Varför recumbent?

Varför vill man cykla på en sådan konstig cykel? Det finns tre skäl till att cykla på recumbenter i stället för vanliga cyklar.

Skönare

Man slipper att få ont i baken, ryggen, axlarna, nacken, armarna eller handlederna. En recumbent är konstruerad så att man sitter bekvämt tillbakalutad i ett säte med tramporna framför sig. Det finns två huvudtyper av säten och båda är mycket bekväma: en ram med tyg eller nät uppspänt, ett helt säte i glasfiber eller aluminium med stoppning på.

Säkrare

Man slipper riskera att fara med huvudet före i gatan eller något annat hårt föremål eftersom man kommer med fötterna först. Dessutom har man tyngdpunkten lägre och kan hålla emot med benen så att man kan bromsa mycket hårdare utan att riskera att åka av cykeln.

Snabbare

Precis som med vanliga cyklar finns det en del olika typer som är avpassade för olika sorters cykling.

Brukscyklar, både långa med framhjulet framför tramporna och korta med framhjulet bakom tramporna.

Racercyklar, en del extrema där man sitter mycket långt ner mellan hjulen och även cyklar försedda med heltäckande kåpor. Kåpor är tillåtna i HPV-tävlingar.

Sportcyklar som inte är så extrema som ovan men med tramporna ganska högt och en mera liggande körställning än brukscyklarna.

Touringcyklar som oftast är långa med mycket stor lastkapacitet och konstruerade så att man ska ha det så bekvämt som möjligt under långa cykelturer.

Det finns även tandemcyklar och trehjulingar (det är inte barncyklar). Mountainbikes och andra typer av off-roadcyklar finns inte ännu men en del tillverkare håller på att titta på sådana också.

Gemensamt för alla dessa är att de är snabbare än sina uppräta släktingar framför allt tack vare lägre luftmotstånd eftersom man sitter tillbakalutad med tramporna framför sig men även tack vare en bättre ergonomi; man kan andas mycket bättre och har bättre kraft i benen om man är utsträckt än om man är dubbelvikt över ett styre. I kraftiga uppförsbackar kan dock vanliga cyklar vara snabbare men här kommer cyklistens teknik in och även hur pass tränade cyklistens ben är för en tillbakalutad sittställning eftersom det krävs en viss anpassning av benmusklerna.

Hur får man kontakt med likasinnade?

Det finns en världsomspännande organisation som heter International Human Powered Vehicle Association, IHPVA, med säte i USA och med lokalavdelningar i många länder. Som namnet antyder är det inte bara cyklar det handlar om utan allt i fordonsväg som är muskeldrivet. Det finns entusiaster som håller på med, förutom recumbenter, flygplan, båtar och ubåtar.

Här i Finland har vi en finns en intresseorganisation som heter Lättviktsfordonens vänner (Kevytkulkuneuvojen Ystävät). Kontaktuppgifterna finns på föreningens hemsida. Hösten 1996 ordnade Kevytkulkuneuvojen Ystävät (KevY) den första utställningen med recumbenter i Finland, som besöktes av ca. 300 personer. Efter det har det ordnats flere andra utställningar, Eco-Trip cykelturer, medlemsträffar o.s.v. Medlemmarna består av recumbentcyklister och hembyggare samt av personer som allmänt är intresserade av ämnet.