti. Tarvitset lisäksi kortinlukijalaitteen ja -ohjelmiston.

Mikäli sähköinen tunnistautuminen ei ole sinulle mahdollista, toimi näin: 

  • Täytä sähköinen käyttäjätunnushakemus, allekirjoita ja lähetä se yliopiston helpdeskiin: helpdesk@helsinki.fi. Mainitse hakemuksen yhteydessä, että kyse on Avoimen yliopiston opinnoista. 
  • Helpdesk luo käyttäjätunnuksen ja lähettää siitä sähköpostiisi kuittauksen.
  • Kun olet saanut viestin, käy todistamassa henkilöllisyytesi yliopiston ID Point -tunnistautumispisteessä.
  • Tämän jälkeen soita helpdeskiin (p. 02941 55555), jolloin saat käyttäjätunnuksen ja salasanan.
  • Huom! Jos asut toisella paikkakunnalla, etkä pääse käymään ID Point -tunnistautumispisteessä: Täytä ja allekirjoita käyttäjätunnushakemus ja lähetä se Helsingin yliopiston Helpdeskiin: helpdesk@helsinki.fi. Mainitse hakemuksen yhteydessä, että kyse on Avoimen yliopiston opinnoista. Saat Helpdeskistä lisäohjeet käyttäjätunnuksen aktivoimiseksi. 

Käyttäjätunnuksen aloitussalasana on vaihdettava ennen kirjautumista tunnistautumista vaativiin palveluihin.

Salasana täytyy uusia vuoden välein. Salasanan vaihdosta ja uusimisesta tulee muistutus sähköpostiin.

Voit tarkastella oman käyttäjätunnuksesi tietoja (kuten sen voimassaoloaikaa) kirjautumalla Käyttäjän tiedot -sivulle.

Palvelusta voit lisätä käyttäjätunnuksellesi yliopiston ulkopuolisen sähköpostiosoitteen, jos jätit sen lisäämättä tunnusta aktivoidessasi. Voit myös tarvittaessa muuttaa lisäämäsi sähköpostiosoitteen. Tiedot päivittyvät käyttäjätunnukselle seuraavaan aamuun mennessä.