Islam suomalaisesta ikkunasta
Petteri Välimäki

Vapaamielisessä Hollannissa kärjistynyt vastakkainasettelu muslimien ja maallistuneen valtaväestön välillä on nostanut länsimaissa elävät muslimit yhä enemmän huomion kohteeksi. Yhä useammat kysyvät Suomessakin, mitä nämä monille tuntemattomat ihmiset ajattelevat ja voivatko Hollannin tapahtumat toistua Suomessa. Internetin “Islam-opas”-sivuston keskustelufoorumi tarjoaa yhden ikkunan suomalaisten muslimien sielunmaisemiin, jotka poikkeavat usein melkoisesti tavallisen suomalaisen maailmankuvasta. Suomalaisessakin yhteiskunnassa islam pyrkii tarjoamaan selkeät rajat oikealle ja väärälle ja valheelle ja totuudelle yhä pirstaleisemmaksi ja turvattomammaksi käyvän maailman keskellä. Kyseenalaistamalla monet modernin länsimaisen yhteiskunnan itsestäänselvyydet se esittää radikaalin vaihtoehdon länsimaiselle elämäntavalle. Samalla muslimit tuovat kokonaan uuden haasteen sivistyksen mittarina paljon korostetulle suvaitsevaisuudelle.


Naiset tiukan linjan ja hymiöiden takana

”Islam-oppaan” keskustelusivustolla on noin 150 rekisteröitynyttä jäsentä, joista arviolta puolet on kirjoittanut foorumille viimeisen puolen vuoden aikana. Viikoittain kirjoittavien aktiivien määrä jää noin pariin kymmeneen. Sunnalaista islamin suuntausta kannattava keskustelupalstan valvoja edustaa tiukkaa linjaa pyhien tekstien tulkinnoissa, ja saman linjan kannattajat tuntuvat olevan yleisestikin niskan päällä foorumin keskusteluissa. Suomalaisellekin islamille tyypillinen erilaisten näkemysten ja suuntausten kirjo työntyy silti esiin yhtenään foorumin keskusteluissa. Vikuroivia sieluja pyritään suitsimaan urakalla takaisin ruotuun, ja erittäin kiivaitakin tunteenpurkauksia esiintyy. Tiukan sanailun välissä kukkivat kuitenkin myös hymiöt ja lämmin huumori. Miehet ja syntyperäiset muslimit näyttelevät sivurooleja näissä keskusteluissa, sillä arabiankielisten nimimerkkien ja opillisen väännön takaa löytyy useimmiten alkuperäissuomalainen nuori nainen. Uskonsa todella hyvin tunteva ja keskusteluja vahvasti kaitseva foorumin valvojakin paljastuu hieman yllättäen hoitoalan koulutuksen saaneeksi pienten lasten äidiksi. Suurin osa foorumin aktiivijäsenistä osallistuu Helsinki Islam Keskuksen moskeijan toimintaan Pasilassa, mutta muutamien muidenkin eteläsuomalaisten moskeijoiden toimintaan suhtaudutaan myönteisesti. Hengenheimolaisia käy erityisesti Tampereen Islamin Yhdyskunnan moskeijassa, jonka kotisivu mainitsee ”Islam-oppaan” yhtenä harvoista suositeltavista internetin sivustoista.


Oikea islam?

Kaikissa aatteellisissa yhteisöissä vedetään rajaa sen suhteen, kuka on todellinen aatteen edustaja ja kuka on eksynyt rajojen ulkopuolelle ollen vain nimellisesti aatteen kannattaja. Keskustelufoorumin sunnalaiset vetävät islamin rajat selvästi koulun uskonnonkirjoja ahtaammin. Foorumin naisjäsen ihmettelee mystisestä sufilaisesta suuntauksesta kyselevän kiinnostusta: "...mikä suufilaisuudessa kiinnostaa? Ei kuulu ainakaan Islamiin. Tuskin niitä suufeja on paljoa muuallakaan kuin Suomessa. Ehkä niissä paikoissa, joissa ei ole paljon tietoa oikeasta Islamista." Nimimerkki “salaams” jatkaa vakuuttelua: "Voin kuitenkin sanoa sinulle että suufeilla ei ole islamin kanssa tekemistä. Vaikka valitettavasti he pitävät itsensä muslimeina." Sen sijaan toista pääsuuntausta (sunnalaisuuden ohella) shiialaisuutta ei rajata islamin ulkopuolelle, mutta sen edustajiin suhtaudutaan hyvin kriittisesti: "Se on nyt selvää kuitenkin, että he ovat ymmärtäneet Islamin uskon täysin väärin." Kritiikki synnyttää foorumilla joissain keskustelijoissa paheksuntaa ja loukkaantumista. Heille se on panettelua, mutta monille foorumin sunneille vain totuutta, joka tekee joskus kipeää.


Juopot kristityt

Islam säätelee harjoittajansa arkea hyvin kokonaisvaltaisesti, ja monet modernin länsimaisen yhteiskunnan käytännöt ovat vieraita ja jopa uhkaavia keskustelufoorumin kirjoittajille. Erityisesti runsas alkoholinkäyttö tuntuu muslimeista pahalta. Se tuo eräälle kirjoittajalle mieliin "eräät viimeaikaiset veriteot, jotka kaikki ovat tehdyt ainakin alkoholin vaikutuksen alaisena." Toinen kirjoittaja uskoo islamilaisten arvojen keräävän vielä suurta kunnioitusta päättäjien keskuudessa, kun suomalainen alkoholin palvonta ajaa valtion ja sen talouden yhä syvempään ahdinkoon. Hän tiivistää suomalaisen alkoholipolitiikan toteamalla vahvimmin kristillisiksi tunnustautuvien puolueiden, erityisesti Kokoomuksen, ajavan innokkaimmin alkoholin vapaata saatavuutta. Suomalaista politiikkaakin tunnutaan tarkkailtavan siis vahvasti uskonnon silmälasien läpi.


Valokuvauksen vaarat

Länsimainen yhteiskunta tuo islamilaisen lain soveltajalle monenlaisia haasteita. Valokuvaaminen erilaisine muotoineen on kynsilakan käytön ja hiusten pidentämisen ohella esimerkki modernista haasteesta, josta foorumilla keskustellaan. Islamin lain perinteisen tulkinnan mukaan kaiken elollisen kuvaaminen on kielletty, mutta käytännössä foorumilla esitetään leveä kirjo erilaisia näkemyksiä. Tiukimmat tulkinnat sallivat vain passikuvat. Toiset sallivat poikkeuksena Mekasta lähetettävän videokuvan ja imaamien kuvat mediassa haastattelujen yhteydessä. Jotkut hyväksyisivät perhekuvien räpsimisen, kunhan ei ripusta seinille suuria kuvia. Joku tunnettu muslimioppinut taas on valmis hyväksymään tietokoneen kovalevylle talletetut kuvat, kunhan niitä ei säilötä vain muistoksi tai muun turhuuden takia. Sen sijaan monilla muslimimaiden kanavilla vilahtelevista vähäpukeisista naisista keskustelupalstan osanottajat ovat yksimielisiä: Naiset ovat selvä osoitus eksymisestä islamin ulkopuolelle. Varovaiset suosittelevat kaiken valokuvaamisen välttämistä varmuuden vuoksi. Yleisenä periaatteena valokuvaamiseenkin tarjotaan tämän ajallisen elämän peilaamista kuoleman jälkeistä tulevaisuutta vasten: "Miksi tarrautua johonkin turhaan, silla kaikki mikä ei ole hyödyllistä tuomion päivänä, niin se on turhaa!"


”Suvaitkaa toisianne”

Useampikin yrittää suhteellistaa koko valokuvauksen ongelmaa ja antaa ymmärtää oppineidenkin olevan montaa mieltä, mutta tiukan linjan edustajat tyrmäävät tämän ja vakuuttavat asian olevan hyvin yksiselitteinen. Äskettäin kääntyneeltä vaikuttava nimimerkki "Heidi" heittäytyy marttyyriksi ja tuntuu anovan hyväksyntää foorumin jäseniltä: "Olen varmasti todella syntinen, koska harrastan kuvataidetta, musiikkia..." Hän tuo foorumille vahvan modernin länsimaisen tuulahduksen vetoamalla vallitseviin moniarvoisuuden ja suvaitsevaisuuden trendeihin: "Pyydän, pitäkää huoli omasta uskostanne, älkääkä takertuko toisten uskovaisten tekemisiin tai tekemättä jättämisiin. Suvaitkaa toisianne. Muslimeja on monenlaisia ja jokainen harjoittaa uskoaan tavallaan. Hyväksykää se, pliis!"  “Heidiä” paimennetaan kuitenkin nopeasti takaisin ruotuun ehdottomuuden sauvalla: "Se mitä Allah kieltää, niin se on meiltä kiellettyä huolimatta siitä mitä sinä tai minä ajattelemme asiasta!" Foorumin vallitsevan näkemyksen mukaan totuus on katsojasta riippumaton eikä siitä voi äänestää: “Kukaan ei arvostellut kenenkään tekemisiä, keskustelu käsitti ainoastaan sitä mitä meidän uskonto on mieltä VALOKUVAAMISESTA! -jokainen ihminen ja muslimi voi tehdä mitä haluaa, ei kukaan vastaa minun tai sinun tekemisistä (tuomiopäivänä) MUTTA se mitä Allah kieltää, niin se on meiltä kiellettyä huolimatta siitä mitä sinä tai minä ajattelemme asiasta!“


Musiikki on paholaisesta

Samanlainen asetelma muodostuu musiikista keskusteltaessa. Joku yrittää muslimimaiden käytäntöihin ja hadith-kokoelmaan (islamin perimätieto) vedoten puolustaa Cat Stevensiä ja muita muslimimuusikoita, mutta foorumin selkeä enemmistö uskoo musiikin vievän ihmistä “kauas Allahin muistamisesta” ja olevan “yksi Shaitaanin [paholainen] keinoista.“ Keskustelu etenee rauhallisin äänenpainoin, mutta toisessa viestisäikeessä ammutaan kovemmilla panoksilla: “TE, TE SURKEAT MITÄTTÖMÄT KEHTAATTE HALUTA KUUNNELLA JOTAIN MIKÄ EI AUTA TEITÄ TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ EIKÄ TUONPUOLEISESSA. Kuka sitten väittääkin, että musiikki virkistää tai tekee muuta hyvää sielulle, tietäköön, että hän on sanonut valheen, ja väittänyt jotain allahista, mikä ei ole totta!”


Khamis vai farkut?

Vastavirtaan uiminen ja vähemmistökulttuurissa eläminen ei ole helppoa pukeutumisenkaan suhteen. Massaan sulautuminen tuntuisi monesta helpommalta. Kynnystä huivin käyttöönottoon tuntuu olevan ainakin niillä naisilla, joita ei kotona ole kasvatettu sen käyttöön. Myös jotkut miehet kokevat muslimiksi tunnustautuminen vaikeana. “Ihmisten silmissä tiettyyn ryhmään leimautuminen on täysin suomalaisen kulttuurin vastaista, joten islamilaisen dreskoodin käyttöön ottaminen on todellakin suuri askel. Ehkäpä jonain päivänä minäkin löydän vaatekaapistani khamiseja ta thaubeja enemmän kuin farkkuja ja sortseja”, puntaroi nimimerkki “stygiofobia”.


”On aika Martyyri operaatioiden”

Kotimaan ongelmat synnyttävät kuitenkin melko vaimeita reaktioita verrattuna maailmanpolitiikan nostattamaan tunnemyrskyyn. Uskonveljien ja -sisarien saama kohtelu maailmalla raivostuttaa. Palestiinalaisjärjestö Hamasin hengellisen johtajan sheikki  Ahmed Yassinin murha synnyttää hyvin kiivaan reaktion yhdessä foorumin alkuperäissuomalaisessa käännynnäisessä. Mikään ei viittaa hänen kirjoittavan pilaillakseen tai ärsyttääkseen. “Israelin Sionistisikojen armeija tappoi tänään Kunnioitetun ja Isällisen Sheikki Ahmed Yassinin. Olen todella järkyttynyt tapauksesta mutta toisaalta olen tänään täyttänyt vihalla sydämmeni Juutalaisia ja Israelilaisia kohtaan lopullisesti. Toivon hartaasti että jo tänään Israelin kadut, Kodit, Bussit, Hotellit ja Kahvilat täyttyvät sionistisikojen verestä. On aika Martyyri operaatioiden. Sheikki Ahmed Yassinin murhan jälkeen tulen sylkemään jokaisen Juutalaisen ja Israelilaisen kasvoille missä tahansa heidät näenkin”, nimimerkki “Jasser Abdelkarim” lupaa ja selittää suuttumustaan: “Olen Koraanini lukenut joten Islamista rauhan välineenä on minulle turhaan luennoida mutta kun kerta sionistikufarit/jutkuäpärät eivät ymmärrä muuta kieltä kuin pommien kieltä niin annetaan heille edes sellaiselle dialogille mahdollisuus... Alan olla jo lopen kyllästynyt tällaiseen rauhanaateella parkumiseen kun samaan aikaan Irakissa, Afganistanissa, Palestiinassa, Kashmirissa, Tshetsheeniassa ja muualla islamilaisissa maissa vääräuskovaiset likaiset kufarit [uskottomat] tappavat/häpäisevät Sisariani ja Veljiäni!”


”Olet todella pelottava!”

Reaktio saa osakseen enimmäkseen yleistä varovaista ymmärtämystä, mutta samalla suurin osa ilmaisee vastustavansa väkivaltaa. “Ymmärrät kai, että tällainen tapahtuma panee veren liikkeelle ja tunteet kuohumaan, sillä niin pitäisi joka muslimin murha tehdä. Herätyksiä tulee koko ajan, joka puolelta. Valveilla olo on todella tärkeää, että huomaa Shaitaanin ansat ja soturit”, opastaa foorumin valvoja reaktion kiivautta ihmettelevää. “Heidiä” kielenkäyttö pelottaa: “Veli Jasser, olet TODELLA pelottava. Kamalaa tekstiä sinulta. Astaghfirullaah. [“Etsin Allahin anteeksiantamusta.”] Kuinka tuollaista vihan lietsontaa voidaan täällä julkaista? Jutkuäpärät...”  

Islamin sulauttaminen?

Erityisesti Ranskassa vallalla oleva pyrkimys sulauttaa muslimiväestö muuhun yhteiskuntaan sisältää ajatuksen islamin päivittämisestä länsimaisemmaksi. “Islam-opas”-foorumin virallinen linja ei anna juurikaan toivoa tällaisesta pikaisesta muutoksesta. Pyhiä tekstejä ei uskota voitavan tulkita miten vain. Muslimille hänen uskontonsa on realismia. Hän uskoo Koraanin ja perimätiedon kuvaavan todellisuutta selkeästi ja samalla todellisuuden tasolla kuin tiedekin. Tieteen paljastamaa todellisuutta ei luonnollisestikaan voida muuttaa ihmisen tarpeiden mukaiseksi, ja sama pätee muslimin mukaan myös islamin oppiin.


Kärpäsen siiven lääke

Liikkuessaan tieteen kanssa samalla todellisuuden tasolla islamin pyhät tekstit ottavat kantaa myös kokeellisen luonnontieteen ongelmiin. Kannanotot eivät aina kuulosta kovin tutuilta länsimaalaisen korvassa. Islamilaisen hadithin mukaan huonekärpäsen pudotessa juoman pinnalle se tulee kastaa kunnolla juomaan, sillä kärpäsen toinen siipi levittää sairautta, mutta toisessa siivessä on lääke tähän tautiin. Nimimerkki “UmmuSuraqahin” mukaan myöhemmät tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet tämän hänen mielestään suuren viisauden.


Uudistukset vievät helvettiin

Uskonto ei näin ollen ole useimmille foorumin muslimeille samaa kuin modernille länsimaiselle teologialle: sadun kaltaista lohduttavaa peliä, jonka sääntöjä voitaisiin muuttaa ja päivittää ihmisen tarpeiden mukaan. Viimeistään kuoleman jälkeen muslimi uskoo kaikkien ihmisten kohtaavan Koraanin kuvaaman muuttumattoman todellisuuden. Foorumin valvojan mukaan kaikenlaiset uudistukset johtavat tämän kuolemanjälkeisen todellisuuden tuskalliselle puolelle, helvettiin. Jo foorumin tervetulotoivotuksessa hän torjuu uudistukset lainaamalla islamin perimätietoa: "Kaikkein totuudenmukaisin puhe on Allahin puhe, se on Allahin Kirja, ja paras johdatus on Muhammadin johdatus. Kaikista asioista pahimpia ovat uudet asiat ja jokainen uusi asia on uudistus, ja jokainen uudistus on harhaan johtamista, ja jokainen harhaan johtaminen johtaa Helvettiin."


Kirja kädessä taistellen

Läntiseen kulttuuriin sulautumisen asemesta suomalainen muslimi haaveilee rauhanomaisesta voitosta kulttuurien taistelussa myös länsimaisella maaperällä: “Jos me haluamme että saadaan meidän kunnia ja arvo takaisin meidän tarvitsee vain ottaa Allahin kirja oikeaan käteen ja toimia sen mukaan ja hyvä esimerkki on historiassa monia esim islam valtasi alle 100 vuodessa espanjasta lähelle kiina ja pohjois afrikan.”  

------------------------

“Islam-oppaan” keskustelufoorumi oli osoitteessa http://www.islamopas.com/forum.html. Oheisessa artikkelissa mainittuja keskusteluja käytiin vuoden 2004 alusta alkaen. Foorumi nollautui vuoden 2004 syksyllä, jolloin monet mainituista viesteistä katosivat ja kaikki keskustelu alkoi alusta. Foorumi edusti sunnalaista islamin suuntausta, jota kannattaa 85 prosenttia maailman muslimeista. Myös sunnalaisuuden sisällä on kuitenkin hyvin erilaisia suuntauksia ja näkemyksiä.

Myös islamin toisella pääsuuntauksella shiialaisuudella on omat suomalaiset keskustelusivunsa osoitteessa http://www.shiaislam.info/. Foorumin keskustelijoiden näkemykset ovat “Islam-oppaan” keskustelijoiden näkemyksiä liberaalimmat ja vähemmän kriittiset suhteessa moderniin länsimaiseen elämäntapaan.