Ritva Koskennurmi-Sivonen
Kirjallisuusluetteloihin
Back to the literature front page

Haute couture, alta moda, salonkimuoti ja yksilöllinen vaatetus (couture)

Haute couture, alta modea, Finnish couture, and couture in general (ie. individually handmade clothes)

Haute couture on tarkkaan ottaen tietty yksilöllisten vaatteiden tuotantokonsepti, joka on olemassa vain Pariisissa. Varsinkin yleiskielessä ja muotikielessä mutta joskus myös tutkimuskirjallisuudessa tätä termiä käytetään viittattaessa muuhunkin tunnettujen suunnittelijoiden luomaan korkeatasoiseen, mittojen mukaan käsin valmistettuun vaatetukseen. Suomessa tätä tuotantotapaa lähinnä ovat aiemmin olleet muotisalongit. Nykyiset käsin valmistetut yksilölliset vaatteet ovat myös em. tuotantotapojen sukulaisia tähän päivään jayhteiskuntaan sovelletussa muodossa. Kaikkia näitä voitaisiin kutsua nimellä couture, joka – vaikka onkin alunperin ranskaa – kattaa vapaasti ja käsitteelisesti korkeammalla tasolla eri maiden haute couturea muistuttavat muotiluomukset sekä niihin liittyvät kulttuuriset ja tuotannolliset seikat.

Adams, S. 1978. The Dishonest Paris Label. Dress Vol. 4. Earleville, MD: The Costume Society of America, 17–23.

Ajkay, A. von 1987. Man kan om man vill, sa sömmerskan Augusta Lundin ). Kungligt klädd kungligt mode (Royal clothes royal fashion). Stockholm: Berghs Förlag och Livrustkammaren, 106–115.

L’Alta moda capitale. Milano: Fabbri Editori,.

Armani. 2000. New York: Guggenheim Museum.

Beaudoin-Ross, J. 1991. Marie-Paule Haute Couture. Dress Vol. 18. Earleville, MD: The Costume Society of America, 15–25.

Blum, D. E. 2004. Shocking! The Art and Faashion of Elsa Schiaparelli. New Haven: Yale University Press.

Bott, Danièle.2007. Chanel. Collections and Creations. London: Thames & Hudson.

Breward, C. 2003. Fashion. Oxford: oxford University Press. Ei pelkästään haute couturea, mutta sitäkin on. Huom. Tämän kirjan lopussa on Further Reading osa, jossa on erinomaisia kirjallisuusviitteitä lukujen aiheen mukaisessa järjestyksessä.

Breward, C., Conekin, S. & Cox, C. (eds.) 2002. The Englishness of English Dress. Oxford: Berg. (Osa artikkeleista koskee myös couturea.)

Chapsal, M. 1989. La chair de la robe. Paris: Fayard.

Charles-Roux, E. 1989. Chanel. London: Harvill.

Chausy-Hénin, J. 1990. La HAUTE COUTURE. Un élément du rayonnement mondial de Paris. Lille: Université des Sciences et Techniques de Lille-Flandres-Artois.

Golbin, Pamela (dir.) 2009. Madeleine Vionnet. Puriste de la mode. Paris: Des Arts Décoratives.

Carr, Roberta. 1993. Couture. The Art of Fine Sewing. Portland: Palmer/Pletsch.

Coleman, E. 1989. The Opulent Era. Fashions of Worth, Doucet and Pingat. London: Thames and Hudson.

Crane, D. 1997a. Globalization, organizational size, and innovation in the French luxury industry: Production of culture theory revisited. Poetics # 24: 393–414.

Crane, D. 1997b. Postmodernism and the Avant-Garde: Stylistic Change in Fashion Design. MODERNISME / modernity Vol. 4, # 3: 123–140.

Delpierre, Madeleine. 1989. Rose Bertin, les marchandes de modes et la Révolution. In Modes & Révolutions. Paris: Musée de la Mode et du Costume, 21–25.

Delpierre, Madeleine. 1997. Le Costume. La Haute Couture 1945–1995. Paris: Flammarion.

Demornex, Jacqueline. 1990. Madeleine Vionnet. Paris: Edition du Regard.

Demornex, Jacqueline. 1991. Madeleine Vionnet. London: Thames & Hudson.

Durland Spilker, Kaye & Takeda Sadako, Sharon. 2007. ControModa. Firenze: Skira.

Le dessin sous toutes ses coutures. Paris: Palais Galliera – Les Musées de la Ville de Paris.

The Genius of Charles James. New York, NY: Brooklyn Museum.

Germain, V. 1988. Märthaskolan. Fataburen 1988. Stockholm: Nordiska Museet, 163–175.

Germain, V. 1996. To Be Educated for the Home, To Learn a Profession or To Create Femininity. In Suojanen, U. (ed.) Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Research report 161. Helsinki: Department of Teacher Education. University of Helsinki, 129–137.

Giorgio Armani.2001. New York: Guggenheim.

Giroud, F. 1987. Dior. Paris: Editions du Regard.

Guillaume, V. 1993. Jacques Fath. Paris: Éditions Paris-Musées.

Haye, A. de la. 1996. The Cutting Edge. 50 Years of British Fashion 1947–1997. London: V&A Publications.

Haye, A. de la and Tobin, S. 1994. Chanel: The Couturière at Work. London: Victoria and Albert Museum.

Haye, A. de la and Tobin, S. 2011. Chanel: Couture and Industry. London: V&A Publishing.

Heikkilä-Rastas, Marjatta. 2003. Muodin vai muodon vuoksi? Couturemuodin ja muotoilun vaikutukset Kaisu Heikkilä Oy:ssä 1950-luvun lopulta 1980-luvun alkuun suunnittelijan näkökulmasta. Taideteollisen korkeakoulun julkaisu A 42. Helsinki.

Italian Fashion. The Origin of High Fashion and Knitwear. 1987. Milano: Electa.

Jacqueline Kennedy: The White House Years. 2001. New York: The Metropolitan Museum of Art and Bulfinch Press.

Jerde, J. 1981. Mary Molloy: St. Paul’s Extraordinary Dressmaker. Dress, Vol. 7. Earleville, MD: The Costume Society of America, 82–89.

Jouve, M-A. and Demornex, J. 1988. Cristobal Balenciaga. Paris: Editions de Regard

Kennedy, Shirley. 1991. Pucci. A Renaissance in Fashion. New York: Abbeville Press.

Kopisto, S. 1997. Modern Chic Woman. Dress and Fashion 1920–1960. Helsinki: Museovirasto. (Partly in English)

Koskennurmi-Sivonen, Ritva. 2009. Fashion and Architecture.Intertwined Features in the Creations of Kirsti Kasnio. Teoksessa Leena Kaukinen (Toim.) Proceedings of the Crafticulation & Education Conference. Techne Series. Research in Sloyd Education and Craft Science A: 14/2009. Helsinki: NordFo, 93–100. http://hdl.handle.net/10224/4810

Koskennurmi-Sivonen, R. & Pietarila, P. 2005, ‘Quality Clothes – An Outline of a Model for Assessing the Quality of Customized Clothing’ In: In the Making, Copenhagen: Nordes. http://www.helsinki.fi/~rkosken/quality.pdf

Koskennurmi-Sivonen, R. 1998. Creating a Unique Dress – A Study of Riitta Immonen’s Creations in the Finnish Fashion House Tradition. Helsinki: Akatiimi. (In English)

Koskennurmi-Sivonen, R. 1998. Unique Fashion Creations: Atelier Riitta Immonen and Thereafter. Form Function Finland, 57–59. (In English)

Koskennurmi-Sivonen, R. 2001. Helsingin muotisalongit. Teoksessa Av, M. ym. (toim.) Visio ja taito. Suomen muodin viisi vuosikymmentä. Helsinki: Taideteollisuusmuseo.

Koskennurmi-Sivonen, R. 2002. Salonkimuoti lehdistössä. Atelier Riitta Immonen kuvissa ja teksteissä 1945–1985. Hamina: Akatiimi.

Koskennurmi-Sivonen, R. 2008. Muotitaiteilija Riitta Immonen – vaatteita naisille työhön, juhlaan, vapaa-aikaa. Helsinki: Multikustannus.

Kawamura, Yuniya. 2004. The Japanese Revolution in Paris Fashion. Oxford: berg. (Dress, Body, Culture)Kawamura, Yuniya. 2004. The Japanese Revolution in Paris Fashion. Oxford: berg. (Dress, Body, Culture)

Lacroix, C. 1996. Dix ans de mode et d’image. Teokseesa Remaury, B. (toim.) Repères, Mode & Textile 96. Paris: Institut Français de la Mode, 50–59.

Lehto, M-L. 1984. Muotipuku Helsingissä 1550–1950. Narinkka 1983. Helsinki: Helsingin kaupunginmuseo, 19–95.

Leopold, E. 1992. The Manufacture of the Fashion System. Teoksessa Ash, J. and Wilson, E. (toim.) Chic Thrills. A Fashion Reader. Berkeley, CA: University of California Press, 101–117.

Lipovetsky, G. 1994. The Empire of Fashion. Dress in Modern Democracy . Trans. by C. Porter. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Lynam, R. 1972. Couture. Garden City, NY: Doubleday & Company.

Madsen, A. 1990. Coco Chanel. London: Bloomsbury.

Marly, D. de. 1980. The History of Haute Couture 1850–1950. London: Batsford.

Marly, D. de. 1990. Christian Dior. New York, NY: Holmes & Meier.

Martin, M. and Koda, H. 1995. Haute Couture. New York, NY: Harry N. Abrams.

Milbank, C. 1985. Couture: The Great Fashion Designers. London: Thames and Hudson.

Miller, Lesley. 2007. The Couturiers’ Couturier (Balenciaga). London: V&A Publications

Millet, F. 1989. Les métiers de la mode et de beauté. Collection Etudiant Pratique. Paris: Diffusion Bordas.

Muoti – Tyylit ja vaatteet kautta aikojen (Enimmäkseen yleistä pukuhistoriaa. Lopussa esimerkkejä couturemuodista). 2013. Helsinki: Tammi.

Naudin, Jean-Bernard, Simon, Marie & Fasoli, Lydia. 1996. Les Métiers de l’Elégance. Paris: Éditions de Chène.

Olivier, G. 1976. Ateliers de couture. Traverses # 3: 85–90.

Palmer, A. 1997. New Directions: Fashion History Studies and Research in North America and England. Fashion Theory Vol. 1, # 3: 297–312.

Palmer, A. 2001. Couture & Commerce. The Transatlantic Fashion Trade in the 1950s. Vancouver: UBC Press.

Palmer, A. 2009. Dior. A New Look, A new Enterprise (1047–1957). London: V&A Publishing.

Parkins, Ilya. 2012. Poiret, Dior and Schiaparelli. Fashion, Femininty and Modernity. London: Berg.

Parmal, P. 1997. Fashion and the Growing Importance of the Marchandes des Modes in Mid-Eighteenth-Century France. Costume # 31. London: The Costume Society, 68–77.

Picken, M. and Miller, D. 1956. Dressmakers of France. New York, NY: Harper & Brothers.

Robes du soir. 1990. Paris: Palais Galliera Musée de la Mode et du Costume.

Roselle, B. du 1980. La Mode. Paris: Imprimerie nationale.

Rovio, Tanja. 2006. Ateljeepukujen eleganssia. Tampereen museoiden julkaisuja 89.

Samek, S. 1994. Uniformly Feminine: The "Working Chic" of Mainbocher. Dress Vol. 20. Earleville, MD: The Costume Society of America, 33–44.

Samet, Janie. 2006. Chère Haute Couture. 20. Paris: PLON.

Seeling, C. 1999. Fashion. The Century of the Designers 1900–1999. Köln: Könemann.

Seeling, C. 1991. Muoti: suunnittelijoiden vuosisata 1900-1999. Köln: Könemann.

Séguret, Olivier. Entrée des fournisseurs. Éditions Assouline.(engl. Haute couture: Trademen’s Enterance)

Shaeffer, C. 1994. Couture Sewing Techniques. Newtown, CT: Taunton.

Shaeffer, C. 1997. High-Fashion Sewing Secrets from the World’s Best Designers. Emmaus, PA: Rodale Press.

Simon, M., Naudin, J-P. & Fasoli, L. 1996. Les Metiers de l'Élégance. Paris: Éditions du Chêne.

Skrebenski, V. & Jacobs, L. 1995. The Art of Haute Couture. New York: Abbeville Press.

Steele, Valerie. 1991. Women of Fashion. New York: Rizzoli.

Steele, Valerie. 1999. Paris Fashion. A Cultural History. Oxford: Berg.

Steele, Valerie. 1992. Chanel in Context. Teoksessa Ash, J. and Wilson, E. (toim.) Chic Thrills. A Fashion Reader. Berkeley, CA: University of California Press, 118–126.

Steele, Valerie. 2003. Fashion, Italian Style. New Haven: Yale University Press.

Tide-Frater, S. 1996. La formation à la création en Europe. Teoksessa Remaury, B. (toim.) Repères, Mode & Textile 96. Paris: Institut Français de la Mode, 120–133.

Troy, Nancy J. 2003. Couture Culture. a Study in Modern Art and Fashion. Cambridge: The MIT Press.

Vaudoyer, M. 1990. Le Livre de la Haute Couture. London: V&O Editions.

Veillon, D. 1990. La mode sous l’Occupation. Paris: Édition Payot.

Veillon, D. 2001. Fashion under the Occupation. London: Berg

.Versace, Gianni & Calabrese, Omar. 1992. Versace Signatures. New York: Abbeville Press.

Vincent-Ricard, F. 1990. Raison et passion. Langage de société. Paris: Textile/Art/Langage.

White, N. 2000. Reconstructing Italian Fashion. America and the Development of the Italian Fashion Indunstry. London: Berg.

Wilcox, Claire. 1991. Modern fashion in detail. London: Victoria and Albert Museum.

Wilcox, Claire (ed.). 2007. The Golden Age of Couture. Paris and London 1947–1957. London: V&A Publications.

 

Ei ihan haute couturea, mutta sinne päin

Carr, Roberta & Palmer, Pat. Couture. Fine Art of Sewing.

King, Kenneth. 2008. Cool Couture. Construction secrets for runway style. Minneapolis: Creative Publishing.

King, Kenneth. 2009.Home Sewing Couture Thecniques Creating Designer-Quality Fashion. London: Apple Press.

Ritva Koskennurmi-Sivonen
Kirjallisuusluetteloihin
Back to the literature front page