Terveempi maailma

Me Helsingin yliopistossa tutkimme väestön terveyttä, yksilöllistä lääketiedettä, aivojen ja mielen terveyttä sekä eläinten ja ihmisten yhteistä terveyttä. Varmistamme, että tutkimuksen ja opetuksen avulla voimme paremmin ja meillä on osaavia terveyden huippuasiantuntijoita, jotka ratkovat terveyden haasteita tulevaisuudessakin.

Tutustu tutkimukseemme, opetukseemme ja yhteistyöhön tällä sivulla.

Terveystutkimuksen huippuja Helsingin yliopistossa

Tutkimme Helsingin yliopistossa terveyttä monipuolisesti: teemme perimästä saatavan tiedon ja biopankkien avulla huippuluokan geenitutkimusta, hyödynnämme digitaalisia mahdollisuuksia, kuten tekoälyä yksilöllisessä tutkimuksessa sekä hoidossa ja kehitämme uusia innovaatioita, jotta oppisimme ymmärtämään aivojamme paremmin.

Tutustu terveyden alan tutkimukseemme esimerkiksi lääketieteellisen tiedekunnan huippuohjelmissa (englanniksi). Lue myös lisää neurotieteen ja yksilöllisen lääketieteen tutkimuksen keihäänkärjistämme.

Kouluttaudu terveyden asiantuntijaksi

Koulutamme terveyden asiantuntijoita Meilahden ja Viikin kampuksilla, lääketieteellisessä tiedekunnassa sekä eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa. Terveytemme kytkeytyy myös biologiaan ja ympäristöön, jossa elämme. Elämän monimuotoisuutta voit opiskella bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa.

Valtiotieteellisen ja lääketieteellisen tiedekunnan yhteinen sosiaali- ja terveystutkimuksen ja -johtamisen maisteriohjelma kouluttaa tulevaisuuden osaajia, jotka kykenevät toimimaan moniammatillisessa toimintaympäristössä ja kehittämään tulevaisuuden hyvinvointipalveluita.

Tarjoamme myös erilaisia mahdollisuuksia oman osaamisen päivittämiseen. Katso esimerkiksi kurssivalikoimamme avoimessa yliopistossa.

Lue tutkimusuutisia terveydestä
Rakenna terveempää maailmaa kanssamme

Teemme yhteistyötä alumnien, yritysten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.

Tutkimuksen avulla voimme estää tulevat pandemiat

Helsingin yliopistossa tehdään vahvaa virologian tutkimusta. Tutkijamme selvittivät muun muassa ensimmäisestä COVID-19-tautitapauksesta lähtien sekvensoinnin avulla koronaviruksen perimää ja seurasivat viruksen muuttumista aallosta toiseen.

Koronapandemian aikana tutkimuksemme keskittyi infektion diagnostiikkaan, hoitoon, molekyyliepidemiologiaan sekä perustutkimukseen. Tutkijamme ovat seuloneet muun muassa lääkeaineita ja olleet mukana kehittämässä ensimmäistä suomalaista koronarokotetta. He tutkivat myös viruksen tarttumista ja selvittivät, miten koronavirus leviää.

Vain tutkimus auttaa meitä varautumaan tulevia pandemioita varten. Tutustu tutkimukseemme.

Katso ja kuuntele, mitä tutkijat sanovat terveydestä